A következő években nemcsak az autóiparban zajlik majd le 100 éve nem látott forradalmi változás – elég csak az elektromos autókra vagy az önvezető autókra gondolni –, a közlekedés más területén is komoly megújulásra kell számítanunk. Az intelligens utak megjelenésével könnyebb és kényelmesebb lehet majd az autózás, ám egy nem várt mellékhatása is lehet a fejlesztéseknek.
Angliában és Walesben az elmúlt években több mint 300 kilométer intelligens út épült ki – ezek között található az M25-ös, az M6-os, az M4-es és az M1-es autópálya bizonyos szakaszai –, a következő években pedig további 320 kilométer épülhet majd meg. Az okosutak lényege, hogy a forgalom változásait figyelembe véve képesek „terelni” az autósokat, így jóval kisebb lehet az esély a torlódásokra és dugókra, mint korábban. Nem mellékesen emiatt jóval kevesebb kipufogógáz kerülhet a levegőbe.
Az utak mentén felszerelt kamerák és érzékelők folyamatosan figyelik az autók mozgását, és szükség esetén magasabb vagy alacsonyabb sebességhatárt szabnak meg. Emellett az utak fölé szerelt kijelzők egy nagy piros X segítségével azt is megmutatják, melyik sávban nem lehet autózni, mert azt például baleset vagy útépítési munkálat miatt lezárták. Ennek köszönhetően a sofőrök már jóval azelőtt át tudnak sorolni egy másik sávba, hogy a forgalomlassító akadályt elérnék. Sőt, szükség esetén még a leállósávot is megnyithatják, ha ezzel enyhíthetik a forgalmat.
Azonban az intelligens utak esetében egy nem várt hatással is számolni kell. A BBC beszámolója szerint a sofőröket összezavarhatják a váltakozó jelzések, emiatt pedig balesetveszélyes lehet a közlekedés.
A statisztikák szerint 2015 és 2016 között mintegy 18 százalékkal emelkedett azon autósok száma (a 2014 és 2015 közötti időszakhoz képest), akiket a leállósáv használata miatt büntettek meg a rendőrök. De emelkedett azoknak a szabálysértéseknek a száma is, amit azért követtek el az autósok, mert nem vették figyelembe az információs táblák – például a sebességkorlátozásra vonatkozóak – üzeneteit.
A szakemberek szerint az intelligens utak elterjedésével a szabálysértések száma is növekedni fog, éppen ezért a megbüntetett autósokat újra kellene képezni, hogy az okosutakat is szabályosan tudják használni.
A jövőben jogosítványt szerző autósoknak a tervek szerint már az oktatási anyagban is szerepelni fog, hogy hogyan kell az okosutakat használni. A brit kormány mindenesetre már egy tájékoztatót is összeállított azoknak, akik útnak indulás előtt szeretnének megismerkedni a technológiával.
Magyarországon a múlt héten jelentették be, hogy ősszel Zalaegerszeg és Balatonszentgyörgy megkezdik az R76-os gyorsforgalmi út építését, ami már okos autóútként építenek majd meg.