Vége lehet az elektromos autók ingyen töltésének – de hogyan kell fizetni utána?

Magyarországon az elektromos autók közterületen való töltése jellemzően ingyenes, a rendszer azonban nem tartható fenn sokáig. A tankolás költségét viszont többféle módon is ki lehet számolni.

Hazánkban a közterületeken lévő, az önkormányzatok és a szolgáltatók által üzemeltetett elektromos töltőoszlopokon egyelőre jellemzően ingyenesen lehet „megtankolni” az elektromos autókat, a szakemberek szerint azonban ez nem marad így sokáig. Minél több lesz az elektromos autó, annál nagyobb érdekük lesz az áramszolgáltatóknak abban, hogy valamilyen módon profitáljanak az ott eladott áramból. Ez persze érthető is, hiszen odahaza sem ingyen használjuk az áramot. A kérdés csak az, miként kell majd fizetnünk érte.

© Mini

DLA Piper szakértője szerint a benzinkutakon megszokott és gyorsan átlátható liter/forint árképzéssel ellentétben az elektromos töltőpontok más és más elszámolási módot alkalmaznak. Ezek alapján van,

– ahol óra- vagy percalapú elszámolást alkalmaznak nem törődve azzal, mennyi villamosenergiát vesz fel az autó egységnyi idő alatt.

– ahol kWh-alapú elszámolást alkalmazzák.

– ahol töltésenkénti díjat számítanak fel (‘per session fee’).

– ahol havi- vagy éves előfizetési díjat fizettetnek a felhasználókkal, melyet követően korlátlan mennyiségű villamos energia tölthető a gépjárműbe (‘all-you-can-eat model’).

– ahol a töltőhely elfoglalásáért külön díjat kérnek.

– ahol ingyenesen használható a töltőállomás, amelyek használatához gyakran egy kötelezően alkalmazandó mobilapplikáció kapcsolódik.

De melyik változat mit takar?

Az óra- vagy percalapú számlázás első hallásra jó ötlet lehet, hiszen meglehetősen könnyen kiszámolhatónak tűnik a végösszeg. A szakember szerint azonban ez nem teljesen igazságos. Ha ugyanis egy 6,6 kWh-s kapacitású töltővel csatlakozik valaki, akkor kétszer annyi energiát tud felvenni, mint akinek 3,3 kWh-s kapacitású töltője van, fizetni viszont mindketten egyformán fognak. Ráadásul külföldön látni olyat is, hogy még akkor is pörög a számláló, ha már teljesen fel van töltve a kocsi.

kWh-s elszámolás egy fokkal jobb ötletnek hangzik, pláne úgy, hogy ehhez már a villanyszámla kapcsán hozzászokhattunk. Ebben az esetben azonban a töltőoszlopnál is meg kellene, hogy jelenjen a különbség aközött, hogy csúcsidőszakban vagy éjszaka töltjük az autónkat.

© MTI / EPA / Franck Robichon

Az alkalmankénti töltés sem egy rossz ötlet, ám itt hasonló a probléma, mint a percalapú fizetéssel: mindegy, hogy 80 százalékon vagy épp 10 százalékon áll az akkumulátor, ugyanannyit kell fizetnünk a töltésért, hiszen alkalmat fizetünk, nem energiát. „Ilyen elszámolás esetén kedvezményt járhat abban az esetben, ha a fogyasztó egy bizonyos tagsági vagy időszakos átalánydíjat fizet a töltőhálózat részére” – írja a DLA Piper szakértője. Ugyanez a helyzet a havi-/éves előfizetés vagy a töltőhely elfoglalásának díja esetén is.

Marad persze még opció: ha otthon töltjük az autónkat. A szakember szerint ez a verzió jó eséllyel mindig olcsóbb lesz, mint ha egy töltőoszlopnál vennénk fel elektromos áramot, ugyanis nincs pluszköltség azzal, hogy egy töltőoszlopot üzemeltessen valaki.

 

Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170830_elektromos_auto_toltese_mennyibe_kerul
MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet, támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Járókelőket ütött meg, egy kocsiba is belerúgott. Videón a részeg ámokfutó

    Járókelőket ütött meg, egy kocsiba is belerúgott. Videón a részeg ámokfutó


  • Ladával sétáltatta meg a kutyákat Nagykátán egy sofőr

    Ladával sétáltatta meg a kutyákat Nagykátán egy sofőr


  • 250-nel száguldott egy magyar sofőr Ausztriában. Óriási baleset lett a vége

    250-nel száguldott egy magyar sofőr Ausztriában. Óriási baleset lett a vége


  • Kemény csapást kapott a Renault egy Suzuki Ignistől a 15. kerületben

    Kemény csapást kapott a Renault egy Suzuki Ignistől a 15. kerületben


  • Elképesztő jelenet zajlott le Kecskeméten. Telefonnal rögzítették

    Elképesztő jelenet zajlott le Kecskeméten. Telefonnal rögzítették


  • Szinte semmi nem maradt a BMW-ből a frontális ütközés után Hosszúheténynél

    Szinte semmi nem maradt a BMW-ből a frontális ütközés után Hosszúheténynél


  • Tizenkilencen haltak meg. Helikopterrel ütközött egy repülőgép Washingtonban

    Tizenkilencen haltak meg. Helikopterrel ütközött egy repülőgép Washingtonban


  • Janka néni beült a Suzukijába és megmondta a tutit

    Janka néni beült a Suzukijába és megmondta a tutit


  • Ezzel rukkolt elő a Kutyapárt: Becsületkasszás traffipaxot telepítettek Szentendrén

    Ezzel rukkolt elő a Kutyapárt: Becsületkasszás traffipaxot telepítettek Szentendrén


  • Üldözni kellett a jogsi nélkül menekülő sofőrt

    Üldözni kellett a jogsi nélkül menekülő sofőrt


  • Kihez és milyen arányban kerül az egekben lévő üzemanyag ára? Itt a válasz!

    Kihez és milyen arányban kerül az egekben lévő üzemanyag ára? Itt a válasz!


  • Öten megsérültek egy frontális balesetben

    Öten megsérültek egy frontális balesetben


  • Kamera rögzítette: Intézkedés közben elgázolt egy rendőrt Dabasnál

    Kamera rögzítette: Intézkedés közben elgázolt egy rendőrt Dabasnál


  • Hatalmasat esett a robogós futár, azonnal rohant segíteni

    Hatalmasat esett a robogós futár, azonnal rohant segíteni


  • Jópofának hitték, feljelentés lett az alagutas performansz vége

    Jópofának hitték, feljelentés lett az alagutas performansz vége