A személysérüléses közúti balesetek, a halálos áldozatok, valamint a sérültek számának csökkenése jellemzi 2019. első hat hónapjának baleseti statisztikáját. – írja a baleset-megelezes.eu
Nagyképűség nélkül azt gondoljuk, hogy részben ez a mi sikerünk is, mert sokan egészen másképp ülnek autóba a rengeteg médiát bejáró fedélzeti kamerás tartalmak és azok alapján többnyire induló hatósági eljárások miatt, mint 2-3 éve.
Eltelt az év első fele. Az elmúlt hat hónap kifejezetten sikeresnek bizonyult a közúti baleseti adatok szempontjából, mind az elmúlt év, mind pedig az évtizedforduló évének adataihoz viszonyítva.
A rendőrség által gyűjtött előzetes –a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő – adatok alapján 2019. január 01. és június 30. között összesen 7 476 személysérüléses közúti balesetet okoztak a hazai úthálózaton, 3,5%-kal kevesebbet, mint az elmúlt év azonos időszakában (akkor 7 747 balesetet regisztráltak).
A halálos, súlyos sérüléses, valamint a könnyű sérüléses balesetek terén egyaránt csökkenő tendencia mutatható ki, ahol – a felsorolás sorrendjének megfelelően – 21,6%-os, 5,5%-os, valamint 1,8%-os a csökkenés.
Az év első felében összesen 234 fővel kevesebben vesztették életüket hazánk közútjain, mely az évtized forduló óta a legkedvezőbb érték! Még a hazai közúti közlekedésbiztonság eddigi legsikeresebb évében, 2013-ban is több halálos áldozatot regisztráltak január és június közötti időszakban (238 főt). Figyelemre méltó, hogy 2019. I-VI havában kevesebben vesztették életüket közútjainkon, mint tavaly az első öt hónap során!
A halálos áldozatokon túlmenően a súlyosan sérült személyek száma január óta 4,3%-kal (2 468 főről 2 363 főre), a könnyebben sérültek száma pedig 3,0%-kal (7 541 főről 7 314 főre) csökkent.
Évek óta töretlenül kedvező tendencia mutatható ki az ittasan okozott balesetek terén. Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya a tavalyi 8,51%-ról 8,01%-ra csökkent, ami időarányosan (az I-VI havi mutatókat) tekintve rekord alacsony értéknek számít évtizedünkben.
Az összes közúti baleset közel egyharmada (32,0%-a) gyorshajtás miatt következett be, az elsőbbségre vonatkozó szabályok megszegése a balesetek 25%-ának, a kanyarodási szabályok megszegése pedig a balesetek 16%-ának állt a hátterében. Gyalogos hibájára az összes személysérüléses közúti baleset 5%-a volt visszavezethető az eltelt hat hónapban.
Az ORFK Főügyelet napi jelentéseinek összesített adatai alapján idén az első hat hónapban tízzel több halálos áldozatmentes napot regisztrálhattunk (70 napot), mint tavaly azonos időszakban.
A járművezetői kategóriákat alapul véve kizárólag a meghalt motorkerékpárosok számában tapasztalható növekedés (+4 fővel). Ezzel szemben a meghalt személygépkocsi vezetők száma 13 fővel, a tehergépkocsi vezetőké 4 fővel, az utasoké 20 fővel, a gyalogosoké pedig 10 fővel csökkent tavalyhoz képest. A nem említett közlekedői csoportoknál a balesetben meghalt személyek száma terén nem történt változás (kerékpárosok stb.).
Végezetül: az év eddig eltelt hat hónapjában a közúti közlekedés mindössze egy gyermek halálát követelte.
MEGOSZTOM: