Kilométerenként 40 milliárd forint – Ilyen áron épülhet meg az M0-ás új szakasza

A 2026-ban az M0-son építendő, 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-ás körgyűrű új, jelenleg még a tervezés folyamatában lévő szakaszának a várható építési költsége nem lesz olcsó, de hogy miért is kerül majd várhatóan annnyiba amennyibe, arról a Dömper Kft. Magyarország legjelentősebb közúti alagútépítő vállalatának projektvezetője Zsilák-Makra András mesélt a Magyar Építőknek.

Zsilák-Makra András elmondta, hogy az elmúlt időszak sajtómegjelenéseit figyelve megállapítható, hogy az infrastruktúra fejlesztés során megtévesztő módon oly gyakran használt egységárak tekintetében, a kilométerek száma és a beruházás költségének hányadosa szinte egyáltalán nem meghatározó jellemző egy összetett projektre.

Kijelenthető, hogy a nyomvonal kialakítása, a keresztmetszeti eltérések, a hidak, alagutak, műtárgyak száma, jellege, a csomópontok számossága miatt a használatos kilométerár összehasonlíthatósága szinte teljesen értelmetlen, nemzetközi szinten sem alkalmazott.

Nem mindegy, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés, 2×2 vagy 2×3 sávos a gyorsforgalmi út, hány hidat és csomópontot kell építeni, van-e szükség és ha van, mekkora völgyhidra, folyami átkelőre kell a munkásoknak felkészülni, milyen hosszú és keresztmetszetű alagútpárat tartalmaz a fejlesztés.

Ma hazánkban egy átlagos műszaki tartalmú gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 millliárd forint körül van síkvidéken.

Hirdetés

A szakértő elmondta: az M0-ás különösen nehezen megépíthető szakasza sem lesz egyszerű kivitelezői teljesítmény.

„Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, de a következő években esedékessé váló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza, a maga bonyolult csomópontjaival, szinte a teljes szakaszt lefedő 2×3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút szükségességével, bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron fog versenybe szállni” – foglalta össze.

Ahhoz, hogy elkezdődhessen a 84 hónapig tartó projekt, benne a 3 alagútpár építése és a közvetlenül csatlakozó völgyhidak kivitelezése, több, mint egy éves előkészítésre van szükség, hogy az alagút felvonulási területek kialakíthatóak legyenek, a speciális gépeket egyáltalán a helyszínre lehessen szállítani. A nyomvonal sajátossága miatt az egyik alagútpárat csak a járatok végéhez közvetlenül csatlakozó völgyhidak elkészülte után lehet megközelíteni.

Zsilák-Makra András ezzel kapcsolatban a lapnak elmondta:

A Dömpernél, talán Magyarországon egyedüliként az alagút építésben, a legfrissebb költségkimutatással rendelkezünk, hiszen az M85-ös úton folyamatos előrehaladás mellett, megfeszített teljesítménnyel haladunk előre.”

Forrás: magyarepitok.hu / Borítókép: wikipédia
MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • Január 1-től még jobban szívhatják a fogukat az autósok

    Január 1-től még jobban szívhatják a fogukat az autósok


  • 2024 legnagyobb lebukásai! A fedélzeti kamera nem kegyelmezett idén sem. Rengeteg eljárás indult!

    2024 legnagyobb lebukásai! A fedélzeti kamera nem kegyelmezett idén sem. Rengeteg eljárás indult!


  • Karácsony előtti ámokfutás a traffipaxba Szolnokon. Drága év vége lesz ez neki valószínűleg

    Karácsony előtti ámokfutás a traffipaxba Szolnokon. Drága év vége lesz ez neki valószínűleg


  • Kétszáz ittas, vagy bedrogozott sofőr fogtak meg egy hét alatt

    Kétszáz ittas, vagy bedrogozott sofőr fogtak meg egy hét alatt


  • Hajmeresztő, amit az M7-esen művelt a Mercedes sofőrje

    Hajmeresztő, amit az M7-esen művelt a Mercedes sofőrje


  • A motor is kiszakadt, akkora erejű volt az ütközés az M85-ösön

    A motor is kiszakadt, akkora erejű volt az ütközés az M85-ösön


  • Hatalmas uszály ütközött a Margit híd lábának

    Hatalmas uszály ütközött a Margit híd lábának


  • Dr. Herpy Miklós szerint a gazdagok nevetnek a gyorshajtási büntetéseken. Tett javaslatot rá, hogy ez mitől változna

    Dr. Herpy Miklós szerint a gazdagok nevetnek a gyorshajtási büntetéseken. Tett javaslatot rá, hogy ez mitől változna


  • Buszmegállóban várakozók közé csapódott egy autó Debrecenben

    Buszmegállóban várakozók közé csapódott egy autó Debrecenben


  • 15 kilométeres a dugó az M1-esen. Két baleset is történt

    15 kilométeres a dugó az M1-esen. Két baleset is történt


  • Igencsak meglepte a kukásokat egy suzukis a 16. kerületben

    Igencsak meglepte a kukásokat egy suzukis a 16. kerületben


  • Öt méter mély munkagödörbe zuhant egy autó a 13. kerületben

    Öt méter mély munkagödörbe zuhant egy autó a 13. kerületben


  • Villamosperonra hajtott, két embert elütött egy autó

    Villamosperonra hajtott, két embert elütött egy autó


  • Tóth Gabi sem tetszett neki, aztán rátaláltak a rendőrök az igazira

    Tóth Gabi sem tetszett neki, aztán rátaláltak a rendőrök az igazira


  • „Közúti gyilkosság”, mint vád gyors bevezetését sürgetik Franciaországban

    „Közúti gyilkosság”, mint vád gyors bevezetését sürgetik Franciaországban