Sokan írtok nekünk a témában pro és kontra, hogy mikor és hogyan fogják bevezetni ezeket a forgalomcsökkentő intézkedéseket a fővárosban, ezért gondoltuk írunk arról néhány sort, hogy jelenleg mi a helyzet ezekben – az autóval közlekedőket érintő – ügyekben.
A több, mint egy évvel ezelőtt főpolgármesternek megválasztott Karácsony Gergely programjában alacsony kibocsátású zónák bevezetése is szerepelt. A dugódíj bevezetésére pedig Uniós kötelezettségvállalásunk van.
Alacsony kibocsátású zónák:
Jelenleg ennek az elvárásnak még a fővárosi önkormányzat sem tud megfelelni, mivel a budapesti buszállomány 40%-a Euro 3-as besorolású buszokból áll. Borzalom!
– hangzott el Karácsony Gergely interjújában, amit a Partizán nevű YouTube csatornának adott, még októberben.
Hozzátette:
Ha én, mint fővárosi önkormányzat nem tudom a saját cégemet abban támogatni – nyilván nem direkt vannak ezek a buszok…-, hogy meg tudja ugrani ezt az akadályt, akkor milyen alapon várom ezt el a budapesti, vagy Budapesten közlekedő polgároktól.
KAPCSOLÓDÓ:
Karácsony: Jövő nyártól jöhet a 15 perces ingyen parkolás
Egyelőre tehát így állunk a dízel autók kitiltásával. A leginkább környezetszennyező – régi – dízel autók kitiltásáról sincs szó tehát egyelőre, pedig ez egy nagyon komoly forgalomcsillapító eszköz lehetne – a károsanyag kibocsátás szempontjából pedig egy sokkal hatékonyabb intézkedés, mint az, hogy sávok elvételével adott esetben még nagyobb dugót generálnak.
Dugódíj:
Jelenleg törvény tiltja, viszont Európai Uniós kötelezettségünk van ennek a bevezetésére.
Karácsony elmondta az októberi riportban, hogy jelenleg vizsgálják, hogy a dugódíj bevezetésének mik az informatikai és infrastrukturális feltételei.
„Budapestnek vagy kiköpnie, vagy benyelnie kell a dugódíjat” – hangzott el a főpolgármestertől.
Nemzetközi kötelezettség van, de véleménye szerint ne emiatt akarjunk dugódíjat. Szerinte népszavazással kell a bevezetését eldönteni.
Elhangzott, hogy amennyiben ezt leszavazzák az emberek, akkor ez a program nem fog teljesülni, ám személy szerint Karácsony Gergely amellett fog érvelni, hogy kerüljön bevezetésre
A főpolgármester hozzátette, hogy az autómentes városok kb. 30 éve kezdték el az autómentes politikát.
Szerintünk emiatt tűnhet úgy tehát, hogy azokban a városokban látszólag nagyobb az elfogadás, hiszen nem 1-2 év alatt történtek meg azok a drasztikus intézkedések, amik az autók kiüldözését szolgálják a városból.