Egy hete adtunk hírt arról, hogy Bács-Kiskun megyében egy bordó Opel személyautó sofőrje 2019 szeptembere és 2020. május 13. között 73 alkalommal lépte át a megengedett legnagyobb sebességet, így már 2,5 milliós bírságnál jár.
Sokan felháborítónak találtátok (jogosan) és az internet népe is azon tanakodott, hogy az ilyen embernek miért nem vonják be a vezetői engedélyét. Az Alfahír az Országos Rendőr-főkapitánysághoz fordult, a lapnak küldött válaszból pedig kiderül, hogy
az autó forgalmi engedélyét ugyan bevonták, de a sofőr nemhogy megtarthatta jogosítványát, még büntetőpontokat sem kapott. Sőt, úgy tűnik az autót is vezeti.
Ennek oka az, hogy létezik egy jogi kiskapu a magyar rendszerben, miszerint ha egy szabálytalanságot elkövető autóst nem érnek tetten, csupán az autójáról készül felvétel, akkor a hatóság az objektív felelősség elve alapján az üzembentartót (legtöbbször tulajdonost) keresi fel és bünteti meg.
De ha az üzembentartó azt mondja, hogy nem ő vezette az autót, és megmondani sem tudja, hogy ki ült a kocsijában (ugye, ez rendkívül életszerű), akkor az ügy le van zárva.
A rendőrség azt írta:
„A kérdéses ügyek mindegyikében objektív felelősség elvén alapuló eljárás indult a gépjármű üzembentartójával szemben, amely során a gépjármű vezetőjének személye nem került beazonosításra.”
Mivel a gyorshajtások telepített sebességmérő kapuknál lettek bemérve, és ezek szerint a felvételek sem alkalmasak a sofőr beazonosítására, így egyszerűen elég volt letagadnia, hogy ő vezette az autót.
A lap azonban kiszúrt még egy érdekes dolgot:
A rendőrség eredeti közleménye szerint az érintett Opel sofőrje 2019 szeptembere és 2020. május 13. között 73 alkalommal lépte át a megengedett legnagyobb sebességet Bács-Kiskun megyében. Az ügyfélkapun (Jármű Szolgáltatási Platformon) keresztül lekérdezve sikerült megtalálniuk az autót, amit valóban kivontak a forgalomból,
Csakhogy 2020. március 11-én vonták ki a forgalomból, miközben a rendőrség szerint 2020. május 13-ig mérték a gyorshajtásokat (egy nappal a közlemény kiadása előttig)
Na most vagy a rendőrségi közlemény nem helyes, vagy a fent leírtak azt jelenthetik, hogy a rendőrségi közlemény kiadásáig forgalmi engedély nélkül is ment az autó, azaz lehet, hogy ebben a pillanatban is szorgalmasan mérik a sebességét a kamerák, hiszen ha március óta nem zavarta a sofőrt a tiltás, most sem fogja. A kérdés így inkább az, hogyan járkálhat valaki büntetlenül egy forgalomból kivont járművel?
Forrás: alfahír.hu