Az ország 89 pontján mérik majd a személyautókat és a teherautókat az útburkolatba épített tengelysúlymérők, de elsődlegesen a teherautók súlyát nézi a rendszer.
Jó ideje lehet már tudni, hogy a tavaly áprilisban elindított Véda-rendszermellett egy másik eszköz is figyelni fogja az autósokat az utakon. A Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM) tesztelése már februárban elkezdődött, a rendszer több pontját azonban csak az elmúlt hónapokban telepítették. Mostanra összesen 89 helyszínen szerelték fel a méréshez szükséges eszközöket, a mérőpontok pontos helyét itt írtuk meg korábban.
A rendszer működéséhez szenzorokat építettek az útburkolatba, májusban például emiatt volt komoly dugó az M0-s autópályán. A TSM lényege és célja, hogy kiszűrje az utakról a túlterhelt járműveket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint ugyanis ezek fokozott baleseti kockázatot jelentenek, és hatványozottan nagyobb mértékben amortizálják az utakat. A szabályellenesen túlterhelt fuvarozók ráadásul jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben.
Korábban csak annyit lehetett tudni, hogy az eddig csak tesztüzemben működő rendszer ősztől élesedik, szerdán azonban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közölte az indulás pontos dátumát is. Ezek szerint szeptember 19-én élesítik a TSM-et. Ettől kezdve már anélkül is meg tudják bírságolni a túlterhelt járműveket (az objektív felelősség elve alapján), hogy azokat meg kellene állítani.
A minisztérium szerint a mérőpontok élesítése újabb kötelezettséggel nem jár az érintett vállalkozások számára, az ellenőrzési hatékonyság azonban az eddigi 2 százalékról 50 százalék fölé nő.
A mérőhelyek – hitelesítésük ütemében – az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. A felkészülési időszakban bírsághatározatokat nem, csak figyelmeztető határozatot küldenek a szabályszegő jármű üzemben tartójának.