Olcsóbb sztrádamatrica: csak az autósokon múlik!

Ha sokan kérik, akkor jöhet az egy útra szóló sztrádadíj, de ehhez azért még ki kellene matekozni, hogy milyen feltételek mellett lenne gazdaságos a bevezetése.

Közhely, de tény, hogy a személyautóknál érvényes matricarendszer egyenlőtlen. Például a legolcsóbb, a heti matrica árát nézve ugyanúgy 2950 forintot fizet az, aki egy héten belül csak egyszer tesz meg egy távolságot, mondjuk a Budapest-Balatonkenese etapot, mint az, aki ugyanennyi idő alatt mindennap levezeti ezt az utat oda-vissza.

Megdöbbentő, miért nem lehet e-matricát venni utólag

Kiderült, mit terveznek az autópályákon – nem fog örülni!

A megoldás a használatarányos útdíjrendszer, amely már évekkel ezelőtt kiépült, de az csak a teherautókra vonatkozik, a személyautókra nem. A használatarányos útdíjrendszer bevezetéséhez ma már kapukra sem lenne szükség, mivel a rendszer alapjai a teherautóknál bevezetett útdíjnak köszönhetően adottak.

Nem kizárt az eseti sztrádadíj

A Buksza azt kérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM), hogy a jövőben elképzelhető-e a mostani matricarendszer kibővítése a használatarányos útdíjjal a személyautók esetében. A szaktárca válaszában közölte: minden reális lehetőségre nyitottak. A használatarányos (a megtett úttal arányos) díjfizetés az alkalmi használóknak kínálhatna kedvező alternatívát, a rendszeres használóknak a matrica jelenti a kedvezőbb megoldást, ezért a matricarendszer biztosan marad.

Az eseti matrica bevezetéséhez tömeges igényre lenne szükség az autósok részéről. Ha elég autós jelzi, hogy szeretne ilyen útdíjat is, akkor szóba jöhet ennek a bevezetése. Ez egyelőre elméleti lehetőség, a szaktárca még nem foglalkozott a használatarányos útdíj matekjával, vagyis azzal, hogy hány autósnak kellene jeleznie, hogy igényt tartana a használatarányos útdíjra ahhoz, hogy gazdaságos legyen a bevezetése.

Sok jelentkező kellene

Az NFM azt mérlegelné, ha az autósok valamilyen fórumon keresztül tömegesen jeleznék, hogy nem szeretnének mondjuk 10 napra vagy egy hónapra több ezer forintot fizetni, miközben csak egy útra vagy egy oda-vissza útra indulnak el. Ilyen fórumként jöhet szóba például a Magyar Autóklub, az Autós Nagykoalíciós (Autós Életciklus Érdek-képviseleti Nagykoalíció) Egyesület, de jelezni lehetne akár a matricarenszert fenntartó Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-nél is.

Logikus lenne a használatarányos útdíj – az eseti matrica – felvetése a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által tavaly novemberben beharangozott autós rezsicsökkentésről szóló tárgyalásokon is.

Sok mindenre kell figyelni!

Ekés András, a közlekedés- és mobilitástervezéssel foglalkozó Mobilissimus Kft. vezetője a Buksza kérdésére azt mondta: mindenképp örömteli, hogy nem zárkózik el a szaktárca a használatarányos útdíj bevezetése elől.

Indokolt, hogy legalább átmeneti időre a matricarendszer is megmaradjon, mert ez biztosítja, hogy a sokat sztrádázó autósoknál ne szaladjanak el a költségek. Így ugyanis lenne egy plafon, ami az éves matricát nézve személyautóknál közel 43 ezer forint  jelenleg – mondta Ekés András. Idővel matrica nélkül is lehet éves maximumot meghatározni.

Az eseti matrica bevezetése azonban komplex folyamat. Az esetleges új tarifák meghatározásánál figyelni kell arra, hogy a bevezetésével a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom, de a jelenleg sokat autózóknál se szaladjanak el jelentősen az úthasználati költségek.

Mit jelent a tömeges igény?

A szakember szerint nehéz pontosan meghatározni, mit jelent a tömeges igény. Egyfelől az autósok egy része talán sohasem hallott arról, hogy létezik a használatarányos útdíj fogalma, másrészt, ha ismeri is, akkor sem valószínű, hogy gondol arra, hogy ő maga is jelezheti ez irányú igényét.

További kérdés, hogy van-e tényleg olyan szervezet vagy önként szerveződő csoport amelyik megfelelő kampánmyal és szervezéssel segíthetné a folyamatot – tette hozzá a szakember. Ha kiderül, hogy tényleg tömeges az igény, akkor jöhetnek a pontos szakmai számítások, amelyekkel megalapozható lenne a használattal arányos útdíj bevezetése.

