Hirdetés

Új KRESZ: Fontos részletek derülnek ki a tervezetből

Hirdetés

Egy friss kormányzati munkaanyag alapján – ami a Telex birtokába jutott – jelentős módosítások várhatók a közlekedési szabályokban, amelyek érintik a gyalogosokat, bicikliseket, elektromos rollereseket, autósokat és a tanuló vezetőket is.

Az átdolgozás egyéves szakmai előkészítés eredménye, amelyben több mint száz szakértő és hetven szervezet vett részt.

Hirdetés

Bár a közlekedési táblák és jelzőlámpák jelentése változatlan maradhat, az új előírásokat a jelenlegi közlekedési szokásokhoz igazítanák. A tervezet legfontosabb pontjai a következők:

  • Gyalogosok: Az úttesten és a vasúti átjárókban tilos lenne mobilozni vagy más, figyelmet elterelő tevékenységet végezni.
  • Tömegközlekedés: Három év alatti gyermeket lakott területen kívül kizárólag ülve lehetne szállítani.
  • Oktatási intézmények környéke: Iskolák és óvodák közelében speciális szabályokkal rendelkező övezeteket hoznának létre, ahol tanítási idő alatt 30 km/órás sebességkorlátozás lépne életbe, és a járművezetőknek fokozott óvatosságot kellene tanúsítaniuk.
  • Sebességhatárok: Autóutakon akár 120 km/órás maximális sebességet is engedélyezhetnek a jelenlegi 110 helyett, autópályák egyes szakaszain pedig 140 km/órás gyors zónák is kialakulhatnak. Lakott területen kívül a teherautók, buszok és utánfutót vontató járművek sebességhatára 70-ről 90 km/órára emelkedne.
  • Forgalomszervezés: A cipzárelv alkalmazását szabályoznák, így a sávok megszűnésénél egyértelmű előírások határoznák meg, hogyan kell a járműveket egymás elé engedni.

Jelentős változások jöhetnek a kétkerekű járműveknél is:

  • Motorkerékpárok: A B-kategóriás jogosítvánnyal akár 125 köbcentis motorok vezetése is engedélyezetté válhat.
  • Kerékpárok: A 14 év alatti bringások számára kötelezővé tennék a bukósisak viselését. Egy új közlekedési zóna, a „vegyes használatú sávrész” is megjelenhet, amely az úttest szélén biztosítana helyet a bicikliseknek. Az autósoknak az előzésnél 50 km/óráig legalább egy, nagyobb sebességnél pedig másfél méter oldaltávolságot kellene tartaniuk.
  • Elektromos rollerek: A 25 km/órás sebességkorláttal rendelkező eszközöket csak 12 év felettiek használhatnák, és a járdán maximum 10 km/órával közlekedhetnének. Az erősebb rollerek esetében 14 éves korhatárt határoznának meg, és legfeljebb 45 km/órás sebességet engedélyeznének.
  • Előzési szabályok: A kerékpárosok és segédmotorosok az álló vagy lassan haladó autók mellett jobbról haladhatnának előre, a motorosok pedig akár balról is előzhetnének. Ezek a szabályok csak kereszteződésig vagy megállásig lennének érvényesek, és 25 km/órás sebességkorlátozás is vonatkozna rájuk.

A jogosítványszerzés területén is változások várhatók: szimulátoros gyakorlás válthatna ki bizonyos vezetési órákat, és egyes esetekben a családtagok is segíthetnének a tanulóknak a vezetés gyakorlásában.

Emellett új közlekedési zónák és táblák bevezetését is tervezik, például kerékpáros utcák és vegyes használatú övezetek létrehozásával.

MEGOSZTÁS: