Hirdetés
Gondolkodtató
Lenne mit tanulnunk közlekedési kultúrában a svédektől és a norvégoktól
Lenne mit tanulnunk közlekedési kultúrában a svédektől és a norvégoktól
Hirdetés
(szponzorált együttműködés)

San Marino, Mikronézia, Maldív-szigetek, Svédország és Norvégia. A világméretű összesítés1 szerint ezekben az országokban vezetnek a legbiztonságosabban a sofőrök, ami azt jelenti, hogy 100 ezer lakosra vetítve náluk jegyezték fel a legkevesebb, közlekedési baleset miatt bekövetkezett halálesetet. San Marino első helyezésében az is szerepet játszik, hogy lélekszáma mindössze néhány tízezer, de Mikronéziáé és a Maldív-szigeteké is csak néhány százezer, így a népesség alapján a 10,3 milliós Svédország és az 5,4 milliós Norvégia alkalmasabb példának látszik a nemzetközi összehasonlításra. A közutakon az előbbinél 2,8, az utóbbinál 2,9 haláleset jutott 100 ezer lakosra. Magyarország a maga 7,7-es arányszámával világviszonylatban jól áll, de Európában már csak az erős középmezőnyhöz tartozik, a svédektől és a norvégoktól pedig messze elmarad.2

A Dangerousroads.org interaktív térképén is nyomon követhető, hogy hol áll Magyarország a világon a közlekedési balesetekhez köthető halálesetek számában: ott vagyunk a legbiztonságosabb, halványsárgával jelölt államok csoportjában.  Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a 7,7-es mutatónk ebben a körben a leggyengébb, a nálunk már eggyel rosszabb kategóriába sorolt Horvátországban ugyanez a szám 7,9.

De hogyan érte el Svédország és Norvégia, hogy mutatóival bekerült a világ öt legbiztonságosabb országa közé? A válasz a Vision Zero elnevezésű közlekedésbiztonsági koncepcióban rejlik, amelynek középpontjában az emberi élet áll. A program célja ebből kiindulva az, hogy nullára csökkentse a közúti balesetek halálos áldozatai és súlyos sérültjei számát. Az átfogó koncepció elfogadja, hogy az emberek az utakon gyakran hibáznak, a közlekedési rendszerek tervezői, fenntartói, üzemeltetői ezt azonban nem tehetik meg, az ő feladatuk, felelősségük a biztonságos körülmények, feltételek megteremtése. A közlekedés résztvevői pedig kötelesek betartani a szabályokat, mérlegelni és minimalizálni a tetteikkel járó kockázatokat. 4

Jól látható, hogy a rendszer a felelősség és a feladatok megosztásán, az együttműködésen nyugszik. Az eredmények önmagukért beszélnek. A Vision Zero bevezetésekor (1997 október) Svédországban 100 ezer lakosra 7 halálos közlekedési baleset jutott, 2014-ben, a forgalom jelentős növekedése ellenére ez a szám 3 alá esett vissza .5

A norvég Közlekedési és Hírközlési Minisztérium két évvel később, 1999-ben indította el a „Vision Zero Initiative” elnevezésű kezdeményezést, kiemelt figyelmet fordítva a legtöbb halálos közúti balesetet okozó gyorshajtás megfékezésére. Fokozott járőrözéssel, felvilágosító kampányokkal elérték, hogy ma ott vannak a világ öt legbiztonságosabb országa között.6

Az adatokból jól látszik, hogy van mit tanulnunk a svédektől és a norvégoktól. Az autósok életét számos területen támogató, segítő Simple alkalmazást kifejlesztő és üzemeltető OTP Mobil a Budapesti Autósok Közössége szakmai támogatásával azért indította el a Kultúrával a kulturálatlan vezetés ellen elnevezésű közlekedésbiztonsági kampányát, hogy felhívja a figyelmet az egymásra figyelés, a megértés, a tanulás és az összefogás fontosságára a hazai utakon. Valamennyi közlekedő érdekében.

Hirdetés

A Simple alkalmazásról

A Simple az ország egyik legszélesebb körben használt mobilfizetési-alkalmazása, amelynek hasznos szolgáltatásai, mint az online parkolás, az autópálya-matrica vásárlás vagy a gépjármű-asszisztencia biztosítás jelentősen megkönnyítik a sofőrök életét. Az applikáció segítségével könnyedén parkolhatunk online, nem kell fejben tartanunk, hogy mikor jár le a parkolójegyünk. Az alkalmazás GPS segítségével még a megfelelő zónát is kiválaszthatja helyettünk, csupán azt kell ellenőriznünk, hogy a megfelelő helyre pozícionált-e minket. Az időzítő pedig figyelmeztet, ha közel jár a jegyünk a lejárathoz. Autópálya-matricát is vásárolhatunk a segítségével és a webes felületen keresztül egyaránt. A megvásárolt matricák egyenesen a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től érkeznek, így rögtön megjelennek az állami rendszerben. A rendszámot leolvasva tehát látni fogják a hatóságok, hogy az adott jármű elektronikus matricával rendelkezik. A gépjármű-asszisztencia biztosítás pedig akkor segít, ha váratlan helyzetbe kerülnénk az utakon.

Források:
1 Safest Countries For Driving: What Are Their Secrets For Success https://www.makeroadssafe.org/safest-countries-for-driving-what-are-their-secrets-for-success/
2 The world’s safest countries to drive https://www.dangerousroads.org/around-the-world/our-lists/6070-the-world-s-safest-countries-to-drive.html
3 International Traffic Safety Data and Analysis Group (IRTAD) https://www.itf-oecd.org/IRTAD
4 Vision Zero https://www.wsp.com/en-SE/services/vision-zero
5 The Swedish Approach to Road Safety: ‘The Accident Is Not the Major Problem’ https://www.bloomberg.com/news/articles/2014-11-20/the-swedish-approach-to-road-safety-the-accident-is-not-the-major-problem
6 National Road Safety Week https://thelogicalindian.com/trending/national-road-safety-week-2022-heres-how-norway-achieved-78-reduction-in-road-fatality-33270
Tags :

Minket követhetsz 😉

Támogatóink

Hirdetés

Hirdetés

Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELLŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája