Magyarországon, ahol már a némi ráhagyás mentén osztogatott 30 ezres csekkek kapcsán is gyakran túlteng a népharag, alighanem forradalmi helyzetet teremtene, ha bevezetnék a szabályt, amellyel a minap New Yorkban találkoztunk. Az államban, ahol úgy tartják: a vezetés kiváltság, nem pedig jog.
New York államban alapvetően sem finomkodnak a gyorshajtókkal. Bár a „10 százalékos szabály” vagy a „10-15 km/h plusz belefér” szabály itthon sem igaz, de a műszerek esetleges mérési hibájára hibatkozva Magyarországon 3 km/h többlet még belefér. New York állam területén nem: a sebességhatár egyetlen mérföld-per-órás túllépése már bírságot és büntetőpontokat eredményez.
Nem ez azonban az igazán érdekes, hanem az itthon más jogterületen három csapásként emlegetett elv alkalmazása. Akit 18 hónapon belül harmadjára mérnek be sebességtúllépéssel – a fentiek alapján: akár csak 1 mérföld/órással –, annak visszavonják a jogosítványát. Alapvetően 6 hónapra, de a helyi Rosenblum ügyvédi iroda összefoglalója szerint illető korábbi kisebb-nagyobb büntetései fényében ez az időintervallum hosszabb is lehet. Ezután újra igényelni kell a vezetői engedélyt, és ahogy az ügyvédi iroda figyelmeztet, arrafelé „a vezetés kiváltság, nem pedig jog”, közel sem biztos, hogy az illető újra kap jogsit.
De létezik a szabálynak egy még szigorúbb alkalmazási esete is. Van az a bizonyos korlátozás, amelyről másfél éve már kiderült, hogy szinte senki sem tartja be.
Az útépítés/munkaterület mellett való elhajtást New York államban sokkal komolyabban veszik. Ott járva egyre-másra futottunk bele az útépítésekbe, rendre kint volt két figyelmeztető tábla.
Az egyik:
A másik pedig arra utalt, hogy traffipaxok kamerája ügyel rá, hogy mindenki komolyan is vegye az első tábla feliratát. Azt jelenti: ha valaki munkaterület/útépítés mellett elhaladva lépi túl a megengedett legnagyobb sebességet, akkor már a második sebességtúllépés után felfüggesztik az illető jogosítványát. Ráadásul 60 napra. És persze ha egy ilyen esetpáros, illetve a jogosítvány visszakapása után 18 hónapon belül bárhol még egyszer túllépi az illető a sebességhatárt, akkor jön a jogsi fent már említett visszavonása.
Mindez jól illeszkedik a New York város által 2014-ben életbe léptetett Vision Zero kezdeményezéshez, melynek keretében nem mellesleg 30 mph-ról 25 mph-ra, azaz 48 km/h-ról 40 km/h-ra csökkentették az alapvetően alkalmazott maximális sebességet az állam legnépesebb városában. (A forgalom szempontjából indokoltnak tartott utakon 30 mérföld/óra szintjén tartva a sebességhatárt.) New York közlekedési hatósága szerint ennek is köszönhető, hogy a szabályozás életbe lépését követő év rögtön a város modern történetének legjobb éve volt közlekedésbiztonsági szempontból. És a Vision Zero éppen ilyesmiről szólna: a Bill de Blasio polgármester által életre hívott kezdeményezés célja, hogy tíz év alatt, 2025-re legalább felére csökkentsék a városban a közlekedési balesetek haláleseteinek számát.
Az igazsághoz és a tervhez hozzátartozik, hogy ritkán odatévedő távoli szemlélőként úgy tűnik, New Yorkban az itthon megszokottnál valamivel széleskörűbb a lakosság tájékoztatása. A város által működtetett Vision Zero View oldalon nem csak a közlekedés balesetekről tájékozódhatnak a polgárok, hanem tökéletesen átlátható módon, egy térképes felületen átnézhetik, hogy melyik utcában mennyi a maximálisan megengedett sebesség.
Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20171014_new_york_gyorshajtas_munkaterulet_utepites_jogositvany_visszavonasa_felfuggesztese_vision_zero
MEGOSZTOM: