A baleseti mutatókban ritkán térnek ki az esetek természetére, hogy borulás, gázolás, szilárd tárgynak ütközés volt-e a háttérben. Most egy ilyen adatot is megismerhetünk.
Egy minap frissített KSH-táblázatból nem a balesetek előzménye (pl. az elsőbbségadás be nem tartása), hanem a következménye (a KSH szerint: természete) derül ki. A kissé szokatlan megnevezés közérthetően fogalmazva azt mutatja mennyien borították fejre az autójukat, vagy mentek neki álló járműnek, esetleg egy fix, szilárd tárgynak – írja az adatokat ismertető cikkében a Vezess.hu.
Ennek alapján a 16628 személyi sérüléses balesetre elosztva:
1. haladó járművek ütközése – 9212 eset
2. felborulás, farolás, pálya elhagyása (ezek a KSH kategóriái) – 2729 eset
3. gyalogos elütése – 2552 eset
4. szilárd tárgynak ütközés – 676 eset
5. álló járműnek ütközés – 412 eset (hangsúlyozzuk, hogy itt nem araszolgatás közben a megálló járműnek koccanásokról van szó, ezek mind személysérüléses, súlyos balesetek)
6. egyéb balesetek – 1047 darab
Az egyes elemeket tekintve, a haladó járművek ütközéséből 2009-ben volt ennyi legutóbb, felborulásos-árokba borulásos balesetből pedig a tavalyi az elmúlt 15 év második legrosszabb adata. A gyalogosgázolások tavalyi száma az elmúlt 6 év legrosszabb adata, szilárd tárgynak ütközésből 4 éve volt ennyi, az álló járműnek ütközéses 2016-os adatnál csak egyszer volt több az elmúlt évtizedben, az egyéb kategória nagyjából átlagos.
A személyautósok felelősök a legtöbb balesetért, hiszen ebből a járműfajtából közlekedik a legtöbb az utakon. Íme, a sorrend.
1. személyautó vezetője – 10 606 baleset
2. kerékpáros – 1778
3. tehergépkocsi sofőrje – 1542
4. gyalogos – 933
5. segédmotoros – 654
6. motoros – 639
7. itt is van egyéb kategória – 264 baleset
A személyautósok adata az elmúlt 7 év legrosszabbja, és biztosan más a közvélekedés, de a kerékpárosok 8 éve nem okoztak ennyire kevés balesetet.
Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170518_Remiszto_statisztikak_naponta_810_auto_landol_arokban