Példa az uszodákból

Átmeneti megoldást jelenthetne egy speciális, virtuális matrica, amely rokona lehetne a ma létező 10 napos vagy a havi autópályadíjaknak. Az 5/10-es pályamatrica lényege az lenne, hogy mondjuk annyiba kerül, mint a mostani tíznapos bérlet, de mondjuk a használó által meghatározott öt napon lenne érvényes a tíznapos időtartamon belül – mondta Ekés András. A szakember felvetése hasonlítana azokhoz az uszodai bérletekhez, amelyek 30-60 napos időtartamon belül 8-10 belépőt biztosítanak.

Ketyere az autóban

Szerinte a használatarányos útdíj bevezetéséhez szükséges lehet egy fedélzeti eszköz is az autóba, amely kommunikál az ellenőrző rendszerrel, hogy követhető legyen a használat. Ezt kiválthatná egy olyan telefonos applikáció, amely nagy biztonsággal használható a valós úthasználat mérésére. Egy ilyen megoldás kezdetben opció kell, hogy legyen a ma üzemelő, virtuális matricás rendszer mellett, majd annak kiforrásával lehet elmozdulni az új technológia felé.

Zöld rendszámra nem jár olcsóbb sztráda

Azt is megkérdeztük a fejlesztési minisztériumtól, hogy a zöld rendszámos – tisztán elektromos és a részben elektromos – autókra lesz-e esetleg bármilyen sztrádadíjkedvezmény. Nem lesz. Az NFM szerint azért, mert az ilyen járművekre környezetvédelmi, levegőtisztaság-védelmi szempontok alapján lakott területeken belül indokolt kedvezményeket biztosítani.

 

Forrás: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/csak_az_autosokon_mulik_lesz-e_olcsobb_sztradamatrica.627334.html

 

Indítottunk online petíciót. Hajrá:

MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Kötelező, új készülék jöhet az autókba

    Kötelező, új készülék jöhet az autókba


  • 750 tonnás, 100 méter hosszú szerelvény – minden idők legnagyobb szállítmánya Magyarországon

    750 tonnás, 100 méter hosszú szerelvény – minden idők legnagyobb szállítmánya Magyarországon


  • Oktatás közben történt meg a tanulóvezető rémálma Kőbányán

    Oktatás közben történt meg a tanulóvezető rémálma Kőbányán


  • A tömegbe hajtott egy autós Münchenben. Sokan megsérültek

    A tömegbe hajtott egy autós Münchenben. Sokan megsérültek


  • Kamion ütötte ki az autókat az Árpád hídon. Az egyik autó a híd túloldalán kötött ki

    Kamion ütötte ki az autókat az Árpád hídon. Az egyik autó a híd túloldalán kötött ki


  • Az egyre több áltraffipax egy átverés, amit lehet szeretni!?

    Az egyre több áltraffipax egy átverés, amit lehet szeretni!?


  • Felborult az Erzsébet hídon egy futár a furgonjával

    Felborult az Erzsébet hídon egy futár a furgonjával


  • Figyelmeztet a Magyar Közút! Így alakul az időjárás…

    Figyelmeztet a Magyar Közút! Így alakul az időjárás…


  • Rádudáltak egy taxisra Óbudán, elborult az agya

    Rádudáltak egy taxisra Óbudán, elborult az agya


  • Drón akcióban! Kínos és hajmeresztő jeleneteket rögzített a rendőrség a magasból

    Drón akcióban! Kínos és hajmeresztő jeleneteket rögzített a rendőrség a magasból


  • Gátlástalan audis elé hajtott a Hyundai sofőrje, büntetőfékezés lett a jutalom

    Gátlástalan audis elé hajtott a Hyundai sofőrje, büntetőfékezés lett a jutalom


  • Egy balos kanyarban csúszott meg, fára tekeredett

    Egy balos kanyarban csúszott meg, fára tekeredett


  • Súlyos balesettel indult a nap. Négy embert vittek el a mentők

    Súlyos balesettel indult a nap. Négy embert vittek el a mentők


  • Az útellenőr szeme láttára fordult meg és indult el a forgalommal szemben egy autós az M85-ösön

    Az útellenőr szeme láttára fordult meg és indult el a forgalommal szemben egy autós az M85-ösön


  • Pukkant egyet, majd porig égett az M7-esen a luxus Mercedes. A tulajdonos harcban áll a kereskedéssel

    Pukkant egyet, majd porig égett az M7-esen a luxus Mercedes. A tulajdonos harcban áll a kereskedéssel