Új KRESZ táblák, amiket nem kötelező betartani

Új közlekedési jelzésformátum terjed Nyugat-Európa több országában: a megszokott piros keretes sebességkorlátozó táblák mellett egyre gyakrabban találkozhatunk zöld kerettel ellátott változatokkal is. – szúrta ki a vezess.hu

Ezek az új jelzések nem kötelező érvényűek, csupán ajánlásként szolgálnak, és céljuk a közlekedés biztonságosabbá tétele anélkül, hogy büntetésekkel kényszerítenék ki a sebességcsökkentést.

Franciaországban és az Egyesült Királyságban már széles körben alkalmazzák ezeket a táblákat, amelyek vizuálisan hasonlítanak a klasszikus sebességkorlátozásokra, de jogi szempontból nem bírnak kötelező erővel. A brit közlekedési hatóságok például az „advised speed limit” (ajánlott sebességkorlátozás) feliratot is feltüntetik a táblák mellett, ezzel hangsúlyozva az iránymutató jellegüket.

A brit közlekedési minisztérium egyik szakértője szerint a zöld keretes jelzések célja, hogy ráirányítsák a figyelmet bizonyos útszakaszokon a mérsékelt sebesség előnyeire, anélkül, hogy jogi szankciókat helyeznének kilátásba.

Bizonyos helyeken a műszaki adottságok akár nagyobb tempót is lehetővé tennének, de a forgalmi viszonyok, gyalogosforgalom vagy más helyi tényezők miatt mégis érdemes lassabban haladni.

Elnézést, ha zavaró!
Kizárólag a reklámok segítik működésünket, köszönjük, hogy elviseled. Mögöttünk nem áll semmilyen finanszírozó szervezet! Ha segítenél, mert fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a jelzések nem járnak automatikus büntetéssel, ha valaki túllépi az ajánlott sebességet. Ugyanakkor a közlekedésbiztonsági szakértők szerint az észszerűtlen sebességválasztás más jogi alapokon továbbra is szankcionálható.

Az ilyen típusú „puha szabályozás” („soft law”) hatékonyságáról megoszlanak a vélemények. Egyes tanulmányok szerint az emberi agy gyorsabban reagál a konkrét számmal ellátott sebességjelzésekre, mint az általános figyelmeztető táblákra, ezért a zöld táblák hasonló szerepet tölthetnek be, mint a digitális sebességmérő kijelzők, amelyek csupán tájékoztatják a sofőrt, de nem járnak büntetéssel.

A kritikusok szerint viszont a valódi hatékonyság megkérdőjelezhető. Egy névtelenséget kérő közlekedési szakértő például úgy véli, hogy ha a hatóságok valóban csökkenteni akarják a sebességet bizonyos útszakaszokon, akkor azt nem csupán ajánlásokkal, hanem kötelező szabályokkal kellene elérni.

A fejlett vezetéstámogató rendszerek és adaptív tempomatok már képesek észlelni ezeket az új típusú táblákat is, és sok esetben automatikusan reagálnak rájuk. Bár a sofőrök mindig felülbírálhatják a rendszerek döntéseit, az új technológiák elősegíthetik az ajánlások betartását.

Belgiumban is kísérleti jelleggel vezették be az ajánlott sebességet jelző táblákat, ott azonban a zöld helyett kék keretet használnak. Az eddigi adatok szerint ezek a táblák 8-12%-os átlagos sebességcsökkenést eredményeztek azokon az útszakaszokon, ahol bevezették őket – mindezt anélkül, hogy bírságokkal fenyegették volna az autósokat.

Magyarországon egyelőre nem merült fel konkrét terv az ajánlott sebességjelzések bevezetésére, bár bizonyos figyelmeztető táblák, mint például a sárga villogók vagy a „gyermekek” piktogramok, részben hasonló szerepet töltenek be.

A szakértők megosztottak abban a kérdésben, hogy a magyar közlekedési kultúrában mennyire lenne hatékony ez az új rendszer. Egyesek szerint az itthoni vezetési szokások miatt az ajánlások kevésbé lennének hatásosak, míg mások úgy vélik, hogy hosszú távon mégis hozzájárulhatnának a biztonságosabb közlekedéshez.

MEGOSZTÁS

Friss