Ma már nem is lehet kérdés, hogy az autózás jövőjét az elektromos (és önvezető) járművek jelentik. Ennek megfelelően nem is nagyon van olyan gyártó, amely ne fejlesztene ilyen vonalon, a tisztán elektromos hajtású modellek szép sorban jelennek meg a szalonokban és az utakon. Egyelőre úgy tűnik, Magyarország a használt e-autókkal veszi majd ki a részét a forradalomból. A kérdés csak az: megéri használt elektromos autót vásárolni?
Magyarország a használt autók országa. Bármennyire is szomorú ezt kimondani, az idén márciusban közölt adatokból egyértelműen látszik, az átlag magyar autóhasználó járműve egyre régebbi. A forgalomban lévő autók csaknem 80 százaléka 10 évnél idősebb, két év alatt 13,4-ről 13,9 évre nőtt az átlagéletkor.
Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, az új autó vásárlásnak jelentős gátat szab a járművek ára, hiszen egy több millió forintos kiadással ellentétben egy használt autó már néhány százezer forintból is beszerezhető (függően természetesen attól, hogy milyen idős, milyen állapotban lévő kocsiról beszélünk).
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint tavaly szeptemberben körülbelül 700, tisztán elektromos meghajtású gépkocsi volt üzemben az országban. 2015-ben 115 új elektromos autót adtak el a magyar kereskedések, és ez a szám tavaly nyár végére is alig ment száz fölé. 2016 ősze határkőnek számít, a kormány ugyanis tavaly októberében hirdette meg azt a 2+3 milliárd forintos keretet, amire azok pályázhatnak, akik új elektromos autót akarnak vásárolni.
A keret több mint 3000 elektromos autó vásárlására lenne elegendő, csakhogy a legfrissebb, 2017 májusi adatok szerint támogatással sem kapkodnak itthon az e-autók iránt. A felhívásra eddig 228 pályázat érkezett be, 167 kiadott támogatói okirat született, és 212 esetben van már megítélt támogatás. Akárhogy is zsonglőrködünk a számokkal, a háromezres keretszámtól nagyon messze vagyunk.
Mindebből arra a szomorú következtetésre juthatunk, hogy miközben zajlik az elektromos autók forradalma, egyelőre nem látni azt, hogy a közeljövőben Magyarország a forradalmat vezető országok sorába tartozhat – vagyis nem hazánk lesz majd az új elektromos autók nagy felvevőpiaca. Az viszont már egy sokkal reálisabb elképzelés, hogy ezeket a járműveket használtan vegyük meg. De megéri egyáltalán használtan elektromos autót venni?
Lássuk a matekot
A fent említett 1,5 millió forintos állami támogatást a 15 millió forintnál olcsóbb e-autókra adja a kormány, vagyis egy 30 millió forintos Tesla Model S vásárlására nem igényelhető az összeg. De például egy 8,5 millió forintos, teljesen fapados Nissan Leaf viszont még így is 7 millió forintba kerül.
Használtan azonban már jóval olcsóbban is hozzájuthatunk az elektromos járművekhez. A hasznaltauto.hu adatbázisában jelenleg 216, használt elektromos autóra vonatkozó hirdetés szerepel. A fent említett Nissan Leaf 2012 februári modelljéhez már 4 millió forint körüli összegért is hozzájuthatunk, vagyis kapásból 3 millió forintot spórolhatunk az üzleten. Mindezért cserébe pedig nem egy agyonhajtott autót kapunk, az adatlap szerint ugyanis alig több mint 88 ezer kilométer van benne. Vagyis évente átlagosan 17 600 km-t futott, ami szintén rendben van, hiszen a használt autóknál az elsődleges szempont, hogy mennyit futott. Csakhogy: az elektromos autóknál nem (csak) a megfutott kilométerek száma a lényeges, sőt, talán az számít a legkevésbé.
Vége a tekergetés korszakának
A használt autók esetében ugyanis a legtöbb vásárló attól tart, hogy az általa megvásárolt autó valójában sokkal többet volt az utakon, mint amiről a kilométeróra árulkodik. A német Automobilclub von Deutschland saját számításai szerint például a német autók közel harmadában nem valós a kilométeróra állása, ami eléggé ijesztő adat, tekintetbe véve, hogy nagyon sok használt autó érkezik Németországból a magyar piacra. A tekerést ráadásul idehaza is bünteti a törvény, de mint korábban kiderült, szinte hiába, a visszatartó ereje gyakorlatilag nulla. (Igaz, nemrég épp ezért ítéltek el valakit.)
“A használt villanyautók esetében nem lesz értelme a kilométeróra tekergetésének, az ugyanis, hogy mennyit futott a jármű, másodlagos szempont lesz – mondta a hvg.hu-nak Dr. Emőd István, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Gépjárművek és Járműgyártási Tanszékének nyugalmazott egyetemi docense. A szakember szerint ezeknél a járműveknél egy másik tényező, az akkumulátorok kapacitása és állapota lesz az, ami döntően befolyásolja majd egy használt elektromos autó árát.
