VILÁGGÁ KÜRTÖLNÉD?
Küldd be nekünk itt:
videó, fotó, bármi...

Kiút a fedélzeti kamera útvesztőből. Kipróbáltuk a TrueCam A5 Pro WiFi fedélzeti kamerát

Csatlakozz Viber Közösségünkhöz
itt:

Én (Krisz, a főszerkesztő), jómagam egy ConCorde RoadCam HD 70 menetrögzítő kamerát használok idestova egy-másfél éve.

A tapasztalataim vegyesek ezzel a kamerával kapcsolatban. (Ára kb. 20-25 ezer forint)
Amit egy kamerának tudnia kell, azt tudja, volt rá példa, hogy nem megbízhatóan, de tudja. Nagy csodákat ne várjunk tőle. Modulárisan nem bővíthető, tehát GPS modult nem tudunk hozzá kapcsolni, ami elég nagy negatívum, mivel ez egy esetlegesen felmerülő balesetnél sok-sok dolgot megmagyarázhat egy bírósági eljárás során.

Mindig mindenkit az ár – érték arány érdekel leginkább ebben a témában is, mint általában a műszaki cuccok esetében.

 

Kaptunk az emaki.hu -tól tesztelésre egy TrueCam A5 Pro WiFi típusú kamerát, GPS modullal, ami könnyen illeszthető hozzá. A felvételeket akár WiFi-n keresztül tudjuk letölteni a telefonunkra…

Állításuk szerint ez egy olyan kategóriát képvisel, ami már maximálisan kielégíthet speciális igényeket is, valamint a felvételi képkockák minősége, nappal kiváló, de még éjszakai viszonyok között is használható lehet a rendszám azonosítására, bár a technikából adódóan csak akkor, ha a szembejövő autók fényei nem “égetik” ki a kameraképet.

Ezt szeretnénk nektek megmutatni, a személyiségi jogok betartásával:


Az emaki.hu blogja számos alapkérdésre választ ad, illetve segít eligazodni abban, hogy hogyan válasszatok kamerát:

De mégis milyen menetrögzítő kamerát vegyek?

Teljes mértékben helytálló a megállapításod, miszerint a fedélzeti kamerák kínálata olyan széles körű, hogy egy laikus számára szinte lehetetlen a választás.

Ráadásul bizonyára tapasztaltad már, hogy minél több időt és energiát fordítasz a szükséges információk megszerzésére, annál több és több új információ és tudásanyag kerül elő, amitől csak érzed, kevesebbet tudsz a témáról, mint eddig gondoltad volna.

Arról már nem is beszélve, hogy a fórumok felülete is sokszor átláthatatlan, és nem is mindenki érkezik segítő szándékkal, amikor válaszadásra szánja el magát.

De természetesen van megoldás ezekre a problémákra is. Tudunk neked időt spórolni.

Hogy ne kelljen órákat, sőt napokat böngészned, hogy végre meghozhasd a döntést az autós menetrögzítő kameráddal kapcsolatban, most egyetlen átfogó, részletes cikkben gyűjtöttük össze a legfontosabb információkat. Egy olyan szempontrendszerről beszélünk, amelyek alapján biztosan a számodra legmegfelelőbb fedélzeti kamera mellett teheted le a voksodat.

Mire ennek a cikknek a végére érsz, biztosan ismerni fogod a lehetséges technikai paramétereket, és specifikációkat. Azt is tudni fogod mérlegelni, hogy számodra melyek a legfontosabbak, miket kell figyelembe venned, és mit érdemes figyelmen kívül hagynod.

Részletes, elemző cikkünk számtalan autós kamera teszt és egyéni vélemény alapján készült. A cikk megírásakor törekedtünk arra, hogy a létező összes aspektusából megvizsgáljuk a kérdéskört.

Szót ejtünk az anyagi lehetőségeidnek legmegfelelőbb árakról, a teljesítménnyel kapcsolatban köthető kompromisszumokról, és hidd el, hogy a lehető legjobb ár-érték arányú autós kamerával fogsz kigördülni az utakra.

Először is vegyük végig a kamerákkal kapcsolatos technikai tudnivalókat, amelyek nélkül gyakorlatilag esélytelen a megfelelő típus kiválasztása – kivétel persze, ha olyan oltári szerencséd van, hogy vakon is belenyúlsz a legjobb modellekbe.

Itt kezdődik a tömör tudásanyag, ami nélkül nem is érdemes belekezdeni a keresgélésbe.

A menetrögzítő kamera 18 technikai paramétere fontossági sorrendben:

1. Videofelbontás

Ez egy kiemelt fontosságú szempont. Az egyértelmű, hogy 1080p – tehát full HD felbontású – kamerára van szükséged, de ez még csak a szükséges információ fele. Amikor a specifikációkat bújod, a “Native 1080p-t” keresd. Ugyanis szinte minden kamerára 1080p-t írnak, de ezek közül a legtöbb interpollált (felnagyított) képpel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy kikockázva homályos, használhatatlan képet kapunk.

2. A kamera érzékelői

Ma már nem filmekre, hanem digitális tárolókra rögzítjük a fotóinkat és videóinkat. És bár a fényérzékelők még a mai napig analóg technikával készülnek, az ezek által kibocsátott jeleket digitalizáljuk, és így tároljuk. Ha pedig az érzékelők csoportját vizsgáljuk, két főcsoportot különböztethetünk meg: a CCD (Charge Coupled Device) és a CMOS (Complemetary Metal-Ixode-Semiconductor) érzékelőket.

A két érzékelő hasonló elven működik, ugyanis a fény érzékelése mindkét típusnál a fényelektromos jelenségnek köszönhető. Vannak azonban különbségek is közöttük.

A CCD érzékelők működésének lényege, hogy adott órajel hatására a bemeneti oldalon lévő töltést mozgásra lehet bírni, lényegében tehát léptetni lehet a kimeneti oldal felé. Előnye a kevés zaj, illetve a nagy érzékenység, a legnagyobb hátránya pedig a magas ára és fogyasztása – illetve a fogyasztásból fakadó melegedése, és az így keletkező nagyobb termikus zaj.

A CMOS érzékelőkre könnyen integrálhatók egyéb áramköri elemek, ráadásul a lapkák tartalmazzák az analóg-digitális átalakítókat is, ami a CCD esetében általában külön áramkörön helyezkedik el. Ezen érzékelők legnagyobb előnye tehát a jól integrálhatóságból fakadó alacsonyabb ár, valamint a kisebb fogyasztás, így az alacsonyabb termikus zaj.

Hátránya azonban, hogy a pixelek egyedi erősítőit nem lehet pontosan beállítani, ezért a rögzített kép zajosabb lehet. Ráadásul az inferferenciára is érzékenyebb, mint a CCD érzékelők.

A vásárlás tekintetében tehát mérlegelned, hogy a magasabb ár, vagy a zajosabb képek zavarnak jobban. A helyzet persze ennél némileg összetettebb, de lényegében így fordítható le.

3. GPS

A GPS-szel felszerelt kamerán már az autó sebessége, illetve aktuális pozíciója is feltűnik. Ez egy családi nyaraláshoz való anyag rögzítése során nem életbe vágó, ha azonban egy véleményes forgalmi szituációban szeretnénk igazságot tenni, megkerülhetetlen. Mindenképpen azt ajánljuk, hogy GPS-es autós kamerát válassz.

4. Tárhelykapacitás

Ezzel kapcsolatban egy nagyon fontos tudnivalót osztunk meg veled: adatrögzítésre NE a kamera belső tárhelyét használd, azon kizárólag a működéshez szükséges szoftvert tárold.

A komoly gyártók ma már kizárólag SD vagy micro SD kártyával üzemelő megoldásokat gyártanak, és neked is egy ilyet kell választanod. Ezáltal ugyanis nem fordulhat elő az a kellemetlenség, hogy a felvett anyag nem kerül rögzítésre, mert a szoftvert is üzemeltető tárhely megtelt.

Valamint értelemszerűen érdemes a lehető legnagyobb tárhellyel felszerelt autós kamerát választani, hiszen a full HD videofelvételek nem kevés helyet foglalnak. Ezzel kapcsolatban azt javasoljuk, hogy alsó határként a 64 GB-ot lődd be, ezzel nem teszel rossz lóra. Egy órányi 720p-s felvétel megközelítőleg 1-2 GB tárhelyet foglal, míg egy 1080p-s felvétel akár 6 GB-ot is kiharaphat a tárhelyünk tortájából.

5. Cserélhető SD kártya

Ez a tényező is kiemelt fontosságú. Alapvetően nem lenne probléma, ha nem cserélhető a kártya, hiszen a felvételek lementhetők, azonban egy esetleges baleset során az intézkedő rendőr számára elegendő a kamera SD kártyája is. Ha azonban a memóriakártya nem cserélhető, a rendőr a komplett kamerát kénytelen lesz vinni.

6. Éjjelifelvétel-mód

Talán felesleges is fejtegetnünk, miért kiemelt fontosságú a kamera éjjellátói módja. Hiszen nem kizárólag a nappali forgalmi helyzeteket szeretnénk rögzíteni, hanem az éjszakaiakat is. Erre pedig csak azok a műszerek képesek, amelyek el vannak látva éjjelifelvétel-móddal.

7. Kameraméret

Ezzel kapcsolatban figyelembe kell venned az autód specifikációit is. Ugyanis a kamera méretének kiválasztásakor annak kell az elsődleges szempontnak lennie, hogy az ne takarja a látómezőt, ez ugyanis balesetveszélyes.

8. Elemes vagy akkumulátoros?

Leginkább egyik sem. A jó autós kamera ugyanis kondenzátoros. Ezekről azt érdemes tudni, hogy ha nincs mozgásban, 24 órát bír, ezért ha ennél egyidejűleg hosszabb ideig parkolsz, érdemes időnként ellenőrizned a töltöttséget.

Láttunk már precedenst arra, hogy valaki nyaralni vitte az autós kameráját, és akciókamerként használta azt. A két eszköz különböző, egyiket sem érdemes a másik funkciójában használni.

9. Első és hátsó kamera

Ez is kiemelt fontosságú, hiszen egy hátul is rögzítő kamera segítségével pontosan megállapítható, hogy a mögötted haladó betartotta-e a követési távolságot. A kamera felvételei nélkül a gumijaid állapotának ellenőrzése és egyéb hasonló vizsgálat lenne esedékes, ezeket azonban ideális esetben kiváltja a kamera felvétele.

TIPP: Ha tehát a parkoló autódat hátulról meghúzó tettest, illetve a követési távot nem tartó mögötted haladó károkozót is fülön akarod csípni, mindenképpen kétcsatornás, vagyis első és hátsó kamerás rendszert válassz.

