Hirdetés
Hírek
Kétlépcsős vezetői engedély bevezetése itthon – Jó ötlet vagy teljesen felesleges?
Kétlépcsős vezetői engedély bevezetése itthon – Jó ötlet vagy teljesen felesleges?
Hirdetés

A vizsga sikeres letételét követően a vezetői engedélyüket első alkalommal megszerző sofőrök általában csekély közlekedési tapasztalattal rendelkeznek. A tapasztalatlanság számos probléma forrása lehet akkor, ha a sofőrök immár kíséret nélkül, önállóan jelennek meg a forgalomban, s egyedül kell döntéseket hozni általuk sokszor ismeretlen szituációkban.

Eleinte sokszor bizonytalanok, körülményesek, és kisebb-nagyobb vezetéstechnikai hibákat is elkövethetnek.

Később azonban – némi tapasztalatszerzés birtokában – könnyen áteshetnek a ló túloldalára és a saját, valamint a jármű képességeit alaposan túlbecsülve meggondolatlan cselekedetekre szánhatják el magukat, melyeknek könnyen súlyos baleset, illetve tragédia lehet a vége.

Ez korántsem hazai sajátosság, hiszen a kezdő vezetők közlekedésének más EU tagállamokban is átlag feletti kockázata van, melyet az is mutat, hogy a 15-24. év közötti korosztály esetében a közúti balesetek jelentik a halálozások első számú okát. – olvasható a Baleset-megelőzés bejegyzésében.

Hirdetés

Az egyes országok különbözőképpen igyekeznek kezelni a helyzetet és csökkenteni a fiatal sofőrök érintettségét a közúti balesetek és halálozások okozásában. Ezek egyike a kezdő vezetői engedély, valamint annak egyik továbbfejlesztett változata, az úgynevezett „kétlépcsős vezetői engedély”.

A kétlépcsős vezetői engedél azt jelenti, hogy a tapasztalatlan sofőrök eleinte csupán egy kezdő vezetői engedélyt kapnak, és ciklusidő leteltét követően ismételten vizsgát kell tenniük annak érdekében, hogy a végleges jogsit megszerezzék. A végleges jogosítvány megszerzésének egyik alapfeltétele, hogy a kezdő vezetői engedély birtokában a vezető ne okozzon balesetet illetve a ne lépjen át egy bizonyos büntetőpont számot.

Egyes külföldi szakértők szerint ismételt vizsgára azért van szükség, mert a kezdő vezetői engedély időszakának a végére a jogkövető, szabálytisztelő magatartásban általában kedvezőtlen változások történnek.

Magyarországon is létezik a kezdő vezetői engedély intézménye, a tapasztalatlan sofőrökre közlekedési korlátozások vonatkoznak (bizonyos kategóriáknál utas szállításának, illetve pótkocsi vontatásának tilalma), ismételt vizsgakötelezettség ugyanakkor nincs.

Forrás: Baleset-megelőzés

Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája