Mint azt megírtuk, Sorra fogják meg civilautóból a pofátlanokat a rendőreink, sőt már közzétett a rendőrség egy második részt is.
Az index két olvasója is jelentkezett, mindketten azt állították: őket büntették meg százezer forintra, amiért a leállósávban haladtak az autóikkal.
Csakhogy mindketten azt állítják, megvolt az okuk arra, hogy a leállósávban közlekedjenek, tehát nem azért tették ezt, mert – ahogy azt a rendőrségi közlemények sugallják – „pofátlan” sofőrök lennének.
Egyikük, F., azt írta, hogy az autópálya azon szakaszán fotózták le, ahol állandó kamera van, mindezt már sötétben. F. azt állítja, műszaki hiba miatt haladt ekkora sebességgel. „Kopogott a motor, egyenletes gázadagolás ellenére folyamatosan lassult” – írta. Azt állította, azért ment a leállósávba, mert ekkora sebességnél nem lett volna tanácsos a többi sávban maradni. „Ha a gépkocsival 60km/h fölött haladtam volna a leállósávba, akkor indokolt a „haladás” definíció, de a műszaki okból való lassulás nem azonos a haladással. Mit tegyen ilyenkor a vezető? Hajtson bele az árokba, vagy a szalagkorlátnak,vagy “döcögjön” 55-tel a külső sávban, szabálytalanul? A gépkocsi még tudott gurulni csökkent teljesítmény mellett, ezért választottam egy biztonságos megoldást” – írta.
És hogy miért nem állt le inkább a leállósávban? Ezt azzal indokolta, hogy egy olyan szakaszon járt, ahol már jelzőtábla jelezte a letérő sávot. Márpedig – érvel F. – sötétben szerinte sokkal nehezebb távolságokat megbecsülni, attól tartott, ha leáll, mások hátulról belerohanhatnak. Mint írta, ilyen közel a letérő sáv előtt kifejezett forgalmi veszélynek tartotta a kényszermegállást. Ezért aztán a „biztonságos megálláshoz” a kb. 70 méterre lévő parkolóig vezette a szerinte még inkább lelassult autóját, gondolván arra, hogy „ha nem tudok továbbhaladni, akkor is biztonságban van, még akkor is, ha netán nem tudom újraindítani a gépkocsit”.
A másik szabálysértő, T. is hasonló okokkal magyarázta az Indexnek, hogy miért haladt a leállósávban. Elmondása szerint a székesfehérvári Shell kúttól kihajtva, az autópályán haladta, amikor a jobb hátsó oldalról „hol erősebb, hol kevésbé erős zajt” hallott, ezért a kúttól kihajtva lehúzódott a leálló sávba és próbálta kideríteni, hogy honnan és miért jöhet a zaj. „Pár méter megtétele után megálltam, kiszálltam és észleltem, hogy a hátsó ajtót nem jól csuktam be, ez okozta a zajt és nyilván ez a sebesség változásával változott. Kiszálltam, becsuktam az ajtót és folytattam utamat tovább, szabályosan a pályán” – mesélte az Indexnek. Szerinte a Shell kút utáni VEDA kapu keverte bajba, mivel az valószínűleg csak a leállósávba történő kihajtását rögzítette, a megállását már nem – legalábbis T. erre gyanakszik.
T. az első levél és a százezer forintos csekk kézhezvétele után rögtön leírta a rendőrségnek az ő verzióját.
„Erre rövid időn belül kaptam egy határozat kiegészítést, amiben különböző KRESZ jogszabályokra hivatkozva – amiket egyébként szóról szóra meg tudtam cáfolni – elutasították a beadványomat. Ezt tegnap 5000 forint illeték megfizetése mellett hivatalosan megfellebbeztem. Az ügy most itt tart, várom a fejleményeket” – mondta az indexnek T, aki hangsúlyozta: 1992 óta van jogosítványa, a biztosítása évek óta B10-ben van.
Az már más kérdés, hogy az eredeti hírben a rendőrség egyetlen sofőrről írt, akit a leállósávban való haladás miatt százezer forintra büntettek, márpedig az Indexnek két sofőr írt. Ráadásul feltehetőleg egyikük sem az, akiről az eredeti hírben szó van, merthogy azt, akiről a rendőrség írt, civilnek „álcázott” rendőrautó, nem pedig autópályakamera buktatott le.
A KRESZ egyébként egyértelműen fogalmaz: csak akkor tartózkodhat egy jármű a leállósávban, ha műszaki meghibásodás miatt a továbbhaladásra képtelen. (Persze még van kivétel, például ha a forgalmat ellenőrzi vagy útfenntartást, úttisztítást végez. Természetesen az a jármű is ott állhat, amelyik a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi.)
Az, hogy valaki nem csukja be az ajtót és emiatt zörög a kocsi, nem számít műszaki hibának, ahogy az sem ad okot a leállósávban való haladásra, ha a jármű – műszaki hiba miatt – csak 55 km/h-val tud haladni. Más lett volna a helyzet, ha a két autó műszaki hiba miatt nem tudott volna tovább haladni. Nyilván ez bosszantó lehet azoknak, akik tényleg nem pofátlanok és nem arra használják a leállósávot, hogy így előzzék be a dugóban álló autókat, hanem jóhiszeműen járnak el, de ettől még ez a szabály.
Forrás: index.hu