Mivel a benzin átlagára literenként 290 forintra, a gázolajé pedig 335 forintra csökkent azt gondolhatnánk, hogy az autósok megrohamozzák a kutakat az olcsó üzemanyagért.
Egyelőre nem ez történt, az önkéntes karantén, az otthoni munkavégzés és a kijárási korlátozások miatt nem csak az utak forgalma csökkent drasztikusan, de a benzinkutaké is. – fejtegeti cikkében a Totalcar
Vajon hónapok múlva beindul majd a most leállított autónk, vagy megromlik benne az üzemanyag? Hogyan előzhetjük meg ezt? Elég csupán teletankolni? Erről kérdezte meg a portál Dr. Zöldy Mátét a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Járműgépészeti kutatócsoportjának vezetőjét.
Aki több hónapon, vagy akár fél éven át nem használja az autóját a koronavírus-járvány kapcsán hozott korlátozó intézkedések miatt, később kellemetlen meglepetésre számíthat: akár dízel, akár benzines típusról van szó, az indítás nehézkessé válhat, esetleg egyáltalán nem fog beindulni a motor a megromlott üzemanyag miatt. A probléma összetett, ráadásul az okai a különböző üzemanyagok esetében eltérőek, viszont a megoldások hasonlóak.
A benzin esetében fázisszétválásnak nevezik azt a jelenséget, amikor az üzemanyag a hosszú tárolás során alkotóelemei szerint rétegződik a tartályban. Dr. Zöldy Máté a BME Járműgépészeti kutatócsoportjának vezetője szerint a kutakon kapható benzin valójában hármas elegy: az alapbenzinen kívül etanolt és vizet is tartalmaz. Az etanolt a minőségi előírások miatt keverik az üzemanyagba, a víz pedig a természetből kerül bele. A víztartalom eladáskori maximális arányát a vonatkozó MSZ EN 228 szabvány 600 ppm-ben vagyis 0,06 térfogatszázalékban határozza meg, de ez csak az eladáskori mennyiség.
Mivel az autósok többsége által által vásárolt 95-ös oktánszámú benzinbe január óta maximum 10% etanolt, vagyis bioalkoholt kevernek, és az alkohol higroszkópos, vagyis vízmegkötő tulajdonságú, az újfajta üzemanyag nagyobb mennyiségű nedvességet köt meg amikor a levegővel érintkezik. Amikor a víztartalom elér egy kritikus mennyiséget, az etanol kicsapódik az üzemanyagból és víz-etanol keverék keletkezik, amely elválik a benzintől és a tartály aljára kerül az állás során.
Túl azon, hogy a víz korrozív hatású, így károsítja a vele érintkező fém alkatrészeket, amikor ez a keverék eléri az autó üzemanyagrendszerének szívóágát, a motor esetleg nehezen indul, vagy indíthatatlanná válik.
Hogy ez pontosan mikor következik be, az több tényezőtől is függ. Egyrészt, minél kisebb a tartályban a légrés, vagyis minél több időt tölt az autó teletankolt állapotban, annál kevesebb a levegőből megköthető pára. Fontos persze az is, hogy a hosszú állást megszakítják-e rövidebb utak, ilyenkor ugyanis újra összekeveredik a benzin, az etanol és a víz a tartályban, tehát a fázisszétválás átmenetileg visszafordul. Az E10 előírásnak megfelelő benzinek esetében néhány hónapos eltarthatóságot garantálnak a forgalmazók, vagyis nagyjából fél éven belül tanácsos elhasználni a benzint a vásárlás után.
Dr. Zöldy Máté szerint még biztosabb módszer, ha a hosszú ideig nem használt benzines autót nem alap 95-össel, hanem a minden kúttársaság által kínált prémium benzinek egyikével tankoljuk tele.
Ezek az üzemanyagfajták a jogszabály adta lehetőségek miatt sokszor nem tartalmaznak etanolt, hanem az etil-tercier-butil-éter nevű adalékanyag bekeverésével teljesítik a rájuk vonatkozó E5 előírást, vagy legfeljebb öt százaléknyi bioetanol-egyenértéket jelent.
Ez értelemszerűen alacsonyabb vízmegkötő képességet eredményez, vagyis a fenti folyamat sem olyan kritikus és a prémium benzinekkel hosszabban indítható marad az autó. A prémium benzinek literenként 30-40 forinttal drágábbak a hagyományos 95-ösnél, egyéb előnyös tulajdonságaik is lehetnek, de ezek függnek a kúttársaságok receptúráitól és persze az autótípustól, amelyhez használni szeretnénk őket.
A hosszú tárolási előtti teletankolással előtt érdemes megkérdezni a kúton, hogy már a nyári előírásnak megfelelő, kisebb (45-60 kpa) gőznyomású, tehát illékony alkotóelemeket kisebb arányban tartalmazó benzint adnak-e, vagy még a télit, amelynek magasabb, akár 90 kpa a gőznyomása.
Esetünkben az előbbi a szerencsésebb választás. A téli-nyári átállás hivatalos határideje április 30.
A magyarországi személyautó-állomány harmada dízel és az ilyen autók gazdái is jobban teszik, ha a hosszú autómentes időszak előtt teletankolnak, és esetükben szintén jobb választás, ha az alacsonyabb biokomponens-tartalmú prémium gázolajat választják, amely persze szintén drágább. A gázolajba kevert, az előírás szerint legfeljebb hét százaléknyi biokomponens (biodízel) miatt a tartályban a levegőből kicsapódó vízben megjelenő baktériumok elszaporodnak, amely idővel a termék minőségének romlását okozhatja.
A gyártás és a tárolás során ennek az üzemanyagnak a minőségét folyamatosan figyelemmel kísérik és megelőzésként úgynevezett biociddal kezelik, amely elpusztítja a benne megtelepedő életformákat, de az újabb átfejtések és a hosszú tárolás miatt ismét jelentkezhet a probléma.
Teletankolni tehát most sem azért érdemes a hosszan tárolt autókat, mert egy átlagos, negyvenliteres tartály esetében már több ezer forintot spórolunk az utóbbi hónapok literenként 85 forintos árzuhanása előtti időszakhoz képest – sokkal inkább azért, mert a teletöltött tartály biztosabb indíthatóságot jelenthet. A fentiek alapján ezt a biztonságot fokozhatjuk tovább, ha benzinből és gázolajból is az alacsonyabb biokomponens-arányú prémium változatot választjuk. Ezek most szintén olcsóbbak, mint az egy hónapja kezdődött árzuhanás előtt a nem prémium üzemanyagok voltak.
Forrás: totalcar.hu, borítókép: Papp Tibor / Totalcar