Vége lehet az elektromos autók ingyen töltésének – de hogyan kell fizetni utána?

Magyarországon az elektromos autók közterületen való töltése jellemzően ingyenes, a rendszer azonban nem tartható fenn sokáig. A tankolás költségét viszont többféle módon is ki lehet számolni.

Hazánkban a közterületeken lévő, az önkormányzatok és a szolgáltatók által üzemeltetett elektromos töltőoszlopokon egyelőre jellemzően ingyenesen lehet „megtankolni” az elektromos autókat, a szakemberek szerint azonban ez nem marad így sokáig. Minél több lesz az elektromos autó, annál nagyobb érdekük lesz az áramszolgáltatóknak abban, hogy valamilyen módon profitáljanak az ott eladott áramból. Ez persze érthető is, hiszen odahaza sem ingyen használjuk az áramot. A kérdés csak az, miként kell majd fizetnünk érte.

© Mini

DLA Piper szakértője szerint a benzinkutakon megszokott és gyorsan átlátható liter/forint árképzéssel ellentétben az elektromos töltőpontok más és más elszámolási módot alkalmaznak. Ezek alapján van,

– ahol óra- vagy percalapú elszámolást alkalmaznak nem törődve azzal, mennyi villamosenergiát vesz fel az autó egységnyi idő alatt.

– ahol kWh-alapú elszámolást alkalmazzák.

– ahol töltésenkénti díjat számítanak fel (‘per session fee’).

– ahol havi- vagy éves előfizetési díjat fizettetnek a felhasználókkal, melyet követően korlátlan mennyiségű villamos energia tölthető a gépjárműbe (‘all-you-can-eat model’).

– ahol a töltőhely elfoglalásáért külön díjat kérnek.

– ahol ingyenesen használható a töltőállomás, amelyek használatához gyakran egy kötelezően alkalmazandó mobilapplikáció kapcsolódik.

De melyik változat mit takar?

Az óra- vagy percalapú számlázás első hallásra jó ötlet lehet, hiszen meglehetősen könnyen kiszámolhatónak tűnik a végösszeg. A szakember szerint azonban ez nem teljesen igazságos. Ha ugyanis egy 6,6 kWh-s kapacitású töltővel csatlakozik valaki, akkor kétszer annyi energiát tud felvenni, mint akinek 3,3 kWh-s kapacitású töltője van, fizetni viszont mindketten egyformán fognak. Ráadásul külföldön látni olyat is, hogy még akkor is pörög a számláló, ha már teljesen fel van töltve a kocsi.

kWh-s elszámolás egy fokkal jobb ötletnek hangzik, pláne úgy, hogy ehhez már a villanyszámla kapcsán hozzászokhattunk. Ebben az esetben azonban a töltőoszlopnál is meg kellene, hogy jelenjen a különbség aközött, hogy csúcsidőszakban vagy éjszaka töltjük az autónkat.

© MTI / EPA / Franck Robichon

Az alkalmankénti töltés sem egy rossz ötlet, ám itt hasonló a probléma, mint a percalapú fizetéssel: mindegy, hogy 80 százalékon vagy épp 10 százalékon áll az akkumulátor, ugyanannyit kell fizetnünk a töltésért, hiszen alkalmat fizetünk, nem energiát. „Ilyen elszámolás esetén kedvezményt járhat abban az esetben, ha a fogyasztó egy bizonyos tagsági vagy időszakos átalánydíjat fizet a töltőhálózat részére” – írja a DLA Piper szakértője. Ugyanez a helyzet a havi-/éves előfizetés vagy a töltőhely elfoglalásának díja esetén is.

Marad persze még opció: ha otthon töltjük az autónkat. A szakember szerint ez a verzió jó eséllyel mindig olcsóbb lesz, mint ha egy töltőoszlopnál vennénk fel elektromos áramot, ugyanis nincs pluszköltség azzal, hogy egy töltőoszlopot üzemeltessen valaki.

 

Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170830_elektromos_auto_toltese_mennyibe_kerul
MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Porsche csapódott egy családi házba Izsákon

    Porsche csapódott egy családi házba Izsákon


  • Hatalmas balesetet rögzített a kamera az M0-son

    Hatalmas balesetet rögzített a kamera az M0-son


  • Egy rénszarvasok vontatta fogat borult árokba az M6-os autópályán Mikulás napján

    Egy rénszarvasok vontatta fogat borult árokba az M6-os autópályán Mikulás napján


  • Brutális éves parkolási engedély árakat hozott a Mikulás bizonyos ingatlanok esetében a 13. kerületben

    Brutális éves parkolási engedély árakat hozott a Mikulás bizonyos ingatlanok esetében a 13. kerületben


  • Elvették a jogosítványát, majd kettévágta a Suzukiját, aztán a vastelepre indult vele, hogy leadja

    Elvették a jogosítványát, majd kettévágta a Suzukiját, aztán a vastelepre indult vele, hogy leadja


  • Elfogadták: A külföldön elvett engedélyt itthonra is bevonják

    Elfogadták: A külföldön elvett engedélyt itthonra is bevonják


  • Autó elé zuhant egy gyalogos. Az Árpád hídról esett le

    Autó elé zuhant egy gyalogos. Az Árpád hídról esett le


  • Hagyták futni a rendőrök a „betörőt”, pedig egy fontos kérdés nem tisztázódott

    Hagyták futni a rendőrök a „betörőt”, pedig egy fontos kérdés nem tisztázódott


  • Láncfűrészt dobott ki az autóból az őt üldöző rendőrökre

    Láncfűrészt dobott ki az autóból az őt üldöző rendőrökre


  • Részegen, szándékosan gázolta el párját. Zokogva beszélt az ítélethozatal előtt

    Részegen, szándékosan gázolta el párját. Zokogva beszélt az ítélethozatal előtt


  • Dömsödi Gábort majdnem képen vágták az autójában. A kilincset és a tükröt akarta egy férfi letörni, végül mást talált ki

    Dömsödi Gábort majdnem képen vágták az autójában. A kilincset és a tükröt akarta egy férfi letörni, végül mást talált ki


  • Nem zavarta a felnin csúszó utánfutó, de sok minden más sem

    Nem zavarta a felnin csúszó utánfutó, de sok minden más sem


  • Részegen, jogsi nélkül, frissen vett kocsijával, hat utassal csapódott árokba

    Részegen, jogsi nélkül, frissen vett kocsijával, hat utassal csapódott árokba


  • Villogott, rohant, majd balesetet okozott a Honda sofőrje a 4-es főúton

    Villogott, rohant, majd balesetet okozott a Honda sofőrje a 4-es főúton


  • Nem rögzítette rendesen a Suzuki sofőrje, elszabadult az utánfutóról a rakomány

    Nem rögzítette rendesen a Suzuki sofőrje, elszabadult az utánfutóról a rakomány