Olcsóbb sztrádamatrica: csak az autósokon múlik!

Ha sokan kérik, akkor jöhet az egy útra szóló sztrádadíj, de ehhez azért még ki kellene matekozni, hogy milyen feltételek mellett lenne gazdaságos a bevezetése.

Közhely, de tény, hogy a személyautóknál érvényes matricarendszer egyenlőtlen. Például a legolcsóbb, a heti matrica árát nézve ugyanúgy 2950 forintot fizet az, aki egy héten belül csak egyszer tesz meg egy távolságot, mondjuk a Budapest-Balatonkenese etapot, mint az, aki ugyanennyi idő alatt mindennap levezeti ezt az utat oda-vissza.

Megdöbbentő, miért nem lehet e-matricát venni utólag

Kiderült, mit terveznek az autópályákon – nem fog örülni!

A megoldás a használatarányos útdíjrendszer, amely már évekkel ezelőtt kiépült, de az csak a teherautókra vonatkozik, a személyautókra nem. A használatarányos útdíjrendszer bevezetéséhez ma már kapukra sem lenne szükség, mivel a rendszer alapjai a teherautóknál bevezetett útdíjnak köszönhetően adottak.

Nem kizárt az eseti sztrádadíj

A Buksza azt kérdezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM), hogy a jövőben elképzelhető-e a mostani matricarendszer kibővítése a használatarányos útdíjjal a személyautók esetében. A szaktárca válaszában közölte: minden reális lehetőségre nyitottak. A használatarányos (a megtett úttal arányos) díjfizetés az alkalmi használóknak kínálhatna kedvező alternatívát, a rendszeres használóknak a matrica jelenti a kedvezőbb megoldást, ezért a matricarendszer biztosan marad.

Az eseti matrica bevezetéséhez tömeges igényre lenne szükség az autósok részéről. Ha elég autós jelzi, hogy szeretne ilyen útdíjat is, akkor szóba jöhet ennek a bevezetése. Ez egyelőre elméleti lehetőség, a szaktárca még nem foglalkozott a használatarányos útdíj matekjával, vagyis azzal, hogy hány autósnak kellene jeleznie, hogy igényt tartana a használatarányos útdíjra ahhoz, hogy gazdaságos legyen a bevezetése.

Sok jelentkező kellene

Az NFM azt mérlegelné, ha az autósok valamilyen fórumon keresztül tömegesen jeleznék, hogy nem szeretnének mondjuk 10 napra vagy egy hónapra több ezer forintot fizetni, miközben csak egy útra vagy egy oda-vissza útra indulnak el. Ilyen fórumként jöhet szóba például a Magyar Autóklub, az Autós Nagykoalíciós (Autós Életciklus Érdek-képviseleti Nagykoalíció) Egyesület, de jelezni lehetne akár a matricarenszert fenntartó Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-nél is.

Logikus lenne a használatarányos útdíj – az eseti matrica – felvetése a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által tavaly novemberben beharangozott autós rezsicsökkentésről szóló tárgyalásokon is.

Sok mindenre kell figyelni!

Ekés András, a közlekedés- és mobilitástervezéssel foglalkozó Mobilissimus Kft. vezetője a Buksza kérdésére azt mondta: mindenképp örömteli, hogy nem zárkózik el a szaktárca a használatarányos útdíj bevezetése elől.

Indokolt, hogy legalább átmeneti időre a matricarendszer is megmaradjon, mert ez biztosítja, hogy a sokat sztrádázó autósoknál ne szaladjanak el a költségek. Így ugyanis lenne egy plafon, ami az éves matricát nézve személyautóknál közel 43 ezer forint  jelenleg – mondta Ekés András. Idővel matrica nélkül is lehet éves maximumot meghatározni.

Az eseti matrica bevezetése azonban komplex folyamat. Az esetleges új tarifák meghatározásánál figyelni kell arra, hogy a bevezetésével a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom, de a jelenleg sokat autózóknál se szaladjanak el jelentősen az úthasználati költségek.

Mit jelent a tömeges igény?

A szakember szerint nehéz pontosan meghatározni, mit jelent a tömeges igény. Egyfelől az autósok egy része talán sohasem hallott arról, hogy létezik a használatarányos útdíj fogalma, másrészt, ha ismeri is, akkor sem valószínű, hogy gondol arra, hogy ő maga is jelezheti ez irányú igényét.

További kérdés, hogy van-e tényleg olyan szervezet vagy önként szerveződő csoport amelyik megfelelő kampánmyal és szervezéssel segíthetné a folyamatot – tette hozzá a szakember. Ha kiderül, hogy tényleg tömeges az igény, akkor jöhetnek a pontos szakmai számítások, amelyekkel megalapozható lenne a használattal arányos útdíj bevezetése.

