Olcsóbb sztrádamatrica: csak az autósokon múlik!

Ha sokan kérik, akkor jöhet az egy útra szóló sztrádadíj, de ehhez azért még ki kellene matekozni, hogy milyen feltételek mellett lenne gazdaságos a bevezetése.

Közhely, de tény, hogy a személyautóknál érvényes matricarendszer egyenlőtlen. Például a legolcsóbb, a heti matrica árát nézve ugyanúgy 2950 forintot fizet az, aki egy héten belül csak egyszer tesz meg egy távolságot, mondjuk a Budapest-Balatonkenese etapot, mint az, aki ugyanennyi idő alatt mindennap levezeti ezt az utat oda-vissza.

Megdöbbentő, miért nem lehet e-matricát venni utólag

Kiderült, mit terveznek az autópályákon – nem fog örülni!

A megoldás a használatarányos útdíjrendszer, amely már évekkel ezelőtt kiépült, de az csak a teherautókra vonatkozik, a személyautókra nem. A használatarányos útdíjrendszer bevezetéséhez ma már kapukra sem lenne szükség, mivel a rendszer alapjai a teherautóknál bevezetett útdíjnak köszönhetően adottak.

Nem kizárt az eseti sztrádadíj

A Buksza azt kérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM), hogy a jövőben elképzelhető-e a mostani matricarendszer kibővítése a használatarányos útdíjjal a személyautók esetében. A szaktárca válaszában közölte: minden reális lehetőségre nyitottak. A használatarányos (a megtett úttal arányos) díjfizetés az alkalmi használóknak kínálhatna kedvező alternatívát, a rendszeres használóknak a matrica jelenti a kedvezőbb megoldást, ezért a matricarendszer biztosan marad.

Az eseti matrica bevezetéséhez tömeges igényre lenne szükség az autósok részéről. Ha elég autós jelzi, hogy szeretne ilyen útdíjat is, akkor szóba jöhet ennek a bevezetése. Ez egyelőre elméleti lehetőség, a szaktárca még nem foglalkozott a használatarányos útdíj matekjával, vagyis azzal, hogy hány autósnak kellene jeleznie, hogy igényt tartana a használatarányos útdíjra ahhoz, hogy gazdaságos legyen a bevezetése.

Sok jelentkező kellene

Az NFM azt mérlegelné, ha az autósok valamilyen fórumon keresztül tömegesen jeleznék, hogy nem szeretnének mondjuk 10 napra vagy egy hónapra több ezer forintot fizetni, miközben csak egy útra vagy egy oda-vissza útra indulnak el. Ilyen fórumként jöhet szóba például a Magyar Autóklub, az Autós Nagykoalíciós (Autós Életciklus Érdek-képviseleti Nagykoalíció) Egyesület, de jelezni lehetne akár a matricarenszert fenntartó Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-nél is.

Logikus lenne a használatarányos útdíj – az eseti matrica – felvetése a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által tavaly novemberben beharangozott autós rezsicsökkentésről szóló tárgyalásokon is.

Sok mindenre kell figyelni!

Ekés András, a közlekedés- és mobilitástervezéssel foglalkozó Mobilissimus Kft. vezetője a Buksza kérdésére azt mondta: mindenképp örömteli, hogy nem zárkózik el a szaktárca a használatarányos útdíj bevezetése elől.

Indokolt, hogy legalább átmeneti időre a matricarendszer is megmaradjon, mert ez biztosítja, hogy a sokat sztrádázó autósoknál ne szaladjanak el a költségek. Így ugyanis lenne egy plafon, ami az éves matricát nézve személyautóknál közel 43 ezer forint  jelenleg – mondta Ekés András. Idővel matrica nélkül is lehet éves maximumot meghatározni.

Az eseti matrica bevezetése azonban komplex folyamat. Az esetleges új tarifák meghatározásánál figyelni kell arra, hogy a bevezetésével a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom, de a jelenleg sokat autózóknál se szaladjanak el jelentősen az úthasználati költségek.

Mit jelent a tömeges igény?

A szakember szerint nehéz pontosan meghatározni, mit jelent a tömeges igény. Egyfelől az autósok egy része talán sohasem hallott arról, hogy létezik a használatarányos útdíj fogalma, másrészt, ha ismeri is, akkor sem valószínű, hogy gondol arra, hogy ő maga is jelezheti ez irányú igényét.

További kérdés, hogy van-e tényleg olyan szervezet vagy önként szerveződő csoport amelyik megfelelő kampánmyal és szervezéssel segíthetné a folyamatot – tette hozzá a szakember. Ha kiderül, hogy tényleg tömeges az igény, akkor jöhetnek a pontos szakmai számítások, amelyekkel megalapozható lenne a használattal arányos útdíj bevezetése.