Ezeknél az autóknál a legfontosabb kérdés ugyanis, hogy mennyi utat lehet vele megtenni egy feltöltéssel. Hiába szerepel az órában 180 ezer kilométer, ha valaki már 300 ezret tett meg vele, az jóval több töltési ciklust jelent, ami az akkumulátor teljesítményét is befolyásolja. “Vagyis hiába kezd el trükközni valaki azzal, hogy az eredetinél jóval kevesebbre állítja be a kilométerórát, a próbaúton rögtön kiderül, hogy csaltak-e vele” – teszi hozzá Emőd István.
A használt akkumulátor is jól bírja a strapát
A legnagyobb kérdés persze, hogy mennyit bírnak ki ezek az akkumulátorok, vagyis hány töltési ciklus után kezd el drasztikusan csökkenni a kapacitásuk. Az okostelefonokról ugyanis pontosan tudjuk, hogy az idő előrehaladtával már jóval gyakrabban kell tölteni őket, mint új korukban (igaz, az élettartam a megfelelő töltési technológiával kitolható). Sokakat pedig épp ez riaszt el az elektromosautó-vásárlástól.
“A közhiedelemmel ellentétben az elektromos autók akkumulátorai jóval strapabíróbbak, mint amit az általunk használt egyéb készülékekben találunk. Tévhit, hogy egy ilyen telepet 3-4 évente ki kellene cserélni, a tesztek ugyanis azt mutatják, hogy a villanyautók még 4-5 év után is közel olyan távolság megtételére képesek, mint új korukban. Ez pedig még nagyon messze van attól, hogy a teljes akkumulátorcsomagot ki kellene dobni. Nem mellesleg az autók akkumulátorai akár cellánként vagy cellacsoportonként is cserélhetők, így ha csak a cellák egy része gyengül meg az évek során, akkor elég csak azokat újra cserélni” – emeli ki a szakember.
Emőd István szerint az a tévhit sem állja meg a helyét, hogy az akkumulátorok cseréje nagyon drága lenne. “Egy középkategóriás japán autó esetében nagyjából 1,5 millió forintos költségről beszélhetünk. Ez persze szervizköltségnek nagyon sok, ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy a villanymotorok a hagyományos, belső égésű változatokhoz képest szinte elnyűhetetlenek, a mai autók karosszériáját pedig úgy készítik el, hogy az hosszú ideig rozsdamentes lehet. Mindezek fényében ha egy elhasználódott akkumulátorcsomagot kicserélnek, a fenti példával élve 1,5 millió forintért – egy új akku árát kifizetve – egy majdnem új autót kapunk” – hangsúlyozza a BME nyugalmazott egyetemi docense. Ez pedig meglehetősen jó befektetésnek tűnik, igaz, gyártónként igen eltérő lehet ez az összeg. A General Motors például egy kisebb vagyonnal felérő akkumulátorral dolgozik.
Akkumulátort cserélni? Legfeljebb egyszer
Az elektromos közlekedéssel foglalkozó német Umweltbilanzen Elektromobilitaet (UMBReLA) környezetvédelmi szempontból szintén foglalkozott azzal, hogy mennyi akkumulátorcsomag szükséges egy elektromos autóhoz. A számításaikban átlagosan 1,5 akkumulátorcsomaggal számoltak, vagyis a kocsik felénél élettartamuk során nem kell akkumulátort cserélni, a másik felénél egyszeri csere szükséges.
Mindez azért is lényeges, mert az akkumulátorok gyártása is szennyezheti a környezetet. “Ha a villamos áram termelése szén-dixod-mentes (szél-, víz- vagy naperőműből származik), akkor jóval környezetbarátabb technológiáról beszélhetünk, mint a belső égésű motorokkal szerelt autók esetén. Ha a villamos áram előállításakor a szén-dioxid-mentes és szén-dioxid kibocsátó előállítás aránya az uniós átlagnak felel meg (kb. fele-fele), akkor az ábrán zöld színnel jelölt terület jelentősen rontja a villanyautó szén-dioxid kibocsátását. A magyarországi arány nagyjából azonos az európaival” – teszi hozzá Emőd István.
A nagy bumm előtt állunk
A jelek szerint tehát – a közhiedelemmel ellentétben – megéri használt elektromos autót vásárolni. A hirdetések számából ítélve ezen a téren a piac egyelőre még ébredezik, de ha az akkumulátorok gyors fejlődésnek indulnak, az jelentős lökést adhat a kereskedelemnek. Ha ugyanis az új villanyautók ára nem csökken drasztikusan, minden bizonnyal külföldön veszik majd őket jobban, ami megnövelheti a Magyarországra beáramló használt elektromos autók számát.
Márpedig az akkumulátorok terén nagy változások várhatók. A német Fraunhofer-Gesellschaft nevű cég például nemrég olyan technológiát dolgozott ki, ami megduplázhatja az elektromos autók jelenlegi hatótávolságát. Ha elkészül, minden bizonnyal sokan cserélik majd le már meglévő elektromos autójukat az új változatra, ez pedig nekünk is elhozhatja a régóta várt zöld közlekedést.