Példa az uszodákból

Átmeneti megoldást jelenthetne egy speciális, virtuális matrica, amely rokona lehetne a ma létező 10 napos vagy a havi autópályadíjaknak. Az 5/10-es pályamatrica lényege az lenne, hogy mondjuk annyiba kerül, mint a mostani tíznapos bérlet, de mondjuk a használó által meghatározott öt napon lenne érvényes a tíznapos időtartamon belül – mondta Ekés András. A szakember felvetése hasonlítana azokhoz az uszodai bérletekhez, amelyek 30-60 napos időtartamon belül 8-10 belépőt biztosítanak.

Ketyere az autóban

Szerinte a használatarányos útdíj bevezetéséhez szükséges lehet egy fedélzeti eszköz is az autóba, amely kommunikál az ellenőrző rendszerrel, hogy követhető legyen a használat. Ezt kiválthatná egy olyan telefonos applikáció, amely nagy biztonsággal használható a valós úthasználat mérésére. Egy ilyen megoldás kezdetben opció kell, hogy legyen a ma üzemelő, virtuális matricás rendszer mellett, majd annak kiforrásával lehet elmozdulni az új technológia felé.

Zöld rendszámra nem jár olcsóbb sztráda

Azt is megkérdeztük a fejlesztési minisztériumtól, hogy a zöld rendszámos – tisztán elektromos és a részben elektromos – autókra lesz-e esetleg bármilyen sztrádadíjkedvezmény. Nem lesz. Az NFM szerint azért, mert az ilyen járművekre környezetvédelmi, levegőtisztaság-védelmi szempontok alapján lakott területeken belül indokolt kedvezményeket biztosítani.

 

Forrás: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/csak_az_autosokon_mulik_lesz-e_olcsobb_sztradamatrica.627334.html

 

Indítottunk online petíciót. Hajrá:

MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Ekkora “padkázást” még nem láttunk. Elől-hátul tetemes a kár

    Ekkora “padkázást” még nem láttunk. Elől-hátul tetemes a kár


  • Két hónapra búcsúzhat a jogosítványától egy ilyen manőver miatt

    Két hónapra búcsúzhat a jogosítványától egy ilyen manőver miatt


  • Orbán Viktor kiakadt az üzemanyagár alakulása miatt

    Orbán Viktor kiakadt az üzemanyagár alakulása miatt


  • 282 km/h sebességgel, a kábelekbe kapaszkodva utazott egy magyar férfi a vonaton Németországban

    282 km/h sebességgel, a kábelekbe kapaszkodva utazott egy magyar férfi a vonaton Németországban


  • Elképesztő esettel volt dolguk pénteken reggel a román rendőröknek

    Elképesztő esettel volt dolguk pénteken reggel a román rendőröknek


  • Bolognában bevezették tavaly a 30-as korlátozást. Soha nem látott eredmény született

    Bolognában bevezették tavaly a 30-as korlátozást. Soha nem látott eredmény született


  • Keményet büntetett a Dacia sofőrje, mert nem száguldott az Árpád híd belső sávjában a kamerás autó

    Keményet büntetett a Dacia sofőrje, mert nem száguldott az Árpád híd belső sávjában a kamerás autó


  • Felébredt és hirtelen berántotta a kéziféket a részeg utas, ám a sofőr sem volt józan. Balesetet szenvedtek

    Felébredt és hirtelen berántotta a kéziféket a részeg utas, ám a sofőr sem volt józan. Balesetet szenvedtek


  • Megaciki: Rendőrrel találta magát szemben a forgalommal szemben haladó sofőr a Váci úton

    Megaciki: Rendőrrel találta magát szemben a forgalommal szemben haladó sofőr a Váci úton


  • Februártól jócskán megemelik a műszaki vizsgáztatás díját

    Februártól jócskán megemelik a műszaki vizsgáztatás díját


  • 11 éves kisfiú zuhant ki egy mozgó traktorból. Életét vesztette

    11 éves kisfiú zuhant ki egy mozgó traktorból. Életét vesztette


  • Látta egy rendőr és kamera is rögzítette, ahogy majdnem elgázolnak egy biciklist a zebrán. Gyorsan megtalálták a sofőrt

    Látta egy rendőr és kamera is rögzítette, ahogy majdnem elgázolnak egy biciklist a zebrán. Gyorsan megtalálták a sofőrt


  • Mentőautó hozta a frászt olvasónkra, Újpesten pedig a gyalogos sem érdekelte a gátlástalan toyotást

    Mentőautó hozta a frászt olvasónkra, Újpesten pedig a gyalogos sem érdekelte a gátlástalan toyotást


  • Taxis tüntetést terveznek Budapesten: „Demonstráció az élhető adózásért, Budapesti közlekedésért, munkáért, megélhetésért, mindenkinek”

    Taxis tüntetést terveznek Budapesten: „Demonstráció az élhető adózásért, Budapesti közlekedésért, munkáért, megélhetésért, mindenkinek”


  • Nekirohant a trolinak a címet kereső autós futár Budapesten

    Nekirohant a trolinak a címet kereső autós futár Budapesten