Úgy tűnik, ismét drágább lesz az autózás, de lesz, aki ezt csak november környékén érzékeli majd.
Jelentős áremelést hajtanak végre a gumiabroncs-gyártók, amelynek hátterében a gyártáshoz szükséges alapvető nyersanyagok – szénszármazékok, a szintetikus és természetes gumi, valamint az acél – árának újabb drasztikus emelkedése áll. Ezek közül a szénszármazékok és a mesterséges gumifélék ára mintegy 100 százalékkal nőtt tavaly július óta.
A természetes gumi kitermelése az áradások miatt csökkent a legnagyobb exportőrnek számító Thaiföldön, az abroncsokba belekerülő acélhuzalok ára pedig 80 százalékkal emelkedett egy év alatt. A többletköltség így valamennyi gyártót érinti.
Az Abroncs Kereskedőház előrejelzése szerint a jelenlegi készletek kimerülésével 4-6 héten megjelenik a fogyasztói árakban is a drágulás, amely mértéke átlagosan 4-9 százalékos lesz. Emiatt az átlagvásárlónak 15 ezer forinttal is mélyebben kell majd a zsebébe nyúlnia egy garnitúrára megvásárlásához. A szomszédos Szlovákiában a hírre már most sokan felkeresték a szakszervizeket, hogy gondoskodjanak új abroncsaikról.
A hazai szervizekben a nagy rohamra március utolsó, április első két hetében számítanak a szakemberek. A tapasztalatok szerint általában május közepéig az autósok többsége lecserélteti téli abroncsait.
Ez a hőmérséklet emelkedésével mindenképpen javasolt, egy jó minőségű nyári abronccsal felszerelt autó fékútja közel harmadával is rövidebb lehet. Nem beszélve arról, hogy a nyári melegben hamarabb elkopik a téli szett, és akkor ismét új abroncsokat kell venni.
Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, de ez már rendkívül balesetveszélyes, így ezt megelőzően indokolt a leselejtezésük. A szakemberek azt tanácsolják: kopástól függetlenül tíz év után mindenképpen vegyünk új abroncsokat.
Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170308_abroncs_ara_dragulas