Hirdetés

Gondolkodtató
Változást sürgetnek a jogosítványoknál
Változást sürgetnek a jogosítványoknál
Hirdetés

Két szakmai szervezet is megkongatta a vészharangot, hamarosan súlyos buszsofőrhiány léphet fel az Európai Unióban. Ezért azt szeretnék elérni, hogy az unió újragondolja a vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.

Az Európai Unió példátlan és súlyos sofőrhiánnyal néz szembe, amely 2026-ra várhatóan megháromszorozódik, ha nem tesznek lépéseket. Két szakmai szervezet nyílt levélben osztotta meg aggodalmait az Európai Tanáccsal, amellyel azt szeretnék elérni, hogy gondolják újra az uniós vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.

A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége (IRU), valamint az Európai Személyszállítási Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége (EPTO) arra hívta fel a figyelmet, hogy le kellene vinni a hivatásos buszsofőrök alsó korhatárát 18 évre. Azt szeretnék tehát, hogy akár már ennyi évesen is rendelkezhessen valaki D kategóriás jogosítvánnyal – írja a vezess.hu.

A legtöbb uniós tagországban a buszsofőrökre vonatkozó minimuméletkor jelenleg 21 és 24 év között van, ami nagy szakadékot jelent a középiskolai tanulmányi idő, valamint a szakmaválasztás között. Az Európai Unióban hamarosan legalább százezer buszsofőr hiányozhat a munkaerőpiacról. Az ilyen mértékű munkaerőhiány megjósolhatatlan következményekkel járhat. Könnyen lehet, hogy ez az alapvető szolgáltatásokat is érintheti, sőt végső soron csorbítaná az EU CO2-csökkentéssel kapcsolatos elképzeléseit

– hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU EU-ügyekért felelős tanácsadója, hozzátéve, hogy ha az unió komolyan gondolja a jelenlegi károsanyag-kibocsátási célok teljesítését, akkor még vonzóbbá kell tenni a buszos közlekedést, ehhez pedig még több buszsofőrre lenne szükség.

Hirdetés

A lap beszámolója szerint a sofőrhiány csökkentéséhez azonban le kell vinni a minimumkorhatárt 18 évre, így nem kellene éveket várniuk azoknak, akik biztos szakmát szeretnének a középiskolai tanulmányaik után.

Jelenleg a buszsofőrök kevesebb mint 5 százaléka 25 évnél fiatalabb. A minimumkorhatár lecsökkentésével elképzelhető, hogy 2030-ra megduplázható a 25 év alatti buszsofőrök száma. A két szervezet becslése szerint a következő években a buszvezetők iránti igény 20 százalékkal fog nőni, mivel az utazási irodák forgalma visszatérhet a pandémia előtti évek szintjére.

A borítóképen Tamás, aki saját Ikarus buszával nyomul, egyébként mozdonyvezető 🙂

KAPCSOLÓDÓ:

VIDEÓ: Tamás, aki saját Ikarus buszával nyomul, egyébként mozdonyvezető 🙂


Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája

Hirdetés