Egy-egy irányjelzés lényegében teljesen elhanyagolható pénzösszegbe kerül, de autós társaink számára megfizethetetlen segítséget nyújtunk vele. Nem mellesleg pedig sok esetben kötelező.
Előzni készülünk és emiatt áthúzódunk a szembejövő sávba? Lekanyarodunk balra? Vagy a következő kihajtónál el szeretnénk hagyni a körforgalmat? Mind-mind olyan közlekedési szituációk ezek, melyek esetében kötelezően használni kell a kormánytól balra lévő indexkart. Egyetlen apró mozdulat, melyet egyszerűen nem éri meg elspórolni.
De vajon pontosan mennyibe is kerül egy irányjelzés? Nos, a Chapter S vette a fáradságot és szakszerűen kiszámolta. A végeredmény az lett, hogy egy-egy indexeles átlagosan mintegy 0,00004 dollárt, vagyis átszámítva mintegy 0,01 forintot kóstál az Egyesült Államokban. Egy évre levetítve egy átlagos sofőr esetében ez mintegy 0,29 dolláros (75 forint) költséget jelent.
Európában magasabbak az üzemanyagköltségek, így az öreg kontinensen egy év alatt körülbelül 0,57 dollárba (147 forint) kerül az indexelés. Ezek az árak normál indexégőre vonatkoznak, az újabb autókban lévő LED-es irányjelzők azonban hatodennyi energiával is beérik. Ha LED-indexes modern autónk van, akkor Európában évente körülbelül 0,09 dollárt (23 forint) fordítunk irányjelzésre.
„Az irányváltoztatást – ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást – a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel a továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.” – áll a KRESZ-ben.
Indexelés elmulasztása miatt 15 ezer forintos helyszíni bírságra számíthatunk, ugyanez szabálysértési eljárásban már 30 ezer forintunkba kerülhet.