Példa az uszodákból

Átmeneti megoldást jelenthetne egy speciális, virtuális matrica, amely rokona lehetne a ma létező 10 napos vagy a havi autópályadíjaknak. Az 5/10-es pályamatrica lényege az lenne, hogy mondjuk annyiba kerül, mint a mostani tíznapos bérlet, de mondjuk a használó által meghatározott öt napon lenne érvényes a tíznapos időtartamon belül – mondta Ekés András. A szakember felvetése hasonlítana azokhoz az uszodai bérletekhez, amelyek 30-60 napos időtartamon belül 8-10 belépőt biztosítanak.

Ketyere az autóban

Szerinte a használatarányos útdíj bevezetéséhez szükséges lehet egy fedélzeti eszköz is az autóba, amely kommunikál az ellenőrző rendszerrel, hogy követhető legyen a használat. Ezt kiválthatná egy olyan telefonos applikáció, amely nagy biztonsággal használható a valós úthasználat mérésére. Egy ilyen megoldás kezdetben opció kell, hogy legyen a ma üzemelő, virtuális matricás rendszer mellett, majd annak kiforrásával lehet elmozdulni az új technológia felé.

Zöld rendszámra nem jár olcsóbb sztráda

Azt is megkérdeztük a fejlesztési minisztériumtól, hogy a zöld rendszámos – tisztán elektromos és a részben elektromos – autókra lesz-e esetleg bármilyen sztrádadíjkedvezmény. Nem lesz. Az NFM szerint azért, mert az ilyen járművekre környezetvédelmi, levegőtisztaság-védelmi szempontok alapján lakott területeken belül indokolt kedvezményeket biztosítani.

 

Forrás: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/csak_az_autosokon_mulik_lesz-e_olcsobb_sztradamatrica.627334.html

 

Indítottunk online petíciót. Hajrá:

MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Két szabálytalanul közlekedő nőt gázolt el az V. kerületi rendőrkapitány

    Két szabálytalanul közlekedő nőt gázolt el az V. kerületi rendőrkapitány


  • Rendőröket akart gázolni. 12 évre is börtönbe mehet

    Rendőröket akart gázolni. 12 évre is börtönbe mehet


  • Visszavették az ámokfutótól a bérelt kocsit. Olyan szinten fenyegetőzött, hogy a TEK vonult ki érte

    Visszavették az ámokfutótól a bérelt kocsit. Olyan szinten fenyegetőzött, hogy a TEK vonult ki érte


  • Elfogták a rendőrök a 4-6-os villamosnak nekifeszülő őrjöngő férfit

    Elfogták a rendőrök a 4-6-os villamosnak nekifeszülő őrjöngő férfit


  • Fedélzeti kamera rögzítette, ahogy összeomlik egy híd Dél-Koreában

    Fedélzeti kamera rögzítette, ahogy összeomlik egy híd Dél-Koreában


  • Az M1-esen rohant bele a mögötte érkező. Későn észlelhette a sebességkorlátozást

    Az M1-esen rohant bele a mögötte érkező. Későn észlelhette a sebességkorlátozást


  • Így oltották el a tűzoltók a Csepelen kigyulladt buszt

    Így oltották el a tűzoltók a Csepelen kigyulladt buszt


  • Budapest legőrültebb taxisofőrjét rögzítette egy fedélzeti kamera. A járdán előzte le a dugóban állókat

    Budapest legőrültebb taxisofőrjét rögzítette egy fedélzeti kamera. A járdán előzte le a dugóban állókat


  • Halálos baleset: Nyerges vontatóval ütközött egy BMW és egy Opel az 51-es úton

    Halálos baleset: Nyerges vontatóval ütközött egy BMW és egy Opel az 51-es úton


  • Felmérés: A legtöbben maximum ennyiért tudnának használt autót venni

    Felmérés: A legtöbben maximum ennyiért tudnának használt autót venni


  • Kamera rögzítette: Letarolta a kerítést Dömsödön, ömleni kezdett a gáz

    Kamera rögzítette: Letarolta a kerítést Dömsödön, ömleni kezdett a gáz


  • Dráma a vasúti átjáróban: Az utolsó pillanatban sikerült megúszni a tragédiát Lengyelországban

    Dráma a vasúti átjáróban: Az utolsó pillanatban sikerült megúszni a tragédiát Lengyelországban


  • Lerendezte a kocsit! Egy beton kerítéselemnek csapódott

    Lerendezte a kocsit! Egy beton kerítéselemnek csapódott


  • Büntetőfékezett, publikáltuk, bevonták a jogosítványát

    Büntetőfékezett, publikáltuk, bevonták a jogosítványát


  • Halálos tragédia történt az autós figyelmetlensége miatt

    Halálos tragédia történt az autós figyelmetlensége miatt