A mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény 10. § (3) bekezdése alapján a hitelesítés tényét a mérőeszközön elhelyezett törvényes tanúsító jel és/vagy hitelesítési bizonyítvány tanúsítja. A hitelesítési bizonyítvány másolata minden esetben rendelkezésre áll a mérés helyszínén, illetve a tanúsító jel elhelyezésre került minden egyes sebességmérő készüléken, melyről a megállítást követően, a jogsértésekről készített felvételek megtekintésekor mindenki meggyőződhet. A hiteles mérésnek nem feltétele, hogy a hitelesítésre feljogosított hivatal honlapján az ezzel kapcsolatos információ elérhető legyen.
Az elmúlt 1 hétben sokat foglalkoztunk a jelöletlen, civilnek látszó rendőrségi elfogóautókkal és most újabb infók kerültek napvilágra ezzel kapcsolatban! Több Facebook bejegyzés születik arról is, hogy direkt provokálják az autósokat a szabálytalanság elkövetésére!
Frissítés a cikk végén!!!
Az 24.hu információi szerint már nincs hatályos hitelesítési engedély azokra a régi típusú traffipaxokra, amelyeket a rendőrség az elmúlt hetekben kezdett újra használni a közutakon cirkáló civil személyautóiban.
A sebességmérőket valójában már évekkel ezelőtt leselejtezték, mert az országos Véda-hálózattól eltérően nem képesek online továbbítani a gyorshajtókról készült videofelvételeket. A zárt adathálózatot azért fejlesztettek ki, hogy biztonságos legyen az adatkezelés, és ne lehessen belenyúlni a rendszerbe.
A rendőrség közölte, hogy a civilnek álcázott szolgálati autókat olyan készülékekkel szerelték fel, amelyek menet közben is képesek bemérni a gépkocsik sebességét. A police.hu oldalon pontosan meg is jelölték: a FámaLézer típusú eszközökről van szó, amelyeket április közepére „felújítottak és hitelesítettek”.
Csakhogy a 2000-es évek elején kifejlesztett FámaLézer már nem is szerepel a kormányhivatal adatbázisában a hitelesítési engedéllyel rendelkező sebességmérő készüléktípusok között.
A Budapest Főváros Kormányhivatalának Metrológiai és Műszaki Felügyeleti Főosztályánál, amely 2017-ben átvette Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal feladatait, jelenleg öt engedélyes típust tartanak nyilván, amelyek az ARH Informatikai Zrt. és a Jenoptik Gmbh. termékei közül kerületek ki. A FámaLézer legmodernebb, III. generációs VHT-507 típusának hitelesítési engedélye információink szerint két éve lejárt.
A FámaLézer különböző változataiból 2008-ig mintegy 100 darab került Magyarországra, de a jogszabályi változások miatt idővel leselejtezték őket.
A sebességmérő eszközökre vonatkozó magyar előírások szerint az alkalmazott traffipaxoknak képesnek kell lenniük arra, hogy az adatokat valós időben online kapcsolattal továbbítsák a rendőrség központi feldolgozó rendszerébe, ezen kívül azt is biztosítaniuk kell, hogy a felvételt utólagosan ne lehessen módosítani.
A Véda-rendszer intelligens kamerahálózat mobil, illetve országszerte telepített több mint 300 fix készüléke a gyorshajtásról készült felvételeket egy egész adatcsomaggal együtt automatikusan küldi Vásárosnaményba, a Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszerbe. Az adatcsomag részét képezi a jármű rendszáma, a honossága, az autó sebessége, a felvétel helyének GPS koordinátái és a felvétel időpontja.
A civil rendőrautók újra üzembe helyezett traffipaxai azonban még egy korábbi generációhoz tartozó eszközpark részei, a videókat SD kártyán manuálisan lehet kártyaolvasóval rendelkező számítógépre vinni.
A lézeres FámaLézer termékcsaládot kifejlesztő és gyártó budapesti Video HT Kft. 2011 környékén előállt egy online kapcsolatra képes változattal is. A darabonként 4 millió forintba kerülő FámaLézer III. VHT-507/DP-t akkor fejlesztette ki a cég, amikor úgy tűnt, magántraffipaxok üzemeltetésére is lehetőség lesz Magyarországon.
A végén mégsem tudjuk semmire sem használni, mivel az ORFK egyetlen szerződést sem kötött, a legutolsó hírek szerint nem is fog
– nyilatkozta annak idején a cég ügyvezető igazgatója. Ezt a típust azonban autókban most sem tudná használni a rendőrség, mert csak álló helyzetből képes méréseket végezni.
A police.hu oldalán közzétett videofelvételekből egyébként az is jól látható, hogy a régebbi technológia komoly képstabilizációs problémákkal küzd.
Menet közben a mérősugarat néha csak pillanatokra sikerül a kiszemelt gépkocsira irányítani, ráadásul a felvételeken nem látszanak azok az információk sem, amelyek normál esetben az adatcsomag részét képezik, és szükségesek ahhoz, hogy a felvétel a bíróság előtt használható bizonyíték legyen egy pénzbüntetéssel járó szabálysértési ügyben.
A rendőrség honlapján nincs nyoma annak, hogy 2018 első negyedévében nagyobb összeget költöttek volna a húsz civil autó felszerelésére.
Az 5 millió forint feletti szerződések között csupán a Véda-rendszert üzemeltető ARH Informatikai Zrt. szerepel a sebességmérő kategóriában. A cégnek a következő négy éves időszakra 4,7 milliárd forintot fizettek ki a fix kamerák karbantartására.
A mobil traffipaxokkal kapcsolatos kérdésekkel megkerestük a rendőrséget is, de egyelőre nem kaptunk választ. – írja az 24.hu
Forrás: https://24.hu/belfold/2018/05/28/traffipax-rendorseg-civil-autok/
FRISSÍTÉS: A rendőrség közleményben reagált.
“A cikk állításaival ellentétben a FámaLézer készülékeket a rendőrség soha nem selejtezte, használatukat a VÉDA rendszer üzembe állításakor felfüggesztette. A FámaLézer eszközöket 2018. április 16-i felszerelésüket megelőzően felújították és hitelesítették.
A cikk szerint „A sebességmérő eszközökre vonatkozó magyar előírások szerint az alkalmazott traffipaxoknak képesnek kell lenniük arra, hogy az adatokat valós időben online kapcsolattal továbbítsák a rendőrség központi feldolgozó rendszerébe, ezen kívül azt is biztosítaniuk kell, hogy a felvételt utólagosan ne lehessen módosítani.”
A valóság ezzel szemben az, hogy a cikkben említett feltételeket kizárólag a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 21. §-a – a gépjármű üzembentartójának ún. objektív felelőssége – alapján indult eljárásokban kell biztosítani. A FámaLézer készülékeket viszont kizárólag a járművezető felelősségén alapuló eljárások lefolytatására alkalmazza a rendőrség.”
MEGOSZTOM: