Számlát fizetni senki sem szeret, legyen szó magánszemélyről vagy éppen vállalkozásról. De némi odafigyeléssel, trükkök vagy éppen mobilalkalmazások használatával jelentős összegeket takaríthatunk meg a havi büdzsé ilyen kiadásokra szánt részéből. Nincs ez másképp a parkolási díjakkal sem: ha ügyesek vagyunk, időt spórolhatunk, amely mindenképpen pénzt jelent számunkra. Azonban nem árt néhány dologgal tisztában lenni a fizetős parkolások esetén: íme egy rögtönzött kisokos a legfontosabb tudnivalókról és a leggyakoribb hibákról.
Nem kell aprózni
Hazánkban ma 65 városban fizethetünk a parkolásért a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül. Az erre épülő telefonos vagy SMS-szolgáltatásoknak, illetve az ezeknél egyszerűbb mobilos applikációknak köszönhetően már nem kell az aprópénzzel vesződni.
A mobilparkolás költségei ráadásul a valós parkolási időn alapulnak, így a rendszer használata jóval gazdaságosabb megoldást jelent az automatából előre megvásárolt óráknál. Ezt az előnyt egyre többen ismerik fel: 2015-ös adatok szerint a köztéri parkolások több mint 60 százalékában mobiltelefonokon keresztül fizetik a díjat az autósok, és ez az arány azóta csak emelkedett.
Kevesebb tévesztés a fizetős övezetek között
A parkolási zónák közötti eltérések komoly problémaforrások. A zónahatárok közelében jelentős fejtörést okozhat egy kevésbé rutinos – vagy nem fővárosi – sofőrnek, hol is parkol(t) valójában – ha pedig a parkolás indításakor elvéti az övezet megjelölését és esetleg az olcsóbb díjú parkolási zónában indítja el parkolását, mint ahol az autó valójában áll, súlyos ezrekbe is kerülhet a tévesztés.
Ilyenkor jó szolgálatot tehet a mobil, hiszen, ha olyan alkalmazást használunk – vagy rendelkezünk az autónkba szerelt GPS helymeghatározáson alapuló eszközzel a parkolási zóna azonosításához – akkor a helyes parkolási övezetben indul el a parkolásunk.
Fontos felhívni a figyelmet, hogy az okostelefonok GPS vevői sokszor pontatlanok, ezért célszerű a parkolási zónahatárt és az autó helyzetét figyelmesen ellenőrizni. Míg az autóba szerelt nagy pontosságú GPS eszközzel erre nincs gondja: akár automatikus parkolás indítási üzemmódban indul a parkolás, a helyes zóna felismerése nem kérdés.
Budapesten belül azonos díjú övezetekben nem kaphatunk parkolási pótdíjat, ha mégis kapunk, akkor a parkolási társaságnak ezt köteles törölnie.
Maximalizált parkolási idő megoldva
Az autónkba szerelt GPS eszköz segítségével automatizálni tudjuk mobilparkolásaink elindítását és újraindítását is. Így elkerülhetők az olyan problémák, mint amikor hosszabb ideig szeretnénk parkolni olyan helyen, ahol maximalizálták a parkolási idő hosszát. Az ilyen, határozott idejű zónákban rendszerint 3-4 órára korlátozzák az egyszerre kifizethető parkolási idő hosszát. Ha pedig nem hosszabbítjuk meg a parkolásunkat, akkor pótdíjat kapunk.
Ha telefonhívással, SMS-sel vagy akár applikációval indítunk mobilparkolást, megvan a kockázata annak, hogy túlfutunk az időkereten, és nem vesszük észre a parkolás leállításáról küldött riasztást, akkor akár jelentős összegű büntetést is begyűjthetünk.
Az automataparkolás-szolgáltatás azonban megoldást kínál a speciális zónákban való tájékozódáshoz és remekül kezeli az ilyen szituációkat: a felhasználó igényeitől függően az autóba szerelt eszköz és a mögötte álló központi rendszer automatikusan újraindítja a parkolást a maximálisan igénybe vehető időkeret letelte után, egészen addig, amíg arra szükségünk van.
Fontos említést tenni a hétvégi és az ünnepnapokon történő parkolásról is, mely gyakran állítja kihívás elé az autósokat. Ha nem követjük a híreket, vagy nem végzünk „előtanulmányokat”, hogy szükséges-e a parkolásért fizetni például egy hosszú hétvége második napján – az automata parkolás szolgáltatás ezeket a helyzeteket is naprakészen kezelik. Így nem kell aggódnunk amiatt, hogy feleslegesen fizetünk, vagy hogy épp elmarad a jegyvásárlás.
Egyszerűbb fizetési módok
Ha azonban nagyobb kényelemre vágyunk, parkolási díjainkat fizethetjük a mobilalkalmazás segítségével regisztrált bankkártyáink bármelyikéről, amihez akár különböző számlázási címet is meghatározhatunk.
Ha tovább pörög a parkolás
Gyakori probléma, hogy az autós elfelejti leállítani a mobilparkolást. Ez a baki komoly bosszúságot és jelentős extraköltséget jelenthet, így a parkolási mobilapplikáció-fejlesztők nagy hangsúlyt fektettek ennek megoldására.
Az automataparkolás-szolgáltatás figyeli az autó helyzetét, illetve az autó motorjának állapotát. Így, ha levettük a gyújtást, teljesen automatizálttá válik a parkolás elindítása és – a parkolóhely elhagyását követően – leállítása is.
Ha az autóba szerelt eszköz érzékeli, hogy az autó mozgása megszűnt, a sofőr levette a gyújtást, és mindezt egy fizetős övezetben tette, akkor pár percen belül elindul a parkolás. Amennyiben a GPS eszközhöz rendelt szolgáltatás manuális üzemmódban van, azaz nem indítja el automatikusan a fizetést a parkolás megkezdését követő 4 percben belül, akkor figyelmeztetést küld a sofőr számára, hogy még a rendelkezésére álló 5 perces türelmi idő letelte előtt indítsa el parkolását.
Jó tudni, ha valaki 1 óránál rövidebb időtartamra vált parkolójegyet, akkor 5 perces türelmi időt biztosít számára a közúti közlekedésről szóló, 1988-tól hatályos törvény.
Ennek a rendelkezésnek azonban számos buktatója lehet, melyek elkerülésére az automata parkolás megoldást jelenthet. Ráadásul, amikor a készülék – és vele együtt az autós – később visszatér a korábban leparkolt járműhöz és gyújtást ad az autóra, majd nagyobb tempóban távolodni kezd a parkolás helyétől, az autó jelzi a központi rendszernek a parkolás leállításának szükségességét és a sofőr bármi nemű intézkedése nélkül automatikusan le is állítja a parkolást, így a túlfizetés is elkerülhető.
Mi is az a kényelmi díj és miért fizetjük?
A fenti példákon is látszik, egy jól megválasztott parkolási applikáció nem pusztán időt és energiát, de jelentős pénzösszegeket is spórolhat az autósnak, céges járművek esetén pedig a vállalkozásoknak.
A kényelmi díjat a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer (NMFR) számítja fel a viszonteladók, így a mobilalkalmazások üzemeltetői felé is, ennek „beszedésére” kötelezve őket. A díj mértéke széles skálán mozog: a szolgáltatótól és a szolgáltatások komplexitásától függően jellemzően 50 és 150 forint között alakul jegyvásárlásonként. Az összeg magában foglalja az NMFR-nek továbbfizetendő 40 forintos díjat, valamint az adott szolgáltató járulékos költségeit – a bankkártyás fizetés lehetőségének biztosítása esetén például a tranzakciók díját – is.
A kényelmi díj előre kalkulálható fix összeg, mely céges felhasználók esetében költségként is elszámolható.
OBU City: ismerje meg a mobil parkolás új dimenzióját! |
Az OBU City szolgáltatással lehetővé válik az automata parkolás lehetősége. Bárki kényelmi díj nélkül megvásárolhatja gépjárműve e-matricáját, bankkártyával azonnal ki is fizetheti, egyben megismerheti a mobilparkolás új dimenzióját: a GPS eszköz támogatásával bonyolított parkolási szolgáltatás működését, ahol senki sem felejti el leállítani a parkolását, mivel a parkolás automatikusan leáll, amint elhagyjuk parkolóhelyünket és megteszünk 250 métert.
Az OBU City szolgáltatás akár gépjárművünkhöz is visszakísér, hiszen a beszerelt eszköz segítségével bármikor láthatjuk az autó helyzetét, továbbá a pozíciónak megfelelő zónában bárhonnan elindíthatjuk parkolásunkat. |