10. Látószög

Ez a megfogalmazás egy kicsit talán félrevezető, ugyanis nem egyetlen kamera látszógéről, hanem inkább egy többcsatornás kamerarendszerről beszélünk. Lényegében tehát azt kell eldöntened, hogy hány kamerát szeretnél felszerelni az autódba, és ezáltal milyen látószöget zár majd be az így összeállított autós kamerarendszered.

Az egycsatornás megoldások a kocsi előtti teret látják, a kétcsatornások pedig már a jármű mögött történteket is rögzítik. Igényeid szerint azonban akár egy négycsatornás rendszert is telepíthetsz, amely az autó két oldalából belátható történéseket szemlélik.

Véleményünk szerint a kétcsatornás megoldás rendkívül fontos és praktikus. Persze a négycsatornásnak is rengeteg haszna van, de talán ettől már eltekinthetnek azok, akik számára ez már túl nagy anyagi befektetés lenne.

11. Automatikus ki- és bekapcsolás

Néhány eseményrögzítő autós kamera rendelkezik azzal a funkcióval, hogy a motor leállításával egyidőben kikapcsol, ha pedig gyújtást adsz, működésbe lép. Ez rendkívül hasznos funkció, és egyáltalán nemcsak a komfortérzeted növelése miatt.

Az automatikus ki- és bekapcsolás azért is fontos, mert nincs garancia arra, hogy a külön működésbe hozható kamerát minden elindulás alkalmával bekapcsolod. Márpedig elég egyetlen egyszer kikapcsolva felejteni, ha éppen akkor történik valami, amit érdemes lenne rögzíteni.

Hasonló probléma léphet fel, ha a motor leállítását követően nem kapcsolod ki az eszközt, így az lemerül, és később ezért nem képes betölteni rendeltetés szerű funkcióját.

12. Loop felvétel

A loop felvétel nem összetévesztendő a néhány fedélzeti kamerában megtalálható loopolható felvétel funkcióval. Utóbbi azt jelenti, hogy a felvétel egy kiválasztott szakaszát ismétlődővé teheted, így egyszerűsítve a felvétel elemzését. Az előbbi pedig a konkrét rögzítéssel függ össze.

A loop felvétel lényege, hogy abban az esetben, ha betelne a tárhelyed – aminek esélye egy megfelelő méretű SD kártyával csökkenthető, de erről feljebb már ejtettünk szót -, a kamera nem megállítja a felvételt, hanem visszaugrik annak elejére, és elkezdi felülírni azt. Így garantáltan nem mulasztod el azon fontos események rögzítését, amelyek az út végéig várattak magukra.

TIPP: A korábbi felvételeidet azonban érdemes minden utazást követően lementeni, hogy a loop felvétel hatására ne íródjanak felül.

13.  Ütközésérzékelő szenzor (G-Sensor)

Ennek a kérdésnek a megválaszolásához elő kicsit le kell porolnunk az általános fizikai ismereteinket. A fizikában a nehézségi gyorsulás jele. Ez lényegében az a gyorsulás, mellyel a Föld nehézségi erőterében szabadon eső tárgy a levegő ellenállását figyelmen kívül hagyva mozogna.

ÉRDEKESSÉG: A nehézségi gyorsulás a gyorsulás egy nem hivatalos mértékegysége, mely szemléletesen mutatja be, milyen erőhatások érik például az adott F-1 pilótát verseny közben.

Számodra pedig azért fontos, mert:

az autós kamerák bizonyos típusai rendelkeznek egy úgynevezett G-Sensorral, amely biztonsági okokból zárolja a felvételt, amennyiben az ütközéskor tapasztalt erőhatás meghaladja a 2,5 g erőt. Ezek a felvételek bizonyító erejűek lehetnek egy igazságügyi szakértő kezében, oldalról történő ütközés esetében.

 

14. Kijelzős vagy kijelző nélküli

A kijelző nélküli kamera hátránya, hogy kizárólag akkor nézheted vissza a felvételeket, ha a tárhelyről átmásolva egy másik eszközön játszod le azt. Ráadásul a látószög beállításánál sem hátrány, ha közben nézheted, hogy pontosan mit is vesz a kamera. Így elkerülheted, hogy a felvétel alsó felét például a motorháztető tegye ki. Cserébe viszont egy beépített kijelzővel felszerelt autós kamera drágább is, mint egy kijelző nélküli.

15. Parkolás alatti felvétel

A parkolás ideje alatti felvétel funkció két esetben lehet rendkívül hasznos. Az egyik, ha az autódat illetéktelenek próbálják feltörni, és közben esetleg kárt is tesznek benne.

A másik ilyen eset pedig, ha parkolás közben meghúzzák az autód, és az elkövető elmenekül a helyszínről. Ilyen esetekben ugyanis az autós fedélzeti kamera felvételeit is használhatod a feljelentés során.

Tehát most már két dolgot is biztosra tudunk:

  1. Ha a parkoló autónkat húzzák meg, első és hátsó kamera is szükséges a tettes felderítéséhez;
  2. Létfontosságú, hogy a kamera a parkoló autón is működjön.

16. Wifi

Néhány bekezdéssel ezelőtt volt szó a kijelzővel és kijelző nélkül kapható autós eseményrögzítő kamerákról. A Wifivel ellátott, kijelző nélkül kiadott modellek esetében a kamera képe továbbítható a mobilkészüléked kijelzőjére.

