Most sokan meglepődhetnek: a VÉDA rendszerrel kapcsolatban szólalt meg a rendőrség

Sokan még mindig úgy gondolják, hogy a VÉDA kamerarendszer „csak” a végleges sebességhatárokat figyeli, és ha egy útszakaszon karbantartás miatt ideiglenesen például 30-as táblát helyeznek ki, a rendszer továbbra is a korábban érvényes sebességhatárt veszi alapul.

Ez viszont tévedés – és nem is kicsi.

Az Országos Rendőr-főkapitányság a napokban újra megerősítette BAMA.hu megkeresése nyomán:

A kamerák igenis követik az ideiglenes szabályváltozásokat. Ha például egy hídon felújítás zajlik, a helyi rendőrség vagy a közútkezelő jelzése alapján a rendszer beállításait is módosítják.

A munkák végeztével pedig visszaállítják az eredeti határértékeket.

A rendszer egyébként már több mint tíz éve működik, és nem csupán a gyorshajtókat szűri ki.

A bama.hu felkeresett egy pécsi szakoktatót is, aki elmondta: a sebességmérő eszköz a gyorshajtás mellett az övhasználatot, valamint a telefon használatát is figyeli. Emellett azt is észreveszi, ha valami nem stimmel a jármű forgalmi engedélyével. Extrém esetben a kamerarendszer akár egyszerre több szabálysértést is megállapít, ezzel pedig annyi büntetőpontot összegyűjthetünk, hogy akár a vezetői engedélyünket is elveszíthetjük. 

  • Kiakadtak az utasok! Egy Renault sofőrje állította le a tömegközlekedést Budán

    KIAKADTAK AZ UTASOK! Egy Renault sofőrje állította le a tömegközlekedést Budán

    Különös jelenetet rögzített egy olvasónk június 5-én, a 2. kerületi Vérhalom téren. A felvételen az látható, hogy egy Renault személyautó sofőrje úgy állt meg egy buszmegálló utáni szakaszon – egy zebra előtt -, hogy a menetrend szerint közlekedő autóbusz nem tudott továbbhaladni mellette.

Fontos tudni, hogy bár a VÉDA rendszer képes észlelni a biztonsági öv használatának elmulasztását vagy a kézben tartott mobiltelefon használatát, ezek nem tartoznak az objektív felelősség alá. Emiatt nem automatikus a bírság. Csak akkor lehet büntetni, ha a sofőr egyértelműen beazonosítható a képen, és a rendőrség úgy dönt, hogy lefolytatja az eljárást.

Ha az üzembentartót megkeresi a hatóság és azt nyilatkozza, hogy a járművet közeli hozzátartozója vezette, akire nem köteles terhelő vallomást tenni, az eljárás rendszerint megszűnik.

Fontos azonban, hogy ezzel a „kibúvóval” sem lehet következmények nélkül trükközni: ha a szabálysértés rendszeres, dokumentált és a sofőr arca jól beazonosítható, a hatóság akár tanúként is beidézheti, és komolyabb eljárás indulhat. Aki tudatosan próbál kibújni a felelősség alól, az könnyen nagyobb bajba kerülhet, mint maga a szabálysértés.

A tanulság tehát egyszerű: ne a kamerarendszert próbáljuk kijátszani, hanem mindig a pillanatnyi szabályozás szerint vezessünk.

MEGOSZTÁS