Mit tesz a kamionos, ha tombol a kánikula, ő pedig egy métert sem mehet legalább 45 órán keresztül? Például lemegy a tengerpartra strandolni.
Amikor a kinti hőmérséklet 25 fok, a parkoló autóban 37-48 fok is lehet percek alatt. Amikor napon 32 fok van, az autó belső hőmérséklete kevesebb mint 10 perc alatt már a 71 fokot is elérheti. Ezek az adatok a Mol egy nemrég kiadott közleményéből valók, amelyben bejelentették, hogy kutyákat is be lehet vinni a benzinkutakon lévő shopokba. De mennyi lehet a hőmérséklet egy olyan járműben, amelynek nem 10 percet, hanem legalább 45 órát kell állnia, és nem 32, hanem 40 fokban? És mit tesz egy ember, akinek nem a kutyáját kell mentenie, hanem ezt a 45 órát kell valahogy kibírnia?
A kamionsofőrök vezetési és pihenési idejét elég bonyolult uniós irányelv szabályozza, de nagyon leegyszerűsítve az egyik fő szabály szerint hetente egyszer egy legalább 45 órás, egybefüggő pihenőt kell tartaniuk. Ezt általában a hétvégére időzítik, praktikus okokból, hiszen ilyenkor a le- és felrakó helyeken sem dolgoznak, az ipari parkok többsége jellemzően zárva tart. A kamionos a 45 óra alatt nem mehet sehova a járművével, ha akár csak pár métert is „bemozdul”, azt a tachográf készülék feljegyzi, és egy ellenőrzéskor erősen meg kell majd magyaráznia, hogy miért gurult el.
A fülkében a napon hamar úgy érezheti magát a sofőr, mintha egy forró konzervdobozban kezdték volna aszalni. Ennek ellenére hétvégéken Európa szerte több tízezer sofőr tölti az idejét a járművénél. Amikor például ön szombaton a légkondicionált autójában lefelé húz az Adriára, a parkolókban, a benzinkutak mellett sok kamiont láthat vesztegelni.
A sofőrök helyzete ilyenkor nem egyszerű, de azért nem is annyira katasztrofális, mint amilyennek elsőre tűnik. Alább bemutatjuk, hogyan élik túl (a szokásos praktikák, a fokozott folyadékbevitel, a mérsékelt étkezés és a többi mellett) a kánikulai hétvégéket.
- A legtöbb kamionban ma már alapfelszerelés az állóklíma. A komolyabb cégek manapság már pár évenként cserélik a flottájukat, így viszonylag nagy az esélye, hogy a sofőrnek nem kell megfőnie egy forró hétvége alatt sem.
- Ahol még sincs állóklíma, ott csak elég macerásan oldható meg a hűtés, mindenféle ventillátorokkal szokta bűvészkedni a sofőrök, de kézenfekvő megoldásként a motort is lehet járatni bizonyos időközönként, bekapcsolt légkondival. Ezzel viszont az a probléma is adódik, hogy a jármű átlagos üzemanyagfogyasztása az adott hónapban megnövekszik, és ennek a kamion üzemeltetője nem feltétlenül fog örülni. Ilyenkor jön a játék a „levonásokkal”, vagyis az, hogy a cég megpróbálja a sofőr jövedelméből levonni a túlfogyasztást, amiből elég nagy perpatvar szokott kerekedni munkáltató és munkavállaló között. (Tegyük hozzá, régebben nem volt ritka eset, hogy a sofőrök megcsapolták a tankot, lopták és eladták a gázolajat, megnövelve ezzel az átlagos fogyasztást, ennek ellenszereként találták ki a cégek a levonásokat.)
- Logikus válasz lenne a problémára, hogy a sofőr a hétvégére álljon árnyékos helyre, ez azonban manapság Nyugat-Európában nem hogy nem egyszerű, de sokszor gyakorlatilag lehetetlen feladat. A legfontosabb piacok egyikén, Németországban például már 2008-ban megállapították, hogy 14 ezer kamionos parkolóhely hiányzik, és fejlesztésekbe fogtak. Ennek eredményeképp 2014-re 13 ezer új parkolót adtak át, csakhogy amikor újra felmérték az igényeket, azt kapták, hogy 11 ezer hely megint hiányzik – időközben ugyanis ennyire megnőtt a fuvarozási piac. A parkoló megtalálásnak nehézsége az egyik legfontosabb probléma manapság a kamionos szakmában, a sofőr általában annak örül, ha időben le tud állni bárhova, nemhogy árnyékot keressen.
- Vannak olyan sofőrök, akik kifejezetten keresik az ipari parkokat, és oda állnak le hétvégére. Ez azért logikus lépés, mert ezeken a helyeken hétvégén általában nem dolgoznak, üresek a placcok, vagyis nincs zsúfoltság, így jobb helyet lehet találni a meleg ellen is. Hátulütője viszont, hogy sokszor magányos remete lesz a sofőrből, és nem mindig van a közelben megfelelő infrastruktúra a tisztálkodáshoz, evéshez-iváshoz sem.
- A legészszerűbb védekezés a hőség ellen az, ha a kamionos nem tölti a nappalokat a fülkében. A sofőrnek nem feladata a jármű őrzése (erre nincs is kiképezve), sőt, a szabályok szerint a pihenőidő fogalma azt jelenti, hogy szabadon rendelkezhet az idejével, tehát nem is lehet arra kötelezni, hogy egy helyben rostokoljon, ha nem akar. A kamionosok egyre nagyobb mértékben válnak „turistákká” hétvégén, a közösségi médiában külön zárt csoportok alakultak, ahol megosztják azokat az információkat, hogy hol érdemes parkolni például ahhoz, hogy Párizs belvárosába könnyen be lehessen jutni. Bár az autópályák melletti parkolókból gyakran nehéz (vagy lehetetlen) jármű nélkül kijutni, a valóságban meglepően sok lehetősége van egy előre tervező sofőrnek arra, hogy a hétvégét egy közeli strandon, tengerparton vagy valamelyik városban töltse.
- Újabban egyre jobban terjed az a szokás, hogy az élelmes sofőr egy (adott esetben összecsukható) biciklit is visz magával (akár a pótkocsin tárolva), és ezzel már tényleg szinte sosem ragad benn a parkolóban – legrosszabb esetben is el tud kerekezni egy közeli vasút- vagy buszállomáshoz, ahonnan el tud menni kirándulni.
- A speciális árut szállító járművek vezetői általában nem szenvednek a kánikulától, mert rájuk külön szabályok vonatkoznak. Ha például valaki olyan kamiont vezet, amelynek pótkocsiján 700 malac utazik, akkor értelemszerűen úgy szervezik meg az útját, hogy ne kelljen 45 órát állnia a napon – az állatok ebbe bele is pusztulnának.
- Nem utolsó sorban a kamionstopot kánikula idején a hatóságok fel szokták függeszteni, tehát ha a sofőrnek maradt vezetési ideje, akkor nem kell feltétlenül megállnia hétvégén sem.
A járműben való hosszabb pihenés a jövőben várhatóan nem lesz annyira jellemző, mint eddig. A fent leírt technikákat ugyanis beárnyékolja az a tény, hogy elvileg a 45 órás pihenőt sosem szabad a kabinban tölteni. Ez a szabály mindig érvényben volt, csak ellenőrzéskor sehol sem vették komolyan a szankcionálását. Újabban azonban egyre több országban büntetik meg azokat a sofőröket, akik nem tartják be.
Ahogy korábban a problémát részletesen is bemutattuk, ez a szigorúbb szabálykövetés része annak a piacvédelmi lépéssorozatnak, amellyel megpróbálják visszaszorítani a keleti cégek nyugat-európai terjeszkedését. A nyugati cégek nyugati sofőrjei ugyanis általában otthon hétvégéznek, ezért nem sülnek meg nyáron. A keletiek azonban nem tehetik ezt meg, hiszen mire hazaérnének, már indulhatnának is vissza dolgozni.