Kiírták a tendert a ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújítására és bővítésére, az előkészítés megkezdésével egy régóta esedékes fejlesztés indul meg – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezetőjének közösségi oldalán.
A tervezési kiírás lényege, hogy a szalagkorláttal elválasztott kétszer egy sávos gyorsforgalmi utat és a kétoldalt mellette futó kétszer két sávos Gyömrői utat egybenyitják, és egy zajvédelemmel, szakaszosan buszsávokkal és széles kerékpáros úttal ellátott, kétszer két sávos főút lesz a helyén.
Az útpálya a felújítás nyomán összenyitásra kerülne a gyorsforgalmi út teljes hosszában, a ma elvárt funkciókat biztosító, egységes, végig legalább 2×2 sávos, többszintű vasúti és közúti keresztezéseken áthaladó főút tervezése a feladat.
Az összes aluljáró és felüljáró 2×1-ről 2×2 sávosra bővülne az útvonalon. A jelenlegi helyzettel szemben tehát a forgalom minden irányban igénybe vehetné a mai Gyömrői út pályáját is.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető, csaknem 80 éve épült gyorsforgalmi út állapota jelenleg igencsak leromlott, összességében lehangoló képet mutat a rajta közlekedők és a Budapestre érkezők számára. A jelenlegi megoldás elavult, a középen elválasztott, 2×1 sávos „csatorna” és a két szélén szervizútszerűen futó Gyömrői út már régóta nem felel meg az elvárásoknak
és zavarérzékenysége bármilyen baleset esetén évtizedek óta okoz fejfájást a repülőtérre tartó utasoknak és a környéken élőknek.
A munka a Határ úti metróállomás vonalától a főváros határáig terjed.
Az Üllői úti leágazásnál, a gyorsforgalmi út belső végén, a Határ út és Kőbánya-Kispest metróállomások között marad a 2×1 sávos kialakítás, hiszen nem cél, hogy a mostaninál nagyobb forgalom érje el a belvárost. A Gyömrői út elágazása és Kőbánya-Kispest között az út ugyan 2 sávosra bővülne, de az új sávot csak a metróvégállomásra tartó BKK-buszok és a taxik használhatják majd.
Az eljárás nyertesének a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítéséig kell eljutnia 2022-re.
A terveket úgy kell elkészíteni, hogy a fejlesztés ne növelje a Belváros közúti terhelését. A beruházás során kiemelt szempont a közlekedésbiztonság javítása, a felújított, kibővített úton a balesetek számának csökkentése.
A tervezés során a Gyömrői út mentén új kerékpáros főútvonal tervezése is a feladat része.
A közbeszerzési eljárásban a tervek szerint november végéig várja a NIF az ajánlatokat, az építési engedéllyel bíró kiviteli tervek 2022-re készülhetnek el, ez után születhet döntés a kivitelezésről. Ezután még legalább 2-3 év biztosan lesz a kivitelezés, tehát láthatjuk, hogy azért nem jövőre fogunk új gyorsforgalmi úton kocsikázni a reptér és a főváros között.
Az előkészítő munkákat a NIF a Budapest Fejlesztési Központtal együttműködésben, Fürjes Balázs Budapest és agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár felügyelete mellett látja el.