Olcsóbb sztrádamatrica: csak az autósokon múlik!

Ha sokan kérik, akkor jöhet az egy útra szóló sztrádadíj, de ehhez azért még ki kellene matekozni, hogy milyen feltételek mellett lenne gazdaságos a bevezetése.

Közhely, de tény, hogy a személyautóknál érvényes matricarendszer egyenlőtlen. Például a legolcsóbb, a heti matrica árát nézve ugyanúgy 2950 forintot fizet az, aki egy héten belül csak egyszer tesz meg egy távolságot, mondjuk a Budapest-Balatonkenese etapot, mint az, aki ugyanennyi idő alatt mindennap levezeti ezt az utat oda-vissza.

Megdöbbentő, miért nem lehet e-matricát venni utólag

Kiderült, mit terveznek az autópályákon – nem fog örülni!

A megoldás a használatarányos útdíjrendszer, amely már évekkel ezelőtt kiépült, de az csak a teherautókra vonatkozik, a személyautókra nem. A használatarányos útdíjrendszer bevezetéséhez ma már kapukra sem lenne szükség, mivel a rendszer alapjai a teherautóknál bevezetett útdíjnak köszönhetően adottak.

Nem kizárt az eseti sztrádadíj

A Buksza azt kérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM), hogy a jövőben elképzelhető-e a mostani matricarendszer kibővítése a használatarányos útdíjjal a személyautók esetében. A szaktárca válaszában közölte: minden reális lehetőségre nyitottak. A használatarányos (a megtett úttal arányos) díjfizetés az alkalmi használóknak kínálhatna kedvező alternatívát, a rendszeres használóknak a matrica jelenti a kedvezőbb megoldást, ezért a matricarendszer biztosan marad.

Az eseti matrica bevezetéséhez tömeges igényre lenne szükség az autósok részéről. Ha elég autós jelzi, hogy szeretne ilyen útdíjat is, akkor szóba jöhet ennek a bevezetése. Ez egyelőre elméleti lehetőség, a szaktárca még nem foglalkozott a használatarányos útdíj matekjával, vagyis azzal, hogy hány autósnak kellene jeleznie, hogy igényt tartana a használatarányos útdíjra ahhoz, hogy gazdaságos legyen a bevezetése.

Sok jelentkező kellene

Az NFM azt mérlegelné, ha az autósok valamilyen fórumon keresztül tömegesen jeleznék, hogy nem szeretnének mondjuk 10 napra vagy egy hónapra több ezer forintot fizetni, miközben csak egy útra vagy egy oda-vissza útra indulnak el. Ilyen fórumként jöhet szóba például a Magyar Autóklub, az Autós Nagykoalíciós (Autós Életciklus Érdek-képviseleti Nagykoalíció) Egyesület, de jelezni lehetne akár a matricarenszert fenntartó Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-nél is.

Logikus lenne a használatarányos útdíj – az eseti matrica – felvetése a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által tavaly novemberben beharangozott autós rezsicsökkentésről szóló tárgyalásokon is.

Sok mindenre kell figyelni!

Ekés András, a közlekedés- és mobilitástervezéssel foglalkozó Mobilissimus Kft. vezetője a Buksza kérdésére azt mondta: mindenképp örömteli, hogy nem zárkózik el a szaktárca a használatarányos útdíj bevezetése elől.

Indokolt, hogy legalább átmeneti időre a matricarendszer is megmaradjon, mert ez biztosítja, hogy a sokat sztrádázó autósoknál ne szaladjanak el a költségek. Így ugyanis lenne egy plafon, ami az éves matricát nézve személyautóknál közel 43 ezer forint  jelenleg – mondta Ekés András. Idővel matrica nélkül is lehet éves maximumot meghatározni.

Az eseti matrica bevezetése azonban komplex folyamat. Az esetleges új tarifák meghatározásánál figyelni kell arra, hogy a bevezetésével a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom, de a jelenleg sokat autózóknál se szaladjanak el jelentősen az úthasználati költségek.

Mit jelent a tömeges igény?

A szakember szerint nehéz pontosan meghatározni, mit jelent a tömeges igény. Egyfelől az autósok egy része talán sohasem hallott arról, hogy létezik a használatarányos útdíj fogalma, másrészt, ha ismeri is, akkor sem valószínű, hogy gondol arra, hogy ő maga is jelezheti ez irányú igényét.

További kérdés, hogy van-e tényleg olyan szervezet vagy önként szerveződő csoport amelyik megfelelő kampánmyal és szervezéssel segíthetné a folyamatot – tette hozzá a szakember. Ha kiderül, hogy tényleg tömeges az igény, akkor jöhetnek a pontos szakmai számítások, amelyekkel megalapozható lenne a használattal arányos útdíj bevezetése.

