Mint arról mi is beszámoltunk, a B kategóriás jogosítványokat felosztanák B és B+ kategóriákra. Azt is megírtuk, hogy mindez komoly döbbenetet váltott ki szakértőkből.
A felosztás részeként, a
Nagyobb vagy nehezebb autóhoz B pluszt kellene szerezni, és újra is kellene vizsgázni, ami komoly anyagi terhet jelentene autósok millióinak. A villanyautósok nagy része nagyon rosszul járna, ahogy fuvarozók és futárok is – feltéve, ha átmegy az uniós terv.
– foglalta össze az Economx
A „B” kategóriás jogosítvány felosztása az alábbi korlátozásokat vonná maga után a „B” kategóriás jogosítvány birtokosainak:
Az autópályákon 110 kilométer/óra lenne a megengedett legnagyobb sebesség;
A vezethető gépjárművek súlya nem haladhatja meg az 1,8 tonnát;
Az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetése csak B+ jogosítvánnyal lenne engedélyezett.
„Meggyőződésem, hogy az uniós döntéshozók feladata az európai polgárok segítése és a jogszabályok egyszerűsítése lenne, és nem újabbnál újabb adminisztratív és pénzügyi terhek kivetése” – hangsúlyozta Deli Andor az Economx beszámolója szerint.
„Egészen biztos vagyok benne, hogy egy megszerzett jogot nem lehet elvenni”
– mondta Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezetéstechnikai trénere az ATV Híradónak. Szerinte a sebességet sem így kellene korlátozni, többet érne, ha a teljesítmény és nem a súly alapján korlátoznák a vezethető járműveket.
„Egyetlenegy dolgot gondolnék úgy, hogy az hatásos lehetne, vagy nem hatásos, hanem inkább célszerű lehetne, hogyha a kezdő vezetői engedéllyel bizonyos teljesítménykorlátozások jönnének együtt, és mondjuk egy több száz lóerős autót a kezdő vezetői engedéllyel a 17-18 éves járművezető nem vezethetne. Bár annak az ellenőrzése is eléggé kétséges”
– mondta a szakértő.
Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő szerint sokszor látjuk az utakon, hogy 1,8 tonna alatti autók is különböző teljesítményekkel rendelkeznek, tehát ezzel azt a hatást nem érné el, ami egyébként a baleset-megelőzésre hatással lenne.
„Magunk is azt kezdeményeztük, hogy legyenek bizonyos korlátok, amelyek teljesítményhez, azaz köznapi nyelven lóerőhöz kötődnek, illetve bizonyos évek rutinjához”
– fogalmazott Molnár Zsolt, az MSZP pártigazgatója, aki már be is nyújtott egy erről szóló törvényjavaslatot.
Ő azt tanácsolta, hogy kezdő vezető 200 lóerőig, azaz 180 kW-ig vezethessen 3 évig a gépjárművel.Ha eltelik a 3 év és közlekedési bűncselekmény mentesen vezettek, akkor automatikusan a 200 lóerő fölötti autókat is vezethetnék, egészen a 400 lóerős izomautókig.
A kutatások szerint a kezdő vezetők általában kevésbé kockázatkerülők, így nagyobb eséllyel okozhatnak végzetes kimenetelű közlekedési balesetet. Ezért az Európai Bizottság különleges szabályokat szeretne alkalmazni a kezdő sofőrökre, mivel deklarált célja, hogy nullára csökkentse a halálos balesetek számát az európai utakon.
SZINTÉN FELVETŐDÖTT, HOGY ESETÜKBEN ÉJSZAKAI VEZETÉSI TILALMAT VEZETNÉNEK BE – A SZÖVEGALKOTÓK JAVASLATA ALAPJÁN ÉJFÉLTŐL REGGEL HAT ÓRÁIG NEM ÜLHETNÉNEK AUTÓBA A KEVÉS RUTINNAL BÍRÓ SOFŐRÖK.
Szóba került az is, hogy egységes korhatára lenne az új B+ jogosítványnak is: csak 21 éves kor felett lehetne olyan vezetői engedélyt szerezni, amely feljogosítja az embert az 1800 kilogramm feletti járművek vezetésére.