Kilométerenként 40 milliárd forint – Ilyen áron épülhet meg az M0-ás új szakasza

A 2026-ban az M0-son építendő, 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-ás körgyűrű új, jelenleg még a tervezés folyamatában lévő szakaszának a várható építési költsége nem lesz olcsó, de hogy miért is kerül majd várhatóan annnyiba amennyibe, arról a Dömper Kft. Magyarország legjelentősebb közúti alagútépítő vállalatának projektvezetője Zsilák-Makra András mesélt a Magyar Építőknek.

Zsilák-Makra András elmondta, hogy az elmúlt időszak sajtómegjelenéseit figyelve megállapítható, hogy az infrastruktúra fejlesztés során megtévesztő módon oly gyakran használt egységárak tekintetében, a kilométerek száma és a beruházás költségének hányadosa szinte egyáltalán nem meghatározó jellemző egy összetett projektre.

Kijelenthető, hogy a nyomvonal kialakítása, a keresztmetszeti eltérések, a hidak, alagutak, műtárgyak száma, jellege, a csomópontok számossága miatt a használatos kilométerár összehasonlíthatósága szinte teljesen értelmetlen, nemzetközi szinten sem alkalmazott.

Nem mindegy, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés, 2×2 vagy 2×3 sávos a gyorsforgalmi út, hány hidat és csomópontot kell építeni, van-e szükség és ha van, mekkora völgyhidra, folyami átkelőre kell a munkásoknak felkészülni, milyen hosszú és keresztmetszetű alagútpárat tartalmaz a fejlesztés.

Ma hazánkban egy átlagos műszaki tartalmú gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 millliárd forint körül van síkvidéken.

Hirdetés

A szakértő elmondta: az M0-ás különösen nehezen megépíthető szakasza sem lesz egyszerű kivitelezői teljesítmény.

„Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, de a következő években esedékessé váló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza, a maga bonyolult csomópontjaival, szinte a teljes szakaszt lefedő 2×3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút szükségességével, bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron fog versenybe szállni” – foglalta össze.

Ahhoz, hogy elkezdődhessen a 84 hónapig tartó projekt, benne a 3 alagútpár építése és a közvetlenül csatlakozó völgyhidak kivitelezése, több, mint egy éves előkészítésre van szükség, hogy az alagút felvonulási területek kialakíthatóak legyenek, a speciális gépeket egyáltalán a helyszínre lehessen szállítani. A nyomvonal sajátossága miatt az egyik alagútpárat csak a járatok végéhez közvetlenül csatlakozó völgyhidak elkészülte után lehet megközelíteni.

Zsilák-Makra András ezzel kapcsolatban a lapnak elmondta:

A Dömpernél, talán Magyarországon egyedüliként az alagút építésben, a legfrissebb költségkimutatással rendelkezünk, hiszen az M85-ös úton folyamatos előrehaladás mellett, megfeszített teljesítménnyel haladunk előre.”

Forrás: magyarepitok.hu / Borítókép: wikipédia
MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Nem kell börtönbe mennie az ámokfutónak. Bedrogozva menekült a fél városon keresztül

    Nem kell börtönbe mennie az ámokfutónak. Bedrogozva menekült a fél városon keresztül


  • Autóval rongyolt be a helyi boltba a Volkswagen sofőrje

    Autóval rongyolt be a helyi boltba a Volkswagen sofőrje


  • 100 milliós Jaguart tört össze egy mobilozó magyar nő Ausztriában

    100 milliós Jaguart tört össze egy mobilozó magyar nő Ausztriában


  • Ömlenek a gyorshajtás bírságok az új sebességmérőknek köszönhetően

    Ömlenek a gyorshajtás bírságok az új sebességmérőknek köszönhetően


  • Rápréselte olvasónk autóját a szalagkorlátra egy busz az M0-son és meg sem akart állni

    Rápréselte olvasónk autóját a szalagkorlátra egy busz az M0-son és meg sem akart állni


  • Megállt verekedni a terelésben. Újabb gyöngyszemet rögzített a forgalomfigyelő kamera

    Megállt verekedni a terelésben. Újabb gyöngyszemet rögzített a forgalomfigyelő kamera


  • Lehet, hogy nem lesz elég csak bukósisakot viselni a motorosoknak

    Lehet, hogy nem lesz elég csak bukósisakot viselni a motorosoknak


  • Kamera rögzítette a hatalmas balesetet. Ötéves fiút élesztettek újra

    Kamera rögzítette a hatalmas balesetet. Ötéves fiút élesztettek újra


  • Ezt művelte a budapesti taxis, majd volt képe büntetőfékezni is

    Ezt művelte a budapesti taxis, majd volt képe büntetőfékezni is


  • Felborult egy kamion az M1-es autópályán

    Felborult egy kamion az M1-es autópályán


  • Rossz pedálra lépett, ezért gázolta el a biciklist

    Rossz pedálra lépett, ezért gázolta el a biciklist


  • Komoly a baj az M30-as autópályával. Egyhamar nem fogjuk tudni használni ezt a szakaszt

    Komoly a baj az M30-as autópályával. Egyhamar nem fogjuk tudni használni ezt a szakaszt


  • Hússzállító kocsijával árokba csapódott a férfi. A rakomány a műszerfalhoz szorította

    Hússzállító kocsijával árokba csapódott a férfi. A rakomány a műszerfalhoz szorította


  • Az egyik zenélő utunk ellen indult aláírásgyűjtés. Több aggálya is van a lakóknak

    Az egyik zenélő utunk ellen indult aláírásgyűjtés. Több aggálya is van a lakóknak


  • Kétszer három sávos M7, M1 és M3? Már nem álom

    Kétszer három sávos M7, M1 és M3? Már nem álom