Így a kamera látószögének beállítását is elvégezheted, illetve a véleményes szituációkat is visszajátszhatod. Sőt, a Wifi számtalan egyéb extrát is lehetővé tesz (pl. értesítések, élő közvetítés, helykövetés stb.), melyek az adott fedélzeti kamera típusától függően változhatnak.

17. Autóskamera-állvány

Az autóskamera-állvány vagy tartó alatt egy beépített rögzítőt értünk. Némelyik eszköz ugyanis nem rendelkezik gyárilag felszerelt tartóval, így ahhoz, hogy ezeket felszereld az utastérben, külön állványt is vásárolnod kell. Egy ilyen beépített állvány egyébként csekély mértékben változtat az áron.

18. Hangfelvétel

Ezt a funkciót a legtöbb sofőr, ha van is a kamerájában, kikapcsolja. Ezzel kapcsolatban abszolút a te kezedben van a döntés, hiszen a balesetek szempontjából viszonylag kevés szerepe van.


Mennyi az annyi, avagy milyen árban kell gondolkodnom?

Amikor ezt a kérdést szeretnénk megválaszolni, alapvetően több aspektusából is meg kell vizsgálnunk a helyzetet. A preferenciák ugyanis minden embernél eltérőek.

Mi azt javasoljuk, hogy legyen bármi is is elsődleges szempont számodra, mindig szempontrendszerek alapján hozz döntéseket, és azokat a tényezőket is vedd figyelembe, amelyekre előzetesen nem fordítottál volna figyelmet.

Olcsó húsnak mindig híg a leve?

Tapasztalataink szerint sajnos a legtöbb esetben igen. Esetünkben a legolcsóbb kamerát már körülbelül 10 000 forintért megvásárolhatjuk. Ez azonban a minőségi terméktől igen távol áll. Ez ráadásul több tekintetben is igaz.

Egyfelől az olcsó kamerák által rögzített videók képminősége finoman szólva is hagy némi kívánnivalót maga után. Ezek a mozgóképek nemhogy nem lesznek élvezhetők a családi videomontázsban, de feltehetőleg még bizonyítékként sem fognak megfelelni egy baleset vagy károkozás bizonyításában.

Egyszóval, az olcsó kamerák nagy része pénzkidobás, hiszen éppen azokat a funkciókat nem képesek ellátni, amelyek miatt pénzt adnál értük.

Azt pedig még ki sem tárgyaltuk, ha esetleg olyan olcsó kamerát találnál, amely jó képminőségben rögzít, még mindig akadhatnak különféle műszaki hibák. Az olcsó autós kamerákban idejekorán feladhatja a kártyaolvasó, könnyen merülhet az eszköz, és számos olyan elektronikai hiba léphet fel a működése során, amelyek miatt gyakorlatilag hasznavehetetlenné válik a készülék.

Aki jót akar, kénytelen vagyonokat fizetni egy autós kameráért?

Korántsem. Persze könnyedén találkozhatsz egy-egy 100 000 forintot is meghaladó autós kamerával, de ennél már jóval olcsóbban is találsz olyan modellt, amely kiszolgálja az igényeidet.

Megközelítőleg 20 000 forintért már találsz GPS nélküli autós kamerát, amely cserébe viszont igen jó minőségben rögzít. Ha pedig egy kicsit tágabbra nyitod a pénztárcád, és egy 40 000 forint körüli eszközt vásárolsz, még több extrát – esetenként akár GPS-t is – kaphatsz a kiváló képminőség mellé.

EGY JÓ TANÁCS: Amikor az árakat vizsgálod, mindenképpen fordíts figyelmet arra, hogy a kiválasztott kamera kiegészíthető legyen. Gondolhatunk itt bővíthető memóriára, de ennél komplexebb bővítési lehetőségekre is. A TrueCam autós kamerák például már a 20 000 forintos ársávban is kiegészíthetők UV és CPL (visszatükröződés) szűrővel.

Félreértés ne essék tehát, az ár korántsem jelent egyet a minőséggel – sem a drága, sem az olcsó termékek esetében. A legolcsóbbak között is vannak jó minőségűek, és a legdrágább eszközök között is találni olyanokat amelyekkel nem biztos, hogy elégedett leszel.

Mi az, ami általában hiányzik egy olcsó kamerából?

Amikor azt az alapvető döntést kell meghoznod, hogy az olcsó vagy a drága árkategória kínálatában keresgélsz, semmiképpen sem ajánlott figyelmen kívül hagynod, hogy az olcsó kamerák jellemzően milyen funkcióknak szenvedik hiányát.

Ezt a 10 szempontot tehát akár szentírásnak is veheted:

Jó képminőség

Az alacsony árktegóriában mozgó modellek általában a fentebb tárgyalt interpollált képminőségű darabok, vagyis hiába az 1080p-s (fHD) felbontás, a kikockázott képek az esetek többségében homályosak és használhatatlanok lesznek.

Garancia és szervizháttér

Erről a cikkben még nemigen beszéltünk, de szintén fontos hiányosságként lépnek fel a garanciával és szervizháttérrel kapcsolatos tényezők.

Az olcsóbb típusokra ugyanis jellemzően alacsonyabb és kevésbé kiterjedt garancia, valamint nívóban is alacsonyabb szervizlehetőségek vonatkoznak.

GPS

Talán a legtöbbek számára nem ez a fájó pont, de tény, hogy hatalmas hiányosság az olcsóbb kamerák GPS-hiánya. E nélkül ugyanis egy adott baleset körülményeinek feltárása lényegesen komplikáltabb.

