Mint arról mi is beszámoltunk, Lázár János építési és közlekedési miniszter egy bizottsági meghallgatáson árulta el, hogy
2024. március 1-től vezetik be a 24 órás autópálya-matricát magyarországon, amely 5150 forintba kerül majd.
A HVG.hu megkérdezte a Magyar Autóklubot, hogy hogyan ítélik meg a hazai egynapos matrica költségét, vagyis ha már megvan a lehetőség, hogy azoknak se kelljen 10 napos jogosultságot váltaniuk, akik csak egy napig használják az autópályát, akkor azoknak miért nem adják meg a lehetőséget, hogy sokkal kedvezőbb áron tehessék meg.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottság elnöke szerint
„a magyarországi autópályadíjakhoz arányítva nem kifogásolható az egynapos matrica árának mértéke. Fontos megérteni, mondta, hogy a rövid távú használat sosem lesz arányosan olcsóbb az autópályadíjak esetében sem, hasonlóan számtalan más szolgáltatáshoz.
Egyfelől az autópályadíjak árazásban a gyakori használóknak kell kedvezni, többek között pont azért, hogy rátereljék ezekre az utakra az autósokat, amely közlekedésbiztonságilag és környezeti terhelés szempontjából is a legjobb megoldás a hosszabb távú autózásra.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy arányaiban az egynapos matrica vásárlóinak potenciálisan legnagyobb csoportja az átutazóban lévő külföldiek lesznek.” – fejtette ki Kovács Kázmér a HVG-nek.
Kovács Kázmér emlékeztetett arra is, hogy a fenti képlet akkor is érvényesülne, ha itthon is bevezetnék a jelenlegi időarányos díjszabás helyett a megtett úttal arányos, vagyis használatarányos díjszabást. Vagyis abban az esetben is a rövid távú használat arányaiban lenne drágább, míg a gyakori használat összességében lenne az.
Nehezen nyelik be az egynapos autópálya-matrica árát a magyarok. Ausztriában is jóval olcsóbb:
A bejelentést egyesek meghökkenve fogadták, és arra hivatkoztak, hogy ennél még Ausztriában is jóval olcsóbb a 24 órás matrica. (Nálunk is felrobbant a komment szekció.)
Az ATV ezzel kapcsolatban idézte egy autós közösségi oldal alapítóját, Papp Zoltánt is, aki azt mondta: az autósok teljesen értetlenül állnak azelőtt, hogy ennyire drága lesz az egynapos matrica.
Az autós társadalom is felhördült ezen, ugyanis az egy napra megállapított ilyen mértékű díj abszolút magas, abszolút eltúlzott
– fogalmazott Papp Zoltán.
Általánosságban a már meglévő matricák is drágulnak 2024-től.
a 2024-es e-matricák várható árai a következőképpen alakulhatnak a D1 (személyautó) kategóriában:
– a heti (10 napos) matrica ára 5500 forintról 6330 forintra,
– a havi 8900 Ft-ról 10 240 Ft-ra,
– a vármegyei (éves) 5720 Ft-ról 6580 Ft-ra,
– az éves (országos) 49 190 Ft-ról 56 570 Ft-ra emelkedhet.