Ha útra kelünk, még a legnagyobb odafigyelés és karbantartás ellenére is előfordulhat, hogy egyszerűen beadja a kulcsot az autónk, vagy valamilyen balesetet szenvedünk.
Legtöbben ilyenkor lázasan autómentőt keresnek, és ha mellényúlnak, akkor komoly összegekre vehetik le őket – írja a pénzcentrum.hu
A plusz terhek között említette a többi mellett a kötelező karbantartásokat, a vizsgáztatást, és az útdíjakat is.
Ugye sok feketéző személyautót, vagy kisteherautót használ. Na most, ha én lejárt műszakival közlekedem az autómentőmmel, akkor akár 800 ezer forintra is megbüntethet a rendőr. Ők meg megússzák egy jóval kisebb összeggel, vagy kimagyarázzák magukat – mondjuk, ha csak nemrég járt le a vizsga.
Ráadásul – folytatta – sokan nem is tudják, hogy kell szakszerűen és biztonságosan kocsit menteni, amivel veszélybe sodorják magukat, és a bajba kerülteket is.
Elmondása szerint, ha ez még nem elég, a nem teljesen tisztességes kollégák sok esetben rengeteg pénzzel le is húzzák a kimentendő autóst.
Odamegy, felpakolja a kocsit, és bemondja a két-háromszoros árat. Az ember pedig egyfelől mihamarabb szabadulni akar az útról, vagy ahol épp lerobbant, másrészt pedig már ott van a tréleren a kocsija, így kifizeti a kért összeget – vázolta a lehúzás módszerét a tréleres.
Nem lehet mit tenni
A vállalkozó elmondta, tisztességes kollégáival többször is sürgettek megoldást a hatóságoknál, ám ők a vonatkozó rendeletre hivatkozva közölték, hogy tehetetlenek a feketézőkkel szemben.
Ebben ugyanis az áll, hogy:
sérült, vagy műszaki hibás jármű továbbításához nincs szükség semmilyen engedélyre. A hivatásos autómentés pedig értelmezésük szerint díj ellenében végzett közúti árutovábbítási tevékenységnek minősül, így a vállalkozóknak – akik tehát legálisan akarják végezni a munkájukat – rendelkezniük kell a vonatkozó engedélyekkel.
Mint vállalkozó, nyilván számlát is kell adniuk a legális autómentőknek, a kormánynál pedig csak olyan ülhet, akinek van jogosítványa a tehergépjárműre, rendelkezik pályaalkalmassági minősítéssel.
A feketézőktől ezeket sem kérik…
Ha megállítja ne adj’ Isten a rendőr, azt mondja, hogy szívességből viszi a lerobbant kocsit, vagy valami hasonló dumával kimenti magát. És ennyivel el is van intézve. – háborgott az autómentős.
Ezért ilyen drága
A vállalkozó elmondta, ő évek óta ugyanazon az áron dolgozik, ellenben a feketézőkkel, akik szinte mindig változtatnak a tarifán:
Én csak akkor megyek ki, ha hívnak, és csak azt a pénzt kérem el, ami a telephelyemtől a lerobbant kocsiig, majd pedig a szállítási címig jár – nyilván, hiszen ez a tisztességes.
A tarifák egyébként nagyjából hasonlóak a tisztességes vállalkozóknál: a fővároson belüli szállításért általában 10-15 ezer forintot kérnek el, ám ha vidékről kell Pestre hozni a kocsit, akkor az alapdíjon (5-10 ezer forint) felül még a kilométerdíjat is meg kell fizetnie a bajba jutott autósnak – ez jellemzően 150-200 forint.
Emellett várakozási díj is van: fél óra után 2-3 ezer forint óránként.
Így, ha valaki mondjuk Hatvannál lerobban az M3-ason, és a 3. kerületbe kellene elhozni az autóját, akkor nagyjából 28-30 ezer forintot kell kifizetni a tréleresnek (a megtett út oda-vissza, plusz az alapdíj).
Ez persze változhat a körülmények hatására: éjszaka, hétvégén, ünnepnapokon például jócskán magasabb tarifákkal szállítanak kocsikat a hivatásosok.