Minden autós rémálma a kivédhetetlen vadgázolás.
Itt például centiken múlt:
Egy kifejlett példány a tetemes anyagi káron kívül akár személyi sérülést, vagy halálos balesetet is okozhat, ha az utunkba kerül.
Kevesen tudják, hogy jó ideje nem törvényszerű, hogy a kárunkat téríti a vadásztársaság. Sőt! A vadásztársaságok nincsenek kötelező felelősségbiztosításra kötelezve már kb. a rendszerváltás óta.
Ha mégis van nekik, ami nagyon ritka, akkor meg lehet próbálni arra rendezni a kárt, de a gyakorlat inkább azt mutatja, hogy még a vad értékét követelik a vadásztársaságok az autósokon, mint sem hogy ők fizessék meg az autós kárát.
Az ilyen viták rendezése évente komoly bírósági kapacitást vesz el. Polgári peres úton próbálhatják meg a baleset károsuljai a vitát rendezni. Hosszú, macerás út ez.
Autópályán és autóúton nincs kérdés, a közútkezelő a felelős a nem megfelelő elkerítés okán. Ám országúton sokkal bonyolultabb a helyzet.
Ha van is kihelyezve vadveszély jelző tábla és annak hatálya alatt történik a gázolás, akkor nagy valószínűséggel az autós látja majd kárát az esetnek, hiszen feltélezhető, hogy nem a vadveszélynek megfelelő óvatossággal vezetett. Ennek ellenkezőjét bizonyítani nehéz.
Egyedül a Casco, vagy a kötelezőnkbe speciálisan beépített vadgázolás elleni biztosítási elem adhat nyugalmat az anyagi károk ellen,
ésszerű tehát, hogy használjunk valami olyan innovatív eszközt, ami nagy eséllyel elűzi a vadakat az utunkból.
Egy ilyen rendszert kaptunk meg próbára és szereltük fel azt egy autóra.
Az első tapasztalatok még váratnak magukra, miszerint mennyivel látunk majd kevesebb vadat az úton ezen autó előtt, de a gyakorlatban már néhány dolgot tudunk írni:
Más, az autóban utazó embert és / vagy állatot TÉNYLEG egyáltalán nem zavar a rendszer. Áramforrást nem igényel, mert a rajta átfújó, átáramló levegő képzi a vadak számára menekülésre buzdító kellemetlen hangot.
Éjszaka 40 méterre csökken le a látótávolság az autóban, de a fékút 90 km/h-nál 62 méter. A legtöbb vadgázolás ezért történik a késői órákban. A Siren7™ hangsebességgel terjed, áthatolva fákon-lombokon és a sötét éjszakán figyelmeztetve az állatvilágot érkezésünkről.
90 km/h sebességnél, ami ugye országúton a leggyakrabban választott sebesség, 120 decibellel szól a rendszer, ami miatt 300 méterre elhallatszik a gyártó szerint. Mindezt a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. jegyzőkönyve, valamint az Európai Bizottság Európai Közúti Biztonsági Chartája is igazolta.
Látszik, hogy a dizájnnal volt munkája a tervezőknek. Egyedi, szép a megjelenése, bár a mai autók fekete hűtőrács betétein amúgy sem lenne túl kirívó a megjelenés.
A termék az árát, a lehetséges kockázatok ismeretében szerintünk bőven megéri. Továbbra is célszerű az eszközzel is ésszel vezetni a vadveszélyes szakaszokon, mert az ördög nem alszik, de a gyártó azt állítja, hogy a Siren7-tel felszerelt autók közül eddig még senki nem jelentett náluk vadgázolást.
Néhány hónap múlva beszámolunk róla, hogy láttunk-e az úton vadat ennél az autónál vagy sem. Egyelőre hiszünk benne, a hosszútávú eredményekhez pedig még idő szükséges.