A túl olcsó parkolással ugyanis a helyi lakosok járnak rosszul. – közölte a Járda a gyalogosoké nevű blog, civil szervezet.
A fizetős parkolás évtizedek óta velünk van, de ahhoz, hogy betöltse a tényleges szerepét, a mostaninál sokkal hatékonyabb módon kéne használni.
Nemzetközi példák sora bizonyítja, hogy helyesen alkalmazott fizetős parkolás és díjszabás nagy mértékben képes csökkenteni a dugókat, és a 20-30 percig tartó parkolóhely-keresést is, így a helyi lakók előnyére válna egy ilyen döntés.
– írja a szervezet, akik hozzátették:
A közúti közlekedés káros hatásait pedig évtizedek óta ismerjük: a légszennyezés, a zajszennyezés mellett a folyamatos dugók okozta stressz, időveszteség, és a rengeteg közterületi parkolóhely miatt megszüntetett járdák és zöldterületek mind-mind hátrányosan érintik a városi lakosságot.
Kiszámolták
Két információ figyelembevételével számolták ki, hogy mennyi lenne az ideális parkolási díj, hogy csökkenjen a kihasználtság:
„Egyrészt tudnunk kell, mekkora foglaltsági mértéket szeretnénk elérni, másrészt tudnunk kell, hogy reagál a „piac”, vagyis az autósok a díjemelésre.”
Szerencsére mindkét adatot ismerjük: a korábban is hivatkozott szakirodalom szerint az ideális foglaltság 85% körüli. Utóbbi adatokat pedig Egyed András 2023-as, „A közterületi parkolás keresleti árrugalmassága” című kutatásából tudjuk megbecsülni. A kutatás ugyanis pont arra kereste a választ, hogy hogyan reagáltak a lakosok a legutóbbi áremelésre a józsefvárosi közterületeken.
A tanulmány szerint az ívrugalmasság módszerével számítva a felszíni parkolás árváltozása és annak kereslete között fennálló keresleti árrugalmasság (EPO) értéke az áremelést követően vizsgált hónapokban -0,27,
vagyis 10% áremelés a közterületi parkolásban átlagosan 2,7%-kal csökkenti az óradíjas közterületi parkolás keresletét.
Ez alapján el tudjuk végezni az egyszerű számításunkat is. A jelenlegi újlipótvárosi foglaltság ~97-100%, az ideális pedig 85%, tehát nagyjából 12-15%-os csökkenést szeretnénk elérni. Ekkora csökkenéshez pedig az árrugalmasságot figyelembe véve 44-55%-os díjemelés lenne ideális.
A szervezet közlekedésfejlesztéssel foglalkozó civil szervezetekkel együtt aláírt egy javaslatot is, melyet a Főváros képviselőknek nyújtottak be novemberben.
Ebben többek között az újlipótvárost is érintő ‘A’ zóna jelenlegi 600 forintos díját kérték 50%-kal, 900 forintra emelni.
A teljes bejegyzés itt olvasható.