Kilométerenként 40 milliárd forint – Ilyen áron épülhet meg az M0-ás új szakasza

A 2026-ban az M0-son építendő, 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-ás körgyűrű új, jelenleg még a tervezés folyamatában lévő szakaszának a várható építési költsége nem lesz olcsó, de hogy miért is kerül majd várhatóan annnyiba amennyibe, arról a Dömper Kft. Magyarország legjelentősebb közúti alagútépítő vállalatának projektvezetője Zsilák-Makra András mesélt a Magyar Építőknek.

Zsilák-Makra András elmondta, hogy az elmúlt időszak sajtómegjelenéseit figyelve megállapítható, hogy az infrastruktúra fejlesztés során megtévesztő módon oly gyakran használt egységárak tekintetében, a kilométerek száma és a beruházás költségének hányadosa szinte egyáltalán nem meghatározó jellemző egy összetett projektre.

Kijelenthető, hogy a nyomvonal kialakítása, a keresztmetszeti eltérések, a hidak, alagutak, műtárgyak száma, jellege, a csomópontok számossága miatt a használatos kilométerár összehasonlíthatósága szinte teljesen értelmetlen, nemzetközi szinten sem alkalmazott.

Nem mindegy, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés, 2×2 vagy 2×3 sávos a gyorsforgalmi út, hány hidat és csomópontot kell építeni, van-e szükség és ha van, mekkora völgyhidra, folyami átkelőre kell a munkásoknak felkészülni, milyen hosszú és keresztmetszetű alagútpárat tartalmaz a fejlesztés.

Ma hazánkban egy átlagos műszaki tartalmú gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 millliárd forint körül van síkvidéken.

Hirdetés

A szakértő elmondta: az M0-ás különösen nehezen megépíthető szakasza sem lesz egyszerű kivitelezői teljesítmény.

„Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, de a következő években esedékessé váló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza, a maga bonyolult csomópontjaival, szinte a teljes szakaszt lefedő 2×3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút szükségességével, bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron fog versenybe szállni” – foglalta össze.

Ahhoz, hogy elkezdődhessen a 84 hónapig tartó projekt, benne a 3 alagútpár építése és a közvetlenül csatlakozó völgyhidak kivitelezése, több, mint egy éves előkészítésre van szükség, hogy az alagút felvonulási területek kialakíthatóak legyenek, a speciális gépeket egyáltalán a helyszínre lehessen szállítani. A nyomvonal sajátossága miatt az egyik alagútpárat csak a járatok végéhez közvetlenül csatlakozó völgyhidak elkészülte után lehet megközelíteni.

Zsilák-Makra András ezzel kapcsolatban a lapnak elmondta:

A Dömpernél, talán Magyarországon egyedüliként az alagút építésben, a legfrissebb költségkimutatással rendelkezünk, hiszen az M85-ös úton folyamatos előrehaladás mellett, megfeszített teljesítménnyel haladunk előre.”

Forrás: magyarepitok.hu / Borítókép: wikipédia
MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Nagy sebességgel belerohant a BMW-s egy lassan haladó, araszoló autóba az M0-son

    Nagy sebességgel belerohant a BMW-s egy lassan haladó, araszoló autóba az M0-son


  • Szirénázó mentővel ütközött egy autó a XV. kerületben

    Szirénázó mentővel ütközött egy autó a XV. kerületben


  • Sok volt a gáz,”beszállt” a parkolóba egy BMW-s. Nekicsapódott egy parkoló autónak is

    Sok volt a gáz,”beszállt” a parkolóba egy BMW-s. Nekicsapódott egy parkoló autónak is


  • Az ablakon át püfölte a buszsofőrt a rolleres

    Az ablakon át püfölte a buszsofőrt a rolleres


  • Razzia indul jövő héten. Ezt fogják figyelni a rendőrök

    Razzia indul jövő héten. Ezt fogják figyelni a rendőrök


  • Lovak szabadultak el az M5 kivezetőn. Videón a hajsza

    Lovak szabadultak el az M5 kivezetőn. Videón a hajsza


  • Kamionnal ütközést úszott meg egy motoros Csepelen. Óriási szerencséje volt

    Kamionnal ütközést úszott meg egy motoros Csepelen. Óriási szerencséje volt


  • Olyan árazást vezetett be Ausztriában a Tesla a saját töltőhálózatának használatára, hogy kikészültek a Teslások

    Olyan árazást vezetett be Ausztriában a Tesla a saját töltőhálózatának használatára, hogy kikészültek a Teslások


  • Hajtóvadászatot indított a rendőrség: Taxit rabolt egy férfi a 18. kerületben. Körözik

    Hajtóvadászatot indított a rendőrség: Taxit rabolt egy férfi a 18. kerületben. Körözik


  • Nagy területet le kell zárni és ki kell üríteni egy bomba hatástalanításához Budapesten

    Nagy területet le kell zárni és ki kell üríteni egy bomba hatástalanításához Budapesten


  • Ráfutásos balesetekről készült kamerafelvételek, amikből tanulhatsz

    Ráfutásos balesetekről készült kamerafelvételek, amikből tanulhatsz


  • Így próbált gördeszkával hazamenni egy férfi az autópályán

    Így próbált gördeszkával hazamenni egy férfi az autópályán


  • Nem engedték be a tolakodó audist. Ordibált és beköpött a kocsiba

    Nem engedték be a tolakodó audist. Ordibált és beköpött a kocsiba


  • Métereken át vonszolt egy elütött gyalogost a robotaxi. Ötszázmillió forintos bírságot kapott a Cruise

    Métereken át vonszolt egy elütött gyalogost a robotaxi. Ötszázmillió forintos bírságot kapott a Cruise


  • Nem kell börtönbe mennie az ámokfutónak. Bedrogozva menekült a fél városon keresztül

    Nem kell börtönbe mennie az ámokfutónak. Bedrogozva menekült a fél városon keresztül