G-Sensor

Korábban már a G-Force Sensorról (vagy G-Sensorról) is beszéltünk. Az olcsóbb kamerákban nincs ilyen funkció, pedig valóban sokat tud segíteni egy esetleges baleset, ütközés vagy hirtelen fékezéssel kapcsolatos szituációk modellezésében. Sőt, a G-Sensor által elérhető biztonsági zárolás szintén nagyon tud hiányozni.

Automatikus ki- és bekapcsolás

Elsőre talán csak kényelmi faktornak tűnik az automatikus ki- és bekapcsolás funkció, pedig nem pusztán erről van szó. Képzeld el, hogy a nagy rohanásban elfelejted bekapcsolni a kamerát.

Útközben baleset ér, és bizonyítanod kéne a biztosító felé, hogy nem te vagy a vétkes, de csak ekkor döbbensz rá, hogy a kamera az eset alatt végig kikapcsolt állapotban volt. Lényegében tehát csak akkor nem működött, amikor igazán szükséged lett volna rá.

Kijelző a kamerán

Sok esetben már a helyszínen sokat segíthet, ha az esetről készült felvételt azonnal, a helyszínen vissza tudjátok nézni. Ez igen sok későbbi huzavonától kímélné meg mindkét felet. Az olcsóbb kamerákkal viszont erre nincs lehetőséged.

Hosszú tápkábel

Ez lényegében kizárólag kényelmi funkció, abban viszont az élen jár. Rendkívül hálás tud lenni ugyanis, amikor a tápkábel nem a váltóra lóg, vagy nem épp a kormányberendezés felett van elvezetve – és itt még számtalan kényelmetlen szituációt felsorolhatnánk.

Arról már nem is beszélve, hogy a megfelelő hosszúságú tápkábellel garantált, hogy töltés közben is használhatjuk az eszközt, nem kell levennünk a rögzített helyéről.

Loopolás

Az ismétlődő, végtelenített, loopolt felvételek szerepéről a fentiekben már ejtettünk szót. Az ezek által nyújtott lehetőségek jelentősen megkönnyítik a balesetek után következő vizsgálatokat. Az olcsó kamerák sajnos nem tudják biztosítani ezt a funkciót.

Kényelmes visszajátszási lehetőség

Szintén kényelmi funkció a visszajátszási lehetőségek egyszerűsítése. Sok időt (és felesleges stresszt) spórolhatsz meg magadnak, ha nem kell menüpontok százaival hadakozva visszakeresned a rögzített felvételeid. Ha ez fontos számodra, akkor semmiképp sem érdemes olcsó autós kamerát venned.

Könnyű felszerelhetőség

Ezzel kapcsolatban érdemes mérlegelned. Mondhatnád, hogy a könnyű felszerelhetőség csupán egy egyszer tapasztalható  kényelmi faktor, ez azonban nem teljes mértékben igaz.

A kamerát ugyanis garantáltan le fogod venni, majd újra felteszed akár több alkalommal is. Arról már nem is beszélve, hogy semmi garantálja azt, hogy a nehezen felszerelt autós kamera jól is van rögzítve.

Már csak ~15 000 karakter választ el a tökéletes autós kamerától. Ugye nem adod fel?


Alapinformációk, amiket nem hagyhatsz figyelmen kívül

A legalapvetőbb tudnivalókat, a technikai specifikációkat és az árakkal kapcsolatos szempontokat már kitárgyaltuk. Vannak azonban olyan faktorok, amelyekre érdemes további bekezdéseket szentelnünk, hogy valóban a legjobb döntést tudd meghozni, amikor a kosárba teszed a számodra legszimpatikusabb autós kamerát.

Az SD kártya és a vele járó apróságok

Igazad van, ha most arra gondolsz, hogy ezt a témát már érintettük, de még így is van olyan szegmens, amiről nem beszéltünk.

Például az, hogy csupán nagyon ritka esetekben adnak a megvásárolt kamerához SD kártyát, és ez még akkor is, igaz, ha az eszköz ilyen típusú tárhellyel működik. Így tehát ezt nagy valószínűséggel neked kell beszerezned, ezzel a plusz költséggel mindenképpen számolnod kell.

EZ KULCSFONTOSSÁGÚ:

Amikor SD kártyát vásárolsz a meglévő eszközbe, néhány dologra kiemelt figyelmet kell fordítanod, nehogy pórul járj.

  1. Válaszd a kameráddal kompatibilis kártyatípust (micro SD, microSDHC, microSDXC)
  2. Ha pedig azt szeretnéd, hogy az elkészült felvételeken ne legyenek akadozások, legalább a Class 10 típusú SD kártyát kell beszerezned a fedélzeti kamerádba, ez ugyanis minimum 10 MBps sebességgel olvassa a fájlokat. Ha ennél is gyorsabb kártyát szeretnél, válaszd az U3-as típust, amely már 30 MBps sebességre is képes.
  3. Óvatosan a hamistíványokkal. Érdemes márkaboltban megvásárolnod az SD kártyát, ugyanis ezeket az alkatrészeket sokan hamisítják, így könnyen belefuthatsz egy elsőre kifizetődőnek tűnő, később azonban ráfizetős üzletre.

Ahogyan a készülék megvásárlásakor, úgy az SD kártya kiválasztásával kapcsolatban sem érdemes a minőségen spórolnod. Különösen azért nem, mert az ismertebb márkák modelljeire akár 5 évre kiterjedő garanciát is kaphatsz.

