A Totalcar.hu olvasója öt éve húzódó jogi procedúrába keveredett, miután 2020 nyarán, ittas állapotban elektromos rollerre pattant.
A rendőrök már az első sarkon megállították, a szonda 0,69 ezreléket mutatott. A férfi azt hitte, az e-roller nem számít gépi meghajtású járműnek, így italozás után is legálisan használható. Korábban biztosítónál és egy rendőr ismerősénél is érdeklődött, akik szerint a szabályozás bizonytalan – írja a Totalcar.
Kapcsolódó:
Az elsőfokú bíróság elfogadta a férfi érvelését, miszerint jóhiszeműen tévedett a jármű jogi megítélésében, és felmentette. A másodfok ezt megerősítette: úgy ítélte meg, hogy az e-rollerező abban a tényben tévedett, hogy amit vezetett, az gépi meghajtású járműnek minősül-e.
Csakhogy az ügyészség nem hagyta annyiban, és a Kúriához fordult felülvizsgálatért.
hirdetés
A legfelsőbb bíróság nem teketóriázott: mindkét felmentő ítéletet hatályon kívül helyezte, és az eljárás megismétlését rendelte el. Indoklásuk szerint nem volt szó ténybeli tévedésről – a férfi pontosan tudta, hogy ivott, tudta, hogy mivel közlekedik, és azt is, hogy közúton van.
„A jog nem tudása senkit sem mentesít” – szögezte le a Kúria.
„Az elektromos rollerek gépi meghajtású volta minden vita felett áll” – idézi a portál a döntés indoklását.
A Kúria szerint az, hogy egyes rendőrök vagy biztosítók informálisan mást mondanak, nem tekinthető hivatalos álláspontnak, és nem alapozható rá érvényes védekezés.
Kapcsolódó:
A bíróság kiemelte: nem a jármű műszaki jellemzője, hanem a gépi meghajtás ténye számít – a motor teljesítménye, hajtóanyag-típusa vagy jogosítvány-kötelezettsége ebből a szempontból irreleváns.
A férfi végül elvesztette a jogosítványát, és az ügye öt évvel az eset után sem zárult le véglegesen. A tanulság világos:
amit gép hajt, azt józanul kell vezetni – még akkor is, ha az csak egy roller.