A sztráda velencei szakasza mentén kísérleti jelleggel, 42 méteren építették ki a magyar fejlesztésben és gyártásban készült átlátszó zajárnyékoló falat – olvasható a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleményében.
Az országos közútkezelő az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) egyeztetve folyamatosan vizsgálja a hazai közutakon és kerékpárutakon eredményesen hasznosítható korszerű technológiákat, anyagokat. Az innovatív eszközök alkalmazása nemcsak olcsóbb és praktikusabb lehet, hanem a közlekedők kényelmét és biztonságát is szolgálhatja. A zajvédelmi falak a zajterhelés mérséklésével javítják a forgalmasabb közutak környékén élők életminőségét.
A kísérleti projektben kipróbált biztonsági üveg zajárnyékoló rendszer megfelel a hazai és nemzetközi előírásoknak, sőt, több szempontból túl is teljesíti az akusztikai elvárásokat.
Az átlátszó panelek magasabb biztonságérzetet nyújtanak a közlekedőknek azzal, hogy láthatóvá teszik a hagyományos falak által kitakart épületeket, eseményeket.
Az üvegfal esztétikusabb, jobban illeszkedik a látképbe, hosszabb az élettartama, mint a műanyagé, nem homályosodik be. Felületére egyedi motívumok, helyi nevezetességeket ábrázoló grafikák, képek nyomtathatók. Az M7 velencei szakaszán a közútkezelő logója mellett a Bence-hegyi kilátó rajza hívja fel a figyelmet a közeli látnivalóra.
A madarakat a rétegek között festett vagy az egyik külső felületen homokszórt csíkozás védi meg attól, hogy a falnak repüljenek.
A rendszerelemek stabilitását és tartósságát alumínium keret biztosítja, amely osztott, így károsodás esetén nem kell az egész táblát, elég csak a sérült részt kibontani.
A karbantartás, csere ezért is egyszerűbb és gyorsabb, mint a hagyományos zajvédő falaké, nagyteljesítményű daru nélkül, kevesebb élőmunkával kivitelezhető.
A Glass Hilltop Kft. és a Rákosy Glass Kft. együttműködésében kifejlesztett és legyártott biztonsági üveg zajárnyékolót az M7 autópálya jobb pályája mellett, Velence térségében próbálja ki a Magyar Közút. Egy meglévő zajvédő fal elhasználódott szakaszát váltották ki az összesen 118 négyzetméteres új elemekkel. A tervezés, bontás és építés összes költsége nettó 20 millió forint volt.
Forrás: Magyar Közút