Az .AVI felbontást messziről kerüld

Tettünk már említést arról korábban, hogy amikor a kamera képminőségét vizsgálod, mindenképpen a NATÍV fullHD (1920×1080) felbontást kell keresned. Ezért a képminőség ezen aspektusára több szót nem fecsérelnénk. Van azonban itt még valami.

Arra is érdemes figyelned, hogy a kiválasztott kamera h.264-es kodekkel tömörítse a felvett anyagot. Ez azért fontos, mert ez a kódolás bármilyen felbontású képanyag tömörítésére ideális – függetlenül a platformtól és a tartalomtól -, megfelel az offline és az online videók szabványainak is, ráadásul a legkisebb a veszteséges képtömörítés okozta problémák esélye.

A tárolási formátummal kapcsolatban még érdemes megjegyezned, hogy az MP4, valamint a MOV formátumok a barátaid, az AVI pedig az ellenséged. Az MP4 sokkal fejletteb, és megközelítőleg feleakkora bitrátából (fájlméret) képes ugyanazt a minőséget hozni, mint az AVI kétszer annyiból. Többek között ezért sem érdemes fullHD-t AVI-ba kódolni.

De nem akarunk nagyon belemenni, a lényeg: kerüld az AVI-t!


Oké, de akkor konkrétan milyen autós kamerát vegyek?

Ebben a bekezdésben igyekszünk a lehető legkonkrétabb tanácsokat adni azzal kapcsolatban, hogy milyen autós kamerára érdemes beruháznod. Nem rébuszokban beszélünk, márkára és típusra pontos tippeket fogsz kapni.

20 000 forintig terjedő árkategória (Ha nem fontos a GPS)

Amennyiben a fent olvasottak alapján úgy gondolod, hogy a GPS számodra nem képezi fontos részét a kamerának, az alábbi típusokat tudjuk nyugodt szívvel ajánlani.

  • G1W 120°, GPS nélkül.
  • G1WH 140°, GPS nélkül.
  • G1WC 120°, GPS nélkül. További fontos tudnivaló, hogy az akkumulátor munkáját egy nagy kapacitású kondenzátor látja el.
  • Lamax C3 – Ez az árkategória egyik legnagyobb slágere, köszönhetően a remek ár-érték arányának. Azt meg kell jegyeznünk, hogy az általa készített felvételek interpolláltak – azaz nem natív full HD -, a képminőségre mégsem lehet panasz.
  • Lamax C4, – Bár nem alapfelszereltség, de a Lamax C4 autós kamera felszerelhető GSP-szel, amely gyorsulásmérője gondoskodik arról, hogy fizikai behatáskor azonnal elinduljon a felvétel, ha esetleg nem kapcsoltad volna be elinduláskor.
  • ConCorde RoadCam HD 30, Magyarországon is kapható G1WH klón
  • LS650W 170°, GPS nélkül.
  • Mobius ActionCam 116°, GPS nélkül. Az eszköz egyik legnagyobb előnye azonban, hogy akciókameraként is használható.
  • Xiaomi 70mai Dash Cam Smart WiFi Car DVR International Version, Ez a hengeralakú vázban elhelyezett menetrögzítő kamera igen széles látószöggel rendelkezik, ráadásul könnyedén forgatható is. GPS-t azonban ebbe sem szereltek.

20 000 – 50 000 közötti árkategória (Ha mégis fontos a GPS)

Ha egy kicsit mélyebben a zsebedbe nyúlsz, számos extra funkciót tudhatsz a magadénak, többek között például a beépített GPS-t is – bár, ahogyan t is látni fogod. Lássuk, milyen közép-árkategóriájú kamerákban érdemes gondolkodnod.

  • TrueCam A4, Ehhez a termékhez már csak egy GPS egységet kell venni, és jóval magasabb kategóriát képvisel, mint a Lamax C3 / C4.
  • GS 9000pro 178°, GPS van. Mindenképpen figyelj arra, hogy a modellszám végén szerepeljen a pro szócska (az L-re végződő termékeket kerülni kell.)
  • Transcend DrivePro 200 160°, GPS nélkül, viszont WiFi-vel felszerelt. Beépített G-Sensor funkcióval, és MicroSD kompatibilitással.
  • OVERMAX CamRoad 6.1 165°, GPS van, Magyarországon is kapható, ráadásul kategóriájának egyik legjobbja.
  • TRUECAM A7S AUTÓSKAMERA, Szinte full extrás, még radardetektorral is rendelkezik. A felszereltsége leginkább már a következő árkategóriára jellemző. És a hab a tortán: Garami Gábor rádiós műsorvezető vicces kommentárjai is beállíthatók.

50 000 forint feletti árkategória

Ebben az árkategóriában már valamennyien garantáltan megtalálják a maguk számítását. Olyan típusú kamerákról beszélhetünk ugyanis, amelyeket már nem kötnek az alacsony ár miatti minőségbeli kompromisszumok. Ebben az árfekvésben már alap a GPS is, ahogyan a fentiekben felsorolt alapvető funkciók legtöbbike is.

  • DOD LS430W 140°, GPS van, továbbá jelzi a sebességkorlátozásokat, bár ezt a funkciót a TrueCam A7S is tudja, aminek az ára ráadásul 50 000 forint alatt.
  • MIO MiVue 788 Connect Full HD (Sony), Bluetooth, Wifi és GPS felszereltségű menetrögzítő kamera, amely ráadásul 2560*1440p QUAD HD felvételt készít. Plusz útvonaloptimalizálásra is képes – a kérdés nyilván az, hogy szeretnél-e 70 000 – 80 000 forintot szánni egy autós kamerára.

A sok adat és specifikáció után egy kis lazítás: kérdések, amik biztosan benned is motoszkálnak.


A leggyakoribb kérdések menetrögzítő kamerával kapcsolatban

Az alapvető tudnivalókon már garantáltan átrágtuk magunkat. Korántsem értünk azonban a téma végére. Ahhoz, hogy valóban átfogó képet kapj az autós kamerákkal kapcsolatban, a kérdéskör lehető legtöbb aspektusát végig kell járnunk. Ezért most a menetrögzítő kamerákkal kapcsolatosan felmerülő legfontosabb kérdésekre keresünk kielégítő válaszokat.

Magyarországon milyen módon szabályozzák a fedélzeti kamerák használatát?

Ha röviden szeretnénk megfogalmazni a választ, azt mondhatjuk, hogy Maagyarországon egészen addig nyugodtan kamerázhatsz, amíg közzé nem teszed az elkészült felvételeket.

Ez nem jelenti azt, hogy a felvételeket semmilyen körülmények között sem teheted közzé, ha azon mások is szerepelnek, de ebben az esetben már számolnod kell bizonyos mértékű megkötésekkel.

[Ha tehát mindenképpen közzé szeretnéd tenni a felvételeket, az azon szereplő arcokat és rendszámokat egyaránt ki kell takarnod. Fontos, hogy ez a feltétel nem vagylagos, mindkettő kitakarása kötelező, máskülönben személyiségi jogokat sértesz. A felvételek nyilvános megosztása személyiségvédelmi kockázatokat rejt és eljárást vonhat maga után.]

De most figyelj:

Vannak olyan esetek, amelyek felülírják a személyiségi jogokat. Ilyen például az a szituáció, amely során az illető szabálysértést követ el, te pedig nem takarod ki az arcát (vagy a rendszámát).

Ilyenkor ugyanis az érintett hiába hivatkozik a személyiségi jogaira, vagy tereli jogi útra a vitát, a szabálysértés ténye felülírja a személyiségi jogokat. Ez azért van így, mert a bíróságok jelenleg is bizonyítékként értékelik a fedélzeti kamerák felvételeit.

Elkobozhatja-e a rendőr a fedélzeti kamerát, ha azon feltehetőleg egy szabálysértés felvétele található?

Az eset egy kicsit összetettebb annál, semhogy egyetlen egyszerű mondattal válaszolhassunk rá. Itt ugyanis különféle szabályozások, rendeletek és szokások vannak érvényben.

A kamerát a legtöbb esetben nem foglalhatja le a rendőr, de ebben nem bízhatsz. Ezért is ajánlottuk a fenti bekezdésekben, hogy mindenképpen SD kártyával felszerelt fedélzeti kamerát használj, ebből ugyanis szükség esetén át tudod adni a rendőrségnek a szükséges felvételeket tartalmazó memóriakártyát. Így garantáltan nem foglalják le a kamerád.

A kamerát egyébként az intézkedő rendőr lefoglalási engedély ellenében veheti birtokba.

A legtöbb esetben különbséget tesznek súlyos és nem súlyos kimenetelű balesetek között is:

  • Ha egy baleset súlyos kimenetelű, az SD kártyát garantáltan lefoglalják.
  • Ha csak kisebb szerencsétlenség történt, könnyen lehetséges, hogy megelégszenek azzal, hogy elkérik a felvételt. (Ebben esetben egy másik adattárolón vagy egy fájlmegosztó szerveren is eljuttathatod a felvételt a rendőrség számára.)

Mit csináljak, hogy ne tükröződjön a műszerfal fedélzeti kamera használatakor?

Néhányan panaszkodnak arra, hogy a fedélzeti kamera használata során, a rögzített videók alsó sávjában a szélvédőről tükröződő műszerfal látható. Ez igen zavaró lehet, sőt bizonyos esetekben annyira ronthatja a felvétel minőségét, hogy az használhatatlanná válik.

Ezen hibajel elkerülésének érdekében két dolgot tehetsz:

  • Az első, hogy amennyiben bővíthető kamerát vettél (erről is volt szó korábban, amikor a CPL és UV szűrős kamerákról beszéltünk), vásárolsz hozzá egy polárszűrőt, és búcsút mondhatsz a tükröződésnek.
  • Ha azonban nem így jártál el a vásárlás során, vagy csak szeretnéd plusz költségektől mentesen megoldani a problémát, helyezd a kamera optikáját minél közelebb a szélvédő üveghez, és így jó eséllyel megszűnik a tükröződés. Ha mégsem, akkor viszont az előző lépéshez kell visszatérned.

Érdemes-e eBay-ről fedélzeti kamerát rendelni?

Sokak fejében fordul meg az, hogy esetlegesen az eBay-ről rendelnek fedélzeti kamerát az autójukba. Ez jellemzően azért történik, mert a site-on már 5 000 forinti összegekért is árulnak autós kamerákat. Csakhogy ezekkel jellemzően nem kevés robléma akad.

Óva intünk tehát attól, hogy az eBay-ről szerezd be az áhított fedélzeti kamerát, és ennek több oka is van.

Az első és egyben legfontosabb a garanciaérvényesítés, a szervizháttér, valamint a lokális felkészítés teljes hiánya. Az eBay ugyanis finoman szólva sem jár élen e tekintetben. Márpedig ha meghibásodik a kamera – ami valljuk be, egy párezer forintos darabnál nem megy meglepetés számba -, nem árt tudni, hova lehet visszavinni vagy visszaküldeni az eszközt.

Arról nem is beszélve, hogy ezeken a felületeken számtalan hamisítványba is bele futhatsz, aminek az ára csupán minimális különbségeket mutat az eredetihez képest, teljesítményben azonban jelentősen alulmarad tőle. A legtöbb esetben ráadásul tényleg nehéz megállapítani a hamisítvány és az eredeti közti különbséget.

Az pedig tényleg csak a jéghegy csúcsa, hogy az ilyen portálokról rendelt termékekhez gyakorlatilag zéró szakmai segítség jár. Összességében tehát elmondható, hogy az alacsonyabb ár ezekért cserébe egyáltalán nem kifizetődő.

Az örök kérdés: tehetek-e feljelentést autós kamera felvételei alapján?

Ez a kérdés többekben felmerül, és jellemzően az azzal kapcsolatos bizonytalanság adja az okot, hogy megfelelő feljelentési alapnak bizonyul-e, ha nem történt a helyszínen tettenérés. A válasz röviden annyi, hogy természetesen.

Korábban már volt szó arról, hogy a bíróság bizonyítékként kezeli a fedélzeti kamera felvételeit, ebből pedig egyenesen következik, hogy a felvételek alapján akár feljelentést is tehetünk.

Vannak azonban problémás esetek. Egy gyorshajtást például nehezen tudsz bizonyítani egy fedélzeti kamera felvételével, egy közúti veszélyeztetés, rosszabb esetben baleset azonban már más tészta. Persze, minél több szemtanú tudja megerősíteni a felvétel alapján is rekonstruálható eseményeket, annál stabilabb lábakon áll a feljelentés.

Mit jelent a 2G, a3G, és a 4G egy autós eseményrögzítő kamera beállításaiban?

Ha most a vezeték nélküli hálózatok generáció-megjelölésére gondoltál, lényegében a többség által is preferált választ adtad a kérdésre, hiszen sokan hasonlóképpen vélekednek. A helyes megfejtés azonban nem ez.

Ezek a számok a G-szenzor határait jelölik. Vagyis lényegében azt a felső határt, amekkora mértékű erőhatásnál a rendszer leáálítja (és/vagy zárolja) a felvételt, biztonsági okokból.

Valóban tilos Ausztriában fedélzeti kamerát használni a kocsiban?

A magyar autósok jelentősök része utazik indőnként Auasztriába. Ezáltal nem is meglepő, hogy néhányakban felmerül a kérdés, vajon milyen korlátozások és törvények szabályozzák az autós fedélzeti kamerák működtetését és használatát.

Ezzel kapcsolatban terjedt el a vélekedés, miszerint Ausztria határain belül tilos fedélzeti kamerát használni az autóban. Erre a kérdésre a hatályos jogszabályokban kereshetünk választ.

Ahogyan korábban említettük, Magyarországon egy kvázi jogi szürkezóna az autós kamerák használata, ugyanis nincs erre vonatkozó konkrét jogszabály, ezért a személyiségi jogokról rendelkező jogszabályokból vezethetjük le, hogy mit tehetünk és mit nem.

Ausztriában más a helyzet.

Az országban ugyanis a törvény konkrétan tiltja a fedélzeti kamerák használatát. Ez azt jelenti, hogy ha a kamera üzemebe van helyezve, a sofőr felelősségre vonható és büntethető miatta.

TIPP: Nem kell feltétlenül leszerelned a kamerát, ha átléped az osztrák-magyar határt, elegendő, ha az ország határain belül kikapcsolt állapotban hagyod.


Ezek alapján már meghozhatod a döntést

Ebben a terjedelmes összegző cikkben gyakorlatilag az autós fedélzeti kamerákkal kapcsolatos mindennemű problémára, kérdésre és jelenségre kitértünk.

Beszéltünk a technikai specifikációkról, az eszközök árairól, megválaszoltuk a leggyakrabban felmerülő felhasználói kérdéseket, sőt még márkára és típusra pontos tippeket is adtunk, hogy milyen árkategóriában mely gyártó mely termékei jelentik a legkifizetődőbb választást.

Így már teljes nyugalommal választhatod ki a számodra legszimpatikusabb autós kamerát, garantáltan nem fogsz mellényúlni.

A cikk a emaki.hu webshop segítségével jött létre.

MEGOSZTOM:

Tetszik oldalunk?

Támogatóink


hirdetés



hirdetés



hirdetés

Itt is kövess…


KERÜLETI FACEBOOK CSOPORTJAINKHOZ

CSATLAKOZZ ITT:
 

INKÁBB VIDEÓT NÉZNÉL, MINT OLVASNÁL???
IRATKOZZ FEL:
 

VIBER KÖZÖSSÉGÜNKHÖZ
CSATLAKOZZ ITT:


MÉDIA SZEREPLÉSEINK
Kattints és nézd meg szerepléseink:
 

Katt ide!

Ajánlott

(szponzorált tartalmak)
MEGJELENNÉL ITT ?
Katt ide!

Hirdess nálunk

TURBÓZD FEL VELÜNK CÉGED KOMPLETT KAMPÁNNYAL

Banner PR cikk Termék, szolgáltatás bemutatás (Élő, vagy vágott videó)

Kérj egy ajánlatot ide kattintva!

Társ-Facebook csoportjaink


 

Társ-oldalunk

e-autosok.hu

Elektromos autók – Tesztek – Hírek