A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (az ITM elődje) egy 2011 végén meghozott rendeletben 2012 januárjától megszüntette azt az eljárást, amely szerint az autóvezetést tanulóknak külön vizsgázniuk kellett egy rutintanpályán.
Azóta a parkolási technikák ismeretét a forgalmi vizsga keretében kell bemutatniuk a tanulóvezetőknek, a vizsga idejét ezért 50 percesre emelték.
Böröcz Mátyás, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke a VG szeptemberi cikkében vetette fel, hogy érdemes lenne visszahozni a rutinvizsgát, mert szerinte sok tanuló úgy ül a volán mögé és megy ki forgalomba, hogy nincs megfelelően felkészítve.
„Ez egy előzetes szűrés lenne, megmérettetnének a tanulók a vezetésre. Sokan ugyanis a rutinoktatás hiányában buknak meg, és jutnak el a negyedik, ötödik forgalmi vizsgájukhoz” – vélekedett.
A lap megkereste az illetékes ITM-et, hogy megtudja tervben van-e a rutinvizsga újbói bevezetése, terveznek-e bármilyen lépést.
„A kérdéses vizsgatípus részben a szakmai érdekképviseletek javaslatára, elsősorban a vezetni tanulók és a képzőszervek költségeinek csökkentése érdekében szűnt meg. Az intézkedést a Magyar Autósiskolák Szövetsége is támogatta. A járműkezelési vizsga manőverezési feladatai beépültek a forgalmi vizsga anyagába”
– emlékeztetett a VG-nek küldött válaszában az ITM kommunikációs főosztálya.
A válaszlevél ismerteti, hogy egy autósiskola egyéb feltételek teljesítése mellett akkor kaphat képzési engedélyt a közlekedési hatóságtól, ha saját vagy bérelt gyakorlópályával rendelkezik.
E követelmény alapvető célja, hogy a tanulók biztonságos körülmények között sajátíthassák el a gyakorlati alapokat.
„A leendő járművezetők azonban a valós folyamatokhoz a lehető legjobban közelítő környezetben készíthetők fel hatékonyan az önálló közlekedésre. Megszerzett tudásukról sem adhatnak érdemben számot a forgalomtól elzárt, ingerszegény gyakorlópályákon”
– válaszolt a minisztérium, amely szerint a járműkezelési vizsga eltörlésével egyszerűsödött a vezetői engedély megszerzése.
KAPCSOLÓDÓ:
Már most sem olcsó jogosítványt szerezni és a drágulásnak még közel sincs vége
A kommunikációs főosztály hangsúlyozta továbbá, hogy a vizsgázóknak kevesebbszer kell átesniük stresszhelyzettel járó vizsgaeseményeken. A közúti forgalomban való feladatmegoldás megtanulásával a tényleges kihívásokra jobban felkészült járművezetők kapnak jogosítványt.
A valós körülmények közötti megmérettetéssel a vizsgázók meggyőzően igazolhatják alkalmasságukat a balesetmentes önálló közlekedésre. A B kategóriás járműkezelési vizsga intézményének esetleges feltámasztása ebből a szempontból visszalépés lenne, az tehát szakmailag nem indokolt – szögezték le.