Zebraforradalom Németországban: teljesen átírnák, amit eddig a gyalogátkelőhelyekről gondoltunk

Látványos kísérletbe fogott a németországi Erfurt városvezetése és az egyetem diákjai: 90 fokkal elforgatnák a zebrákat.

Nem, nem vicc – az ötletük az, hogy a megszokott hosszanti csíkok helyett keresztbe fessenek fehér sávokat az útra. A cél: hogy az autósok ne csak lássák, hanem tényleg észre is vegyék a gyalogátkelőhelyet.

A város és az egyetem szerint a hagyományos, a forgalommal párhuzamos csíkozás inkább a továbbhaladást sugallja, míg a keresztirányú sávok vizuális akadályt képeznek, amit az autósok már távolról akadályként érzékelhetnek – kvázi egy optikai „STOP” táblaként.

A koncepció nem új: már egy bécsi professzor, Justus Alois Dahinden is hasonlóan gondolkodott.

Több szempontból is logikus

A kezdeményezők szerint az elforgatott zebrák a gyalogosokat is segítenék – egyszerűbb csak követni a csíkokat a túloldalra. Ráadásul bizonyos csoportok, például autizmussal élők, illetve egyes állatok (kutyák, lovak) gyakran nehezebben lépnek rá a klasszikus, merőleges csíkozású átkelőkre.

A jelenlegi zebrarendszert 1953-ban vezették be, és csak tíz évvel később vált kötelezővé az autósok számára a megállás a gyalogosok előtt. Addig a zebra lényegében a gyalogosok mozgását korlátozta – nem a járművekét.

Online felháborodás – félreértésen alapul?

Ahogy az lenni szokott, a közösségi médiában gyorsan megindult a kommentcunami. Sokan értetlenkedtek, mások gúnyolódtak: volt, aki szerint „ilyen diákokkal elveszünk”, míg mások „szivárványszínű zebracsíkokat” vizionáltak. Pedig az ötletnek semmi köze a színekhez – kizárólag az elrendezésről van szó.

Sokan viszont védelmükbe vették az ötletgazdákat: „Ezek a fiatalok kutatnak, gondolkodnak és újítanak. Kár, hogy egyesek inkább támadják őket, mintsem hogy elgondolkodnának.”

A polgármester támogatja

Erfurt polgármestere, Robert Bednarsky szerint az ötlet elsőre szokatlan, de logikus:

„A gyalogosok a csíkok mentén haladnak – ha azok keresztben vannak, jobban hangsúlyozzák a megállás szükségességét is.”

Mint mondta, szeretné, ha a város két-három új gyalogátkelőhelyét már ebben a formában alakíthatnák ki, különösen egy olyan utcában, ahol iskola és idősek is laknak.

Úgy tűnik, az ötletnek van jövője – és ha valóban biztonságosabb, talán egyszer mi is ilyen zebrákon kelünk majd át.

Borítókép: Illusztráció – VIDEÓ: Talán egy életre magtanulta, hogy hogyan kell megközelíteni egy gyalogátkelőt

MEGOSZTÁS