Jelenleg épp készül a KRESZ módosításának tervezete, aminek ebben a tekintetben a legfontosabb eleme az lenne, hogy egyáltalán megjelenjenek benne a mikromobilitási eszközök – hívta fel a figyelmet a Kreszprofesszor az Indexen.
Pető Attila szerint ideje lenne meghatározni, hogy az egykerekű, illetve a Segway és az elektromos rollerek hol és milyen feltételek mellett közlekedhetnek. Az mindenesetre érdekes, hogy a biztosítás kérdésének rendezését már az új KRESZ elfogadása előtt bevezetik, erre feltehetően a koccanásos balesetekben játszott szerepük miatt van szükség, és döntő súllyal az e-roller-megosztóknak okozhat fejtörést.
A jelenleg játéknak tekintett egykerekűeket (is) várhatóan járműkategóriává minősíthetik, ehhez pedig pontos műszaki szabályok kapcsolódnak majd. (Műszakilag a roller esetében azonban az irányjelzés például kérdéses, mivel nem lehet a kormányt elengedni, azaz kézzel jelezni, a kiskerék melletti irányjelző fény pedig alig észrevehető.)
Ha az egykerekűekkel biztonságban akarnak közlekedni, akkor nagyon komolyan át kell gondolni, hogy egyáltalán kiengedhetőek-e a gépjármű-forgalomba, és ezt elsősorban az autósok miatt mondom.
– hangsúlyozta a szakértő.
Főleg a sebességük miatt lehet attól tartani, hogy a legkisebb koccanás esetén is az egykerekűzők hatalmasat fognak repülni. Nem a balesetek száma nőtt meg az egykerekűek és e-rollerek megjelenésével, hanem az ő részvételük miatt a balesetek súlyossága. Hétvégente éjszaka nem véletlenül vadásznak a rendőrök az ilyen eszközöket ittasan vezetőkre.
Sajnos ez is a közlekedési utcakép része lesz az autós forgalomban
Hát…, küldtetek már nem egy videót, ahol rollerrel veszélyeztették magukat és a közlekedőket bevállalós figurák. A legemlékezetesebb talán a Rákóczi úton éjszaka, a Keleti felé haladó tag volt, akinek a kisorolását a belső sávból igencsak nehezítették bizonyos – ott természetesnek mondható – körülmények.
Ha a KRESZ-ben nem is, de a büntető törvénykönyvben szerepel, hogy motorral hajtott járművet ittas vagy bódult állapotban közúton vezetni tilos. Ebben a tekintetben elég szigorú szankciókat is szoktak alkalmazni.
Pető Attila szerint a jogalkotó a KRESZ átszabásával egyébként csak fut az események után, miközben egyáltalán nem látható, hogy a mikromobilitási eszközök fejlődése hová fut ki. Ennek érzékeltetésére egy másik filmet, a Michael J. Fox nevével fémjelzett Vissza a jövőbe ikonikus légdeszkáját említi. Meggyőződése, hogy eredetileg ezeket az eszközöket nem közúti közlekedésre találták ki, hanem hobbi célra. Életszerűbb tehát, hogy kétszeres lépéstempó mellett a kerékpársávokba irányítsák őket. Amennyiben esetleg közúti forgalomba engednék az e-rollereket és egykerekűeket, használatukat érdemes lenne az 50-es robogóknál is megkövetelt jogosítványhoz kötni – húzta alá a Kreszprofesszor.
Reinhardt János, az Elektromos Egykerekű Klub egyik alapítója azt mondja, hogy a jogalkotók épp csak őket – akik rendszeresen használják az egykerekűeket – nem keresték meg. Vele, és a társalapító Karger Ervinnel Érden találkozott az Index., hogy a már 2015 óta egykerekűt használók tapasztalatai felől érdeklődjünk. A teljes cikk itt olvasható el.