Kilométerenként 40 milliárd forint – Ilyen áron épülhet meg az M0-ás új szakasza

A 2026-ban az M0-son építendő, 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-ás körgyűrű új, jelenleg még a tervezés folyamatában lévő szakaszának a várható építési költsége nem lesz olcsó, de hogy miért is kerül majd várhatóan annnyiba amennyibe, arról a Dömper Kft. Magyarország legjelentősebb közúti alagútépítő vállalatának projektvezetője Zsilák-Makra András mesélt a Magyar Építőknek.

Zsilák-Makra András elmondta, hogy az elmúlt időszak sajtómegjelenéseit figyelve megállapítható, hogy az infrastruktúra fejlesztés során megtévesztő módon oly gyakran használt egységárak tekintetében, a kilométerek száma és a beruházás költségének hányadosa szinte egyáltalán nem meghatározó jellemző egy összetett projektre.

Kijelenthető, hogy a nyomvonal kialakítása, a keresztmetszeti eltérések, a hidak, alagutak, műtárgyak száma, jellege, a csomópontok számossága miatt a használatos kilométerár összehasonlíthatósága szinte teljesen értelmetlen, nemzetközi szinten sem alkalmazott.

Nem mindegy, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés, 2×2 vagy 2×3 sávos a gyorsforgalmi út, hány hidat és csomópontot kell építeni, van-e szükség és ha van, mekkora völgyhidra, folyami átkelőre kell a munkásoknak felkészülni, milyen hosszú és keresztmetszetű alagútpárat tartalmaz a fejlesztés.

Ma hazánkban egy átlagos műszaki tartalmú gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 millliárd forint körül van síkvidéken.

Hirdetés

A szakértő elmondta: az M0-ás különösen nehezen megépíthető szakasza sem lesz egyszerű kivitelezői teljesítmény.

„Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, de a következő években esedékessé váló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza, a maga bonyolult csomópontjaival, szinte a teljes szakaszt lefedő 2×3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút szükségességével, bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron fog versenybe szállni” – foglalta össze.

Ahhoz, hogy elkezdődhessen a 84 hónapig tartó projekt, benne a 3 alagútpár építése és a közvetlenül csatlakozó völgyhidak kivitelezése, több, mint egy éves előkészítésre van szükség, hogy az alagút felvonulási területek kialakíthatóak legyenek, a speciális gépeket egyáltalán a helyszínre lehessen szállítani. A nyomvonal sajátossága miatt az egyik alagútpárat csak a járatok végéhez közvetlenül csatlakozó völgyhidak elkészülte után lehet megközelíteni.

Zsilák-Makra András ezzel kapcsolatban a lapnak elmondta:

A Dömpernél, talán Magyarországon egyedüliként az alagút építésben, a legfrissebb költségkimutatással rendelkezünk, hiszen az M85-ös úton folyamatos előrehaladás mellett, megfeszített teljesítménnyel haladunk előre.”

Forrás: magyarepitok.hu / Borítókép: wikipédia
MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Hős kamionos zárta le a sávot, így mentette meg a családot

    Hős kamionos zárta le a sávot, így mentette meg a családot


  • Rendőrségi helikopterről vették videóra az M5-ös autópályán zajló üldözést

    Rendőrségi helikopterről vették videóra az M5-ös autópályán zajló üldözést


  • Olyan meglepetés érte az zebránál a budapesti buszvezetőt, amit nem felejt el jó ideig

    Olyan meglepetés érte az zebránál a budapesti buszvezetőt, amit nem felejt el jó ideig


  • A Renault egy Fiat tetején állt meg. Emiatt állt be az M0-ás a Megyeri híd felé tegnap

    A Renault egy Fiat tetején állt meg. Emiatt állt be az M0-ás a Megyeri híd felé tegnap


  • Nem kerül börtönbe a hibázó buszsofőr

    Nem kerül börtönbe a hibázó buszsofőr


  • Egy autógumi okozott felfordulást az M0-áson

    Egy autógumi okozott felfordulást az M0-áson


  • Tartálykocsival ütközött frontálisan a kanyarban – Fedélzeti kamera rögzítette

    Tartálykocsival ütközött frontálisan a kanyarban – Fedélzeti kamera rögzítette


  • Hármas karambol az M0-son. Több kilométeres a torlódás

    Hármas karambol az M0-son. Több kilométeres a torlódás


  • Fékezés nélkül gázolt el egy furgonos egy hatéves kisfiút és az édesanyját

    Fékezés nélkül gázolt el egy furgonos egy hatéves kisfiút és az édesanyját


  • Elképesztő jelenetet rögzített egy kamera az M7-esen

    Elképesztő jelenetet rögzített egy kamera az M7-esen


  • Kamera rögzítette a reggeli, M1-esen történt balesetet

    Kamera rögzítette a reggeli, M1-esen történt balesetet


  • Kizuhant a kisbuszból, ház falának csapódott, majd meghalt a sofőr

    Kizuhant a kisbuszból, ház falának csapódott, majd meghalt a sofőr


  • Megszólalt a BMW tulajdonosának rokona az Alsónémedi balesettel kapcsolatban

    Megszólalt a BMW tulajdonosának rokona az Alsónémedi balesettel kapcsolatban


  • A 4-es 6-os villamos megállójába csapódott egy autó

    A 4-es 6-os villamos megállójába csapódott egy autó


  • Súlyos buszbaleset történt. Sok a sérült

    Súlyos buszbaleset történt. Sok a sérült