Mint azt korábban megírtuk ma dönt a fővárosi közgyűlés arról, hogy az iskolakezdésre megmaradnak-e azok az ideigelenes kerékpársávok, amiket folyamatosan alakítottak ki Budapest legforgalmasabb útjain, április óta.
A Dohány utcáig visszakapják az autósok a kétszer két sávot, a biciklis sávot pedig a parkolók helyén alakítják ki.
A Nagykörút többi részén, a Blaha Lujza tértől a Nyugati térig viszont marad az egysávos autósforgalom
– mondta el Karácsony Gergely a Nagykörútról szóló sajtótájékoztatón.
„22 civil szervezet álláspontjával értünk egyet, akik azzal érveltek, hogy a Nagykörút legyen Budapest főútja. A kompromisszumos javaslatunk alapján, aminek kialakítása a napokban elindul a kerékpárosok továbbra is biztonságosan biciklizhetnek, az autósoknak majdnem teljesen visszaadjuk az utat, az ott élőknek pedig jobb környezetet szeretnénk teremteni.”
– mondta el a főpolgármester, majd hozzátette, hogy:
A parkoló sávban alakítjuk ki a kerékpársávot, így visszaadjuk az autósoknak a 2*2 sávot a Dohány utcáig.
Az azt követő szakaszon marad a 2*1 sáv, mert itt nem lehet a kerékpársávot a parkolóban kialakítani, de itt járdaszigeteket fogunk kialakítani, azért, hogy kedvezőbb lámpaprogramot kaphassanak az autósok.
Balogh Samu kabinetfőnök, várostervező elmondta a sajtótájékoztatón, hogy
a Blaha Lujza tér egy válaszó vonal, ettől kezdve a Petőfi hídig visszaállításra kerül a kétszer két sáv, a parkolókat viszont elvesszük.
A Blaha Lujza tér és a nyugati tér között megmarad a mostani állapot apró módosításokkal, de a csomópontok előtt kialakítanak kétsávos megoldásokat, illetve olyan lámpaprogramok lesznek, főleg a gyalogosátkelőknél, ami nagyobb kapacitást tud és biztosítható az egysávos kialakítás mellett is.
A következő lépések már szeptember folyamán megtörténnek, most a héten elindul a kivitelezés. A változások zöme szeptember elején megtörténik, másik rész a hónap végén.
A ősz folyamán komplex tervezés indul, aminek alapja egy közösségi tervezés a Nagykörút jövőjéről. A főpolgármester ezt követően hozzátette, hogy az áruszállítást ezt követően is engedélyezik. Ezzel a megoldással 400-500 parkolóhelyet kell beáldozni.- írja a portfolio.hu
Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a sajtótájékoztató előtt ugyanezt a megoldást javasolta a fővárosnak, hogy a tanévkezdés előtt adják vissza az elvett sávot az autósoknak, megoldásként pedig a parkolók helyetti kerékpársávról írt egy Twitter-bejegyzésben:
„a Nagykörúton a parkolósáv helyett legyen kerékpársáv, úgy, hogy a boltok töltését és a mozgáskorlátozottak parkolását továbbra is biztosítani lehessen. A parkolók helyetti kerékpársávról pedig legyen előzetes, érdemi párbeszéd és készüljön szakmai hatástanulmány.”
Azt gondoljuk, hogy a főváros egy kompromisszumos megoldást választott.
Parkolóhelyeket áldoztak be a forgalom áramlásának oltárán, ami nem biztos, hogy baj, ám a Nagykörút nem egységes sávszáma miatt a Blaha Lujza térnél komoly dugók alakulhatnak ki.
Másfelől jó lett volna, ha már augusztusban elkezdik az átalakításokat és zökkenőmentesen tudott volna indulni a tanév.
A döntéstől függetlenül továbbra is azt gondoljuk, hogy, mint arról többször nyilatkoztunk, véleményünk szerint
az autósok tudatos kiszorítása zajlik Budapesten. Nagyon-nagyon erős a kerékpároslobbi és ez nyilvánvalóan egybevág a Főváros álláspontjával
Korábban meghívást kaptunk a főpolgármester által fémjelzett Restart Budapest programra. Javaslatokat azonban nem tehettünk, a koncepcióba se szólhattunk bele.