Példa az uszodákból

Átmeneti megoldást jelenthetne egy speciális, virtuális matrica, amely rokona lehetne a ma létező 10 napos vagy a havi autópályadíjaknak. Az 5/10-es pályamatrica lényege az lenne, hogy mondjuk annyiba kerül, mint a mostani tíznapos bérlet, de mondjuk a használó által meghatározott öt napon lenne érvényes a tíznapos időtartamon belül – mondta Ekés András. A szakember felvetése hasonlítana azokhoz az uszodai bérletekhez, amelyek 30-60 napos időtartamon belül 8-10 belépőt biztosítanak.

Ketyere az autóban

Szerinte a használatarányos útdíj bevezetéséhez szükséges lehet egy fedélzeti eszköz is az autóba, amely kommunikál az ellenőrző rendszerrel, hogy követhető legyen a használat. Ezt kiválthatná egy olyan telefonos applikáció, amely nagy biztonsággal használható a valós úthasználat mérésére. Egy ilyen megoldás kezdetben opció kell, hogy legyen a ma üzemelő, virtuális matricás rendszer mellett, majd annak kiforrásával lehet elmozdulni az új technológia felé.

Zöld rendszámra nem jár olcsóbb sztráda

Azt is megkérdeztük a fejlesztési minisztériumtól, hogy a zöld rendszámos – tisztán elektromos és a részben elektromos – autókra lesz-e esetleg bármilyen sztrádadíjkedvezmény. Nem lesz. Az NFM szerint azért, mert az ilyen járművekre környezetvédelmi, levegőtisztaság-védelmi szempontok alapján lakott területeken belül indokolt kedvezményeket biztosítani.

 

Forrás: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/csak_az_autosokon_mulik_lesz-e_olcsobb_sztradamatrica.627334.html

 

Indítottunk online petíciót. Hajrá:

MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Ittasan, közel 120-szal hajtott, miközben szikrázva tolta maga előtt az elcsapott motort. A sérültet magára hagyta

    Ittasan, közel 120-szal hajtott, miközben szikrázva tolta maga előtt az elcsapott motort. A sérültet magára hagyta


  • Gyerekeket szállító kisbusz karambolozott az M5-ösön

    Gyerekeket szállító kisbusz karambolozott az M5-ösön


  • Állsz a ronggyá tört autód mellett és azt hiszed, ennél rosszabb már nem lehet

    Állsz a ronggyá tört autód mellett és azt hiszed, ennél rosszabb már nem lehet


  • Még azt is megszívatta a BMW-s, akinek köze nem volt a problémájához

    Még azt is megszívatta a BMW-s, akinek köze nem volt a problémájához


  • BKK buszbaleset Pécelen: Egy ember meghalt

    BKK buszbaleset Pécelen: Egy ember meghalt


  • Többször megpördült a fiatal, bedrogozott sofőr, majd az árokban kötött ki autójával

    Többször megpördült a fiatal, bedrogozott sofőr, majd az árokban kötött ki autójával


  • Öt autó ütközött össze az M5-ösön

    Öt autó ütközött össze az M5-ösön


  • A tahó BMW-s képes volt ezt megtenni az M7-esen

    A tahó BMW-s képes volt ezt megtenni az M7-esen


  • Mentő ütközött száguldó motorossal. Jogerős ítélet született

    Mentő ütközött száguldó motorossal. Jogerős ítélet született


  • Traffipax rekorder: Ennyi pénzből első osztályú repülőjegyet vehetett volna egy traffipaxmentes helyre

    Traffipax rekorder: Ennyi pénzből első osztályú repülőjegyet vehetett volna egy traffipaxmentes helyre


  • Pörögve érkezett meg a lámpához, egy gyalogost gázolt el kis híján

    Pörögve érkezett meg a lámpához, egy gyalogost gázolt el kis híján


  • Rendőrt és polgárőrt sodort el a benzinkúton Újpesten. Ez lett az „eredménye”

    Rendőrt és polgárőrt sodort el a benzinkúton Újpesten. Ez lett az „eredménye”


  • Hatalmas razzia: 5917 sofőrt szondáztatott meg a BRFK három nap alatt

    Hatalmas razzia: 5917 sofőrt szondáztatott meg a BRFK három nap alatt


  • Kivégezte 22 település internetét, és lekapcsolt 75 térfigyelő kamerát egy fiatal sofőr

    Kivégezte 22 település internetét, és lekapcsolt 75 térfigyelő kamerát egy fiatal sofőr


  • Cikázott az autók között, majd megtörtént a baleset Vácon

    Cikázott az autók között, majd megtörtént a baleset Vácon