Az Index Yossi Matiasszal, a Google Engineering & Research alelnökével beszélgetett a Green Light Projektről.
Ugyanis egy olyan kezdeményezést indított keresőóriás, amely a mesterséges intelligencia erejét használva csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a városi kereszteződésekben.
„Napjainkban az egyik legnagyobb károsanyag-kibocsátásért a járművek felelnek, azonban a városi kereszteződésekben 29-szer nagyobb a környezetszennyezés, mint a nyílt utakon” – állapította meg az Indexnek Yossi Matias, hozzátéve, hogy ennek csökkentése kiemelkedő segítséget jelent az emberek és a bolygó számára egyaránt. A Google Engineering & Research alelnöke felfedte, hogy a környezetszennyezés elleni harc jegyében elindították a Green Light Projektet.
A mesterséges intelligencia és a Google Maps segítségével feltérképezi a városokra jellemző vezetési trendeket, modellezi az egyes forgalmi mintákat, melyek alapján ajánlásokat tesz a meglévő közlekedési lámpák beállításainak optimalizálására
– magyarázta el a lapnak a keresőmotoros cég szakembere.
Az így kialakított terveket az érintett városokban könnyedén és költséghatékony módon átültethetik a gyakorlatba, és fejleszthetik az infrastruktúrát. Azáltal, hogy nemcsak egy-egy kereszteződést optimalizálnak, hanem összehangolják a szomszédos kereszteződéseket és útvonalakat is, olyan zöld hullámokat hozhatnak létre, melyek javítják a forgalom áramlását a városokban, és csökkenthetik az úgynevezett „stop-and-go” által, magyarul „araszolásból” származó kibocsátást.
A technológia nemcsak a probléma felismerésében segíthet, hanem annak megoldásában és gyakorlati alkalmazásában is. Nem elégszünk meg pusztán elméleti megoldásokkal
– mondta az Indexnek Yossi Matias, megjegyezve, hogy a projekt ötlete egyébként egy, a mérnök és felesége közötti beszélgetés során született meg.
„Amikor a potenciális hatást elemeztük, rájöttünk, hogy a szén-dioxid-kibocsátás jelentős része a városi közlekedésből származik, különösen a kereszteződésekben.”
A Green Light Projekt már négy kontinens 12 városában érhető el – többek között Rio de Janeiróban, Budapesten, Manchesterben, Seattle-ben, Bengaluruban és Balin. A Google tervei mentén pedig 2024-ben további városokban is bevezetik a szolgáltatást. Az aktívan futó projektek első eredményei szerint a mesterséges intelligenciára épülő forgalomoptimalizálással már most sikerült 30 százalékkal csökkenteni a stop-and-go forgalmat, nagyjából 30 millió autót érintve.
A projekt már most is jelentős eredményeket mutat.
„Már több városban is bevezettük a technológiát. Az egyik első ilyen város Izraelben volt, ahol a mérnökeink közvetlenül a települések mérnökeivel dolgoztak együtt – mondta Matias. – A bevezetett technológia akár 10 százalékkal csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást a kereszteződésekben.”
BUDAPESTEN MÁR HÁROM KERESZTEZŐDÉSBEN ALKALMAZZÁK A TECHNOLÓGIÁT, ÉS A KEZDETI EREDMÉNYEK BIZTATÓAK.
„A bevezetés egyszerű, nincs szükség szenzorokra vagy bonyolult eszközökre. A városi mérnököknek csak egyszer kell módosítaniuk a lámpák időzítését” – világított rá a szakember. Kérdésünkre elárulta, hogy melyik az a három budapesti kereszteződés:
- Gép utca – Kőbányai út – Szállás utca
- Hősök tere
- 6-os út – M0
A projekt jövőbeli potenciáljával kapcsolatban Matias optimista. „A jelenlegi 10 százalékos csökkenés csak a kezdet. Ahogy fejlesztjük a modelleinket, remélhetőleg még jobb eredményeket érünk el” – vetítette előre.
A SZAKEMBERT MEGLEPTE, HOGY A TECHNOLÓGIA BEVEZETÉSE CSÖKKENTETTE A PIROS LÁMPÁN ÁTHAJTÓ SOFŐRÖK SZÁMÁT IS.
„Lehet, hogy a sofőrök frusztráltak az araszolás miatt, és ezért hajtanak át a piros lámpán” – véli a szakember, aki szerint éppen ezért az utakon tapasztalható dühöt is csökkentheti a Google kezdeményezése.
A teljes cikket az Indexen olvashatod el.