Olvasónk fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt Keszthelynél, az északi elkerülőn.
“Pár centin múlott a baleset, és nem a rendőr autó sofőrjének köszönhetően sikerült elkerülni.
Előzéskor még azt hittem a sebesség túllépés miatt megy a rendőr az Opel után, de meglepően tapasztaltam, hogy erről szó sem volt…, mindenki ment tovább, mint aki jól végezte a dolgát. Rendőr első körforgalomnál balra, Opel második körforgalom utáni kereszteződésnél balra.”
– írta meg olvasónk.
Néhány napja az RTL számolt be egy kísértetiesen hasonló esetről, ami Székesfehérváron történt. Az ügyben akkor meg is keresték az ORFK-t.
Annál az ügynél szintén nem használta megkülönböztető jelzést a rendőrautó sofőrje, ahogy a mostani esetnél sem!
Az ORFK ezt választolta a csatornának a székesfehérvári ügyben:
„A feladat sürgős ellátása, az élet mentése miatt” elengedhetetlen volt az előzés, ezért a sofőr „már a megkülönböztető jelzés használatának elöljárói engedélyezését megelőző pillanatban áttért a szemközti forgalmi sávba, ahol előzésbe kezdett. Időközben az engedély megérkezett, így útját a megkülönböztető jelzés használatával folytatta.”
A megkülönböztető jelzésekről szóló ORFK-utasítás (Word dokumentum) szerint a kékvillogó használatára az elöljáró vagy az ügyeletes adhatja meg az engedélyt vagy az utasítást. Ezt rögzítik is minden esetben a Robotzsaru-rendszerben.
Saját elhatározásból a rendőr akkor használhatja a megkülönböztető jelzéseket, ha:
- híradástechnikai szempontból „holttérben” mozog,
- az ügyeletes vagy az elöljáró akadályoztatása miatt engedély nem kérhető,
- a sebességtúllépést mozgásban – gépjárműkövetéssel – ellenőrzi,
- az engedélykérésből adódó késedelem az élet- és vagyonbiztonságra, a közbiztonságra, a bűnüldözés érdekeikre vagy a rendőrség tekintélyére hátrányt jelent.
A megkülönböztető jelzés használata során úgy kell közlekedni, hogy a közlekedés résztvevőinek kellő idő álljon rendelkezésére a közlekedési helyzet felmérésére és a kékvillogót használó jármű továbbhaladásának biztosítására.