Az elmúlt időszak legszerencsétlenebb slágere az autók hátuljára szerelhető kerékpárhordozókhoz kötelezően kiváltandó szürke rendszám, amely, nagyon úgy tűnik, dicstelenül rövid karrierjével fog bevonulni a magyar közlekedési jogalkotás történetébe. Az esete jól mutatja, hogy egy alapvetően segítőszándékú ötlet, hogyan tud megbukni a részletszabályokon.
A szürke rendszám problémájára – miszerint külön műszaki szemle kell kiadása előtt – készült megoldás jelenleg is többesélyes. A kiváltásának folyamata elvileg hamarosan egyszerűbbé és olcsóbbá válik, ezt ígérte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), valamint egy képviselői kérdésre adott válaszában a belügyminiszter is. A könnyítések gyakorlati lehetőségeire kíváncsiak leszünk, de azzal, hogy a szürke rendszám használata lényegében fakultatív lesz, a kilátásait valószínűleg zárójelbe tehetjük.
A boltokban tehát háromféle bringaszállító kapható óriási árválasztékban. Az egyik a tetőre szerelhető, a másik a csomagtérajtót foglalja el, a harmadik a vonóhorogra szerelhető változat. A gépkocsik „eredeti”, hátsó, fehér rendszáma jelenleg is áthelyezhető a kerékpárszállító eszközre, feltéve, ha van külön, a rendszámnak kialakított rész a szállítóeszközön. Valamint arról sem szabad megfeledkezni, hogy a KRESZ szerint semmit nem lehet úgy hátul szállítani – tehát kerékpárt sem –, hogy az a hátsó lámpaegységet akárcsak részben is takarja. Többek közt emiatt, egy rendelet révén bevezették a kerékpárszállítók fogalmát – amelyek részben kitakarhatják a lámpákat vagy a rendszámot – viszont ezekre meg kiegészítő lámpa, illetve külön rendszámtartó kell.
Ez utóbbi elsősorban a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítókra igaz, magyarán az amúgy igen népszerű és bárhol kapható, hátsó ajtóra szerelhető „olcsóbb” kerékpártartók felszerelése jogilag aggályos. Ez fontos körülmény vásárlás előtt, ugyanis a hátsó ajtóra szerelhető szállítók többsége a bringával terhelve így vagy úgy ki fogja takarni a lámpákat. Annyit mindenesetre utánakérdezés alapján kiderítettünk, hogy a rendőrség nem utazik külön erre a helyzetre, a rendszámok láthatóságát már jobban ellenőrzik. A kerékpárszállítókat forgalmazók is úgy tapasztalják, évekre visszatekintve sem tudnak olyan esetről, amikor valakit azért vettek volna elő a rendőrök, mert a kocsija hátulján szállított biciklije küllői között nem látszott normálisan a lámpák fénye.
Melyik bicikliszállító a praktikusabb?
Mi mégis az ötajtós autóra szerelt, csomagtérajtós változatot vizsgáltuk most meg, mégpedig azért, mert aki éppen a bringás nyaralását tervezgeti, de a szürke rendszám jogi helyzetének tisztázásáig nem szeretné nagyobb költségbe verni magát, az már ezek között is talál olyan, kedvezőbb árú modellt, amely nem takarja el a rendszámtáblát, így hozzá nem is kell póttáblát igényelni. Kollégánk, Torontáli Zoltán igazi heavy user, évek óta, télen-nyáron, minden nap az agglomerációból kiindulva hozza be bringáját egy P+R parkolóig, majd leteker még 10 kilométert a HVG óbudai szerkesztőségébe.
Lássuk, mit mutat a sokéves tapasztalat.
Hogy a legdurvábbal kezdjük, bizony ilyen arányú használat esetén választani kell: vagy a szép állapotú autó, vagy a biciklizés. A kettő együtt nem fog összejönni. Ilyen mértékű éveken át tartó használat mellett, akármit is csinálunk, a szerkezetnek van annyi, a súlyából adódó tehetetlensége, hogy ki fogja kezdeni a kocsi fényezését és lemezeit. Esetünkben ezzel a tulajdonos is tisztában volt, a bicikli használata neki sokkal fontosabb az autója makulátlan állapotánál, ez kalkulált veszteség. A szállítóeszköz ugyanis sokkal többet hoz a másik oldalon.
Ez egyébként egy decathlonos – nagyjából 20 ezer forint környékén vásárolható alumínium szerkezet. Önsúlyra maximum 3-4 kilós, három bringát lehet rátenni. Nyilván azzal már komoly a tömege. Megmutatjuk egy képgalériában, hogy a fel- és leszerelés nyomán milyen szépséghibákkal kell számolni egy ilyen szerkezetnél, még úgy is, hogy kollégánk ritkán veszi le kocsijáról a szállítót.
Az egyik kényes ügy a hátsó ablaktörlő problémája, amit esőben önkéntelenül is bekapcsolunk, de sajnos beleütközik a tartóba. Pláne, hogy olyan autómodellek is vannak, amelyek hátramenetbe kapcsolva automatikusan törölnek egyet a hátsó lapáttal. Emiatt is érdemes inkább leszerelni azt, ha folyamatosan használjuk a kerékpárszállítót.
A fel- és leszerelés ugyan macerás, de azért nem kivitelezhetetlen mutatvány, egy negyedórát érdemes rászánni kezdőknek. Itt a videó is róla:
Ezen tartók hátránya lehet még, hogy ugyan a rendszámot nem takarják el (ami mondjuk a rendszám elhelyezésétől is függ), de mivel magasabbra nyúlnak, nagyobb légellenállást generálnak. Érdemes azért is figyelni, mennyire nyúlik magasra a bringákkal együtt is a szerkezet, hogy ne akadjuk semmilyen parkolóház mennyezetébe. Egyértelmű kompromisszum a kocsi csomagtartójának használata is, ami a felszerelt tartóval és kerékpárokkal nem nyitható. Na jó, egyszer-kétszer még belefér, de sokszor nem, mert akkor biztos leszakadna előbb-utóbb az ajtó. A pakolást szükségmegoldásként a ledöntött hátsó üléstámlákon keresztül lehet megoldani, ahogyan teszi azt kollégánk is.
Összességében látszik, komoly kompromisszumokat követel egy kerékpártartó folyamatos használata. Aki csak ritkán, alkalomszerűen használ ilyesmit, annak a fenti problémák többségével talán nem kell megküzdeni.
A szürke rendszám sorsa miatti bizonytalanság a tetőre szerelhető csomagtartók esetében sem jelent fenyegetést. Ezeknél, amire figyelni kell, hogy hossztengely irányában előre és hátra 40-40 cm lehet a jármű első és hátsó síkjához képest a túlnyúlás, és a személygépkocsi maximálisan megengedett magassága kerékpárral együtt 4 méter lehet. És még egy jó tipp: az ilyenek használatához érdemes egy összecsukható kis sámlit tartani a kocsi hátuljában a bringák könnyebb le- és felszereléshez.
(Az anyag megírásában, illetve a videó elkészítésében Torontáli Zoltán, a HVG kollégája közreműködött.)
Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170712_autos_kerekparszallito_video