Szinte mindenki hallott már az elmúlt évek egyik legnagyobb autóipari-botrányáról, ami miatt több, mint 100 millió autót kellett visszahívni, mert a bennük elhelyezett légzsákok egy része hibás volt. Most úgy tűnik huszonéves autók is érintettek a visszahívási programban – derül ki a Totalcar cikkjéből.
A Takata-botrány azután robbant ki, hogy kiderült, a cég által számos gyártónak beszállított légzsákok piropatronjai nedves, párás közegben a tervezett energia többszörösével robbannak fel, így a légzsák anyagán áthatolni képes fém-repeszeket indítanak útjukra. Ezek aztán életveszélyes sérüléseket, szerencsétlen esetben akár halált is okozhatnak, és már okoztak is több alkalommal.
KAPCSOLÓDÓ:
Megölt egy szerelőt egy Takata légzsák, hatalmas visszahívást hirdettek – Bp-i Autósok Közössége
A hibás légzsákok miatt rengeteg autót hívtak vissza és a lista az évek során egyre csak bővült. A Totalcar újságírójának egy facebook bejegyzés szúrt szemet, amiben az látszott, hogy az első generációs – B5-ös A4-esek is érintettek lehetnek a Takata-botrányban.
A lap megkereste az Audi hazai importőrét, a Porsche Hungariát, hogy kiderítse, mi a helyzet Magyarországon. Tőlük megtudták, hogy nagyjából 1500 autóra rendeltek el visszahívási akciót.
Az alábbi típusokra és évjáratok is érintettek az ügyben:
- Audi A4 (1997-2001)
- Audi A6 (1997-2001)
- Audi TT (1999-2001)
- Audi A8 (1997-2001)
- Audi Cabriolet (1997-2000)
Mint írják:
Ebből tehát látszik, hogy az A4 B5 korai évjárataira nem vonatkozik az akció, míg az A6 C5 esetében a facelift utániakkal már nincs probléma. Az A8, a TT és a Cabriolet sem a teljes gyártási ciklusa alatt készült a problémás Takata-légzsákokkal. A Porsche Hungariához tartozó más márkáknál, így a Volkswagennél, a Seatnál és a Škodánál nincs hasonló eljárás.
A fenti típusok közt természetesen vannak olyanok, amelyeket több légzsákkal szereltek. Nem arról van szó, hogy ezek mindegyike veszélyt hordoz: probléma a Takata által gyártott vezetőoldali légzsákokkal, valamint a Nadi gázgenerátorral van. Ezekkel kapcsolatos káreseményeket, sérüléseket idehaza sem jegyeztek fel.
A Porsche Hungaria közlése szerint már el is kezdték az értesítést, tájékoztatva az érintetteket, hogy hiba adódhat a vezetőoldali légzsák működésében.
A gépjárművek életkorából adódóan (hiszen néhány esetben már huszonéves autókról beszélünk) cserealkatrész nem áll rendelkezésre, ezeket tehát újra le kell gyártani. Éppen ezért a javítás várhatóan 2021 második negyedévében indulhat meg.
Mivel az ilyen régi autók már több tulajdonosváltáson is áteshettek, így a Belügyminisztérium nyilvántartását veszik alapul, hogy a cserealkatrészek beérkezésekor újabb levelet küldhessenek az érintett ügyfeleknek.
A javításra a tulajdonosok jogosultak, nekik annyi a teendőjük, hogy követik a Porsche Hungaria által kiküldött levélben foglaltakat. A márkaszervizekben kicserélik a hibás alkatrészeket az újra, ezzel pedig a potenciális balesetveszély is elhárul.
Forrás: Totalcar.hu