A vizsga sikeres letételét követően a vezetői engedélyüket első alkalommal megszerző sofőrök általában csekély közlekedési tapasztalattal rendelkeznek. A tapasztalatlanság számos probléma forrása lehet akkor, ha a sofőrök immár kíséret nélkül, önállóan jelennek meg a forgalomban, s egyedül kell döntéseket hozni általuk sokszor ismeretlen szituációkban.
Eleinte sokszor bizonytalanok, körülményesek, és kisebb-nagyobb vezetéstechnikai hibákat is elkövethetnek.
Később azonban – némi tapasztalatszerzés birtokában – könnyen áteshetnek a ló túloldalára és a saját, valamint a jármű képességeit alaposan túlbecsülve meggondolatlan cselekedetekre szánhatják el magukat, melyeknek könnyen súlyos baleset, illetve tragédia lehet a vége.
Ez korántsem hazai sajátosság, hiszen a kezdő vezetők közlekedésének más EU tagállamokban is átlag feletti kockázata van, melyet az is mutat, hogy a 15-24. év közötti korosztály esetében a közúti balesetek jelentik a halálozások első számú okát. – olvasható a Baleset-megelőzés bejegyzésében.
Az egyes országok különbözőképpen igyekeznek kezelni a helyzetet és csökkenteni a fiatal sofőrök érintettségét a közúti balesetek és halálozások okozásában. Ezek egyike a kezdő vezetői engedély, valamint annak egyik továbbfejlesztett változata, az úgynevezett „kétlépcsős vezetői engedély”.
A kétlépcsős vezetői engedél azt jelenti, hogy a tapasztalatlan sofőrök eleinte csupán egy kezdő vezetői engedélyt kapnak, és ciklusidő leteltét követően ismételten vizsgát kell tenniük annak érdekében, hogy a végleges jogsit megszerezzék. A végleges jogosítvány megszerzésének egyik alapfeltétele, hogy a kezdő vezetői engedély birtokában a vezető ne okozzon balesetet illetve a ne lépjen át egy bizonyos büntetőpont számot.
Egyes külföldi szakértők szerint ismételt vizsgára azért van szükség, mert a kezdő vezetői engedély időszakának a végére a jogkövető, szabálytisztelő magatartásban általában kedvezőtlen változások történnek.
Magyarországon is létezik a kezdő vezetői engedély intézménye, a tapasztalatlan sofőrökre közlekedési korlátozások vonatkoznak (bizonyos kategóriáknál utas szállításának, illetve pótkocsi vontatásának tilalma), ismételt vizsgakötelezettség ugyanakkor nincs.