Egyelőre maradnak a fizetőkapuk a horvátországi autópályákon, de a kormány nem tett le a matricák bevezetéséről. Valószínűleg emelik a sztrádadíjakat, a szezonban ráadásul nagyobb mértékben.
A Horvát Autópályák Vállalatnak óriási az adóssága, amelyet saját bevételeiből nem tud fedezni, ezért a horvát kormány nem veti el az autópálya-matrica bevezetésének lehetőségét sem – mondta Oleg Butkovic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter pénteken Rovinjban.
A sztrádatársaság kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. Csak idén 1,2 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet – hangsúlyozta a tárcavezető.
Hozzátette: a kormány egy évvel ezelőtt, miután elállt az autópályák koncesszióba adásától, elkezdett tárgyalni a Világbankkal a vállalat üzleti és pénzügyi átszervezéséről. A tárgyalások még tartanak, de nemsokára a lezárulnak. A reformprogramot hamarosan ismertetjük a közvéleménnyel – hangsúlyozta.
Arra az újságíró kérdésre, hogy a kormány továbbra is tervezi-e az autópálya-matrica bevezetését, Butkovic azt válaszolta: nem állnak el ettől a lehetőségtől sem. „A matrica bevezetésének lehetőségét nem vetettük el, de egyelőre marad a jelenlegi fizetőkapus rendszer” – fogalmazott.
Sajtóhírek szerint nőni fognak az autópályadíjak, szezonon kívül 5, míg a szezonban 15 százalékkal. A miniszter nem cáfolta ugyan az újságírók értesüléseit, de annyit hozzáfűzött, hogy a kormánynak még döntést kell hoznia.
A volt szociáldemokrata kormány 2013-ban az autópályák koncesszióba adásával törlesztette volna az autópályák hiteleit. A kormány pályázatára több külföldi befektető is kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására a kormány mégis elállt ettől a tervtől.
A horvát autópályákat kezelő vállalatok évek óta fizetésképtelenek. Az állam kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és most nem tudja